Reclame voor babyboomers komt vaak niet overeen met de werkelijkheid
Alhoewel de babyboomer een interessante doelgroep is richten bedrijven zich in hun marketing en reclame niet voor de volle 100% op deze groep. Zij zijn namelijk bang dat hun merk hierdoor een suf imago krijgt en jongere doelgroepen zal afstoten. Onderzoek van Netpanel en BBDO toont echter dat dit niet zo blijkt te zijn. Jongere leeftijdsgroepen beschouwen babyboomers als interessante, nog meetellende creatieve mensen.
Reclame voor hen wordt door jongeren ook interessant gevonden. Reclame-uitingen die op babyboomers gericht zijn komen vaak niet overeen met de leefsituatie van de babyboomer, zo toont het onderzoek verder. 58% Van de babyboomers zegt zich niet te herkennen in de op hen gerichte reclames. Zij worden in reclames neergezet als succesvolle mensen die financieel binnen zijn en veel vrije tijd hebben of als oude hulpbehoevende mensen die niet meer meetellen. De babyboomer is echter vaak nog aan het werk en staat volop in het leven. Babyboomers ergeren zich bovendien aan leeftijdsloze reclames met behoeftes die men nog niet heeft zoals een incontinentieslip of kleefpasta voor een kunstgebit. Nostalgie in reclame spreekt de babyboomer zeker aan indien de deze als individu wordt benaderd en niet als groep.
Bron : Clou nr. 9, p. 20, 1,5 p.
Het verbaast me al jaren dat de reclamewereld de grootste en rijkste groep consumenten zo slecht bedient.
Wat is er nu vervelender: 1) Je verliest aansluiting bij de grootste en rijkste groep consumenten door je reclame zo puberaal mogelijk te houden, of 2) Je verliest de doelgroep die nog vaker van merk wisselt dan van onderbroek door je reclame te optimaliseren voor de rijkere, rijpere en volwassen doelgroep?
Ik ben zelf nog (net) geen 40, en vind de meeste reclame al te puberaal voor woorden…
Hallo,
Heeft u misschien meer gegevens over de interesses van deze generatie?