Facebook: de ultieme targetingmachine?

17 maart 2014, 12:39

Verslag van Online Tuesday #43 over Facebook

Facebook. Volgens sommigen is het Hyves-scenario voor het platform onontkoombaar, volgens anderen is het de ultieme tool voor marketeers om je doelgroep te targeten en benaderen. Hoe dan ook: het sociale platform houdt de gemoederen flink bezig, ook onder marketeers. Want wat is ervoor nodig om je doelgroep te bereiken? Goede content alleen lijkt niet meer genoeg, al zijn er uitzonderingen als Natuurmonumenten. Maar de meeste merken en bedrijven lijken toch aangewezen op de inzet van Facebook-advertising om hun boodschap in de timeline getoond te krijgen. En dat kan verrassend effectief zijn.

Peter Minkjan

Peter Minkjan is zelfstandig online-marketingstrateeg met een grote kennis en ervaring op het gebied van Facebook. In een rap tempo en met veel humor nam Peter het publiek mee langs de afgelopen 10 jaar Facebook. De belangrijkste conclusie: Facebook is niet meer hip, maar wel enorm groot – en blijft dat ook nog wel even. En Facebook is een betaald medium, waarbij engagement geldt als je korting.

Video

Presentatie

Jeffrey van Heck – Natuurmonumenten

Een van de partijen met een hoge engagement, is Natuurmonumenten. Deze organisatie weet, in de persoon van Jeffrey van Heck, keer op keer veel fans te boeien en in beweging te zetten – via likes en/of reacties. Op nuchtere wijze vertelde hij hoe hij telkens zijn doelgroep weet te raken én dat er geen ROI berekend wordt op zijn Facebook-werk.

Video

Presentatie

Siegfried Jongsma – Storm MC

Voor al die partijen die niet bij elke statusupdate viraal gaan en hun hele doelgroep bereiken, is de inzet van Facebook-advertising een steeds logischer keuze. Siegfried Jongsma toonde aan de hand van een aantal cases aan dat daarop prima een positieve ROI te behalen valt – vooral als je goed target. Het belangrijkste besef daarbij: Facebook is geen display-advertising!

Video

Presentatie

Gelukkig hebben we de foto’s nog

De foto’s van de avond, gemaakt door Laisa Maria, zijn terug te vinden op de Facebook-pagina van Online Tuesday!

OT #44 – 8 april a.s.

De volgende editie van Online Tuesday vindt wederom plaats in onze nieuwe stek, De Nieuwe Liefde. Op 8 april a.s. zal de sessie in het teken staan van mobiel, in het kader van Appril.

Partners en sponsoren

Online Tuesday is het maandelijkse event over online marketing dat wordt georganiseerd door Marketingfacts, Traffic4U, NEWPEOPLE en DQ&A Media Group.

De events worden mede mogelijk wordt gemaakt door onze sponsoren Adfactor, MeasureWorks en Massarius.

De videoregistratie en livestream worden verzorgd door Event Producent.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!