Hoe zet je je app in de markt? #appril2014

18 april 2014, 09:29

Appril Festival Rotterdam: Geld verdienen met je app

Op donderdag 10 april was ik aanwezig op het event ‘Geld verdienen met je app’. Tijdens dit Appril-event op de ECE Startup Campus leerden de deelnemers hoe je jouw app gedownload krijgt en werden ze geïnspireerd door het internationale succesverhaal van Uber en de doorontwikkeling van de Nederlandse Scoupy. In deze blogpost ga ik dieper in op de learnings van Androidworld: Sander Tuit betreffende het uploaden van de app in de Google Play Store en Dimitry “DIM” Vleugel over het promoten van je app.

De playstore zit vol met apps en slechts enkele worden echt succesvol. Hoe zorg je ervoor dat je applicatie gezien, gehoord en gedownload wordt? Dimitry “DIM” Vleugel en Sander Tuit, beiden co-founders van Androidworld, vertelden de ins & outs over hoe je je app bekend maakt bij het publiek.

Androidworld heeft dagelijks te maken met applicaties en ontwikkelaars. Reviews en aanbevelingen van apps zijn populaire artikelen op de website van Androidworld. In de presentatie die Sander en DIM tijdens Appril Festival Rotterdam hebben gehouden, gingen beide co-founders in op de vraag hoe je je applicatie beter vindbaar kan maken, zodat deze meer downloads krijgt.

Google Play

Sander Tuit is bij Androidworld verantwoordelijk voor de app van Androidworld zelf. Sinds 2009 staat deze 'Reader' in de Google Play Store en behaalt de app maandelijks 2.000.000 pageviews. Sander vertelde in zijn presentatie waar je als ontwikkelaar op moet letten wanneer je je app uploadt in de Google Play Store. Je kunt namelijk wel degelijk een positief resultaat beïnvloeden wat betreft de downloads, zolang je je maar aan een aantal grondregels houdt.

“12 procent van de Androidgebruikers zoekt dagelijks naar nieuwe apps” – Sander Tuit

Goed gevonden worden is een must. Volgens Sanders zoekt 12 procent van de Androidgebruikers dagelijks naar nieuwe apps. Een goede ranking binnen de Google Play Store is van groot belang en deze wordt onder andere bepaald aan de hand van het aantal installaties en de verwijderingen die een applicatie heeft.

Google is in staat te voorspellen hoe goed jouw applicatie het gaat doen. Doe je het veel beter dan de zoekgigant voorspeld had, dan kom je in de lijst 'in populariteit stijgend' terecht. Dit geeft een enorme boost aan je downloads! Het is dus zaak alles goed op orde te hebben:

  • Zorg voor een duidelijke en korte titel, die direct vertelt wat de app precies inhoudt. In de tekst geef je duidelijke uitleg en vergeet niet de speciale permissies die je app nodig heeft te omschrijven. Let goed op welke sleutelwoorden je gebruikt en haal geen andere apps aan om eventueel beter gevonden te worden, dit werkt vaak averechts.
  • Ook het beeldmateriaal dat je in de Google Play Store gebruikt is belangrijk. Gebruik geen beelden met teksten en dergelijke, maar duidelijke screenshots uit de applicatie. Gebruikers willen zien hoe de app werkt op hun telefoon of tablet. Een korte video met uitleg doet het ook altijd goed!

Marketing en PR

In de presentatie van Dimitry Vleugel werd verteld hoe je als bouwer of bedenker je app in de publiciteit krijgt en hoe je gebruikers aantrekt. In de appstores staan pareltjes van applicaties te verpieteren omdat er 100 procent aandacht besteed is aan het bouwen en 0 procent aan de PR en marketing en dat is heel erg jammer, aldus DIM.

“Een app is een product en een product moet je promoten” – Dimitry Vleugel

Een applicatie bouw je voor de downloads en niet voor jezelf, daarom is het belangrijk dat je een publiek om je heen verzamelt dat je gaan helpen met de applicatie te promoten. Informeer je doelgroep al tijdens de bouw van je app over wat je aan het doen bent. Gebruik social media, bouw een goede site, krijg volgers en verzamel e-mailadressen, oftewel bouw een database op. Deze database kun je benutten wanneer je de app daadwerkelijk gaat lanceren.

Je zult merken dat er binnen deze groep altijd gebruikers zijn die enthousiast over je gaan vertellen. De mensen in die laatste groep zijn je promotors. Zij vertellen anderen over jouw creatie en tippen bijvoorbeeld blogs als Androidworld over wat je hebt gedaan.

Daarnaast benadrukt Dimitry dat het belangrijk is om de 'pers' persoonlijk in te lichten. Spreek ze persoonlijk aan en voorzie ze van kort en bondige informatie over je app. Geef ze van alle bouwstenen voor een goed artikel.

“#Thankyoufication, bedank anderen voor wat ze voor je gedaan hebben”

Vergeet nooit je promoters te bedanken via een tweet, retweet of een e-mail. Een welgemeend openbaar “dank je wel” geeft voldoening bij de promotor of de website die over je geschreven heeft.

Androidworld

Heb je de presentatie van Androidworld gemist? Hieronder is de sessie van Androidworld terug te zien en klik handmatig mee in de slideshare:

Appril Festival 2014

Appril is van 1 tot en met 30 april hét festival over apps en mobiel internet. Met meer dan 100 workshops, lezingen en borrels in Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Eindhoven is festival appril het grootste evenement over apps in Nederland.

We zijn nu al ruim 2 weken onderweg, maar gelukkig hebben we nog 2 weken aan app-plezier te gaan! Doe mee!!

Kijk voor meer informatie op: appril.nl

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Sibusiso

    Luba It truly is really inurgiting topic you’ve written here..The truth I’m not related to this, but I believe can be a excellent opportunity to learn much more about, And as properly talk about a different topic to which I used to talk with others VA:F [1.9.8_1114]please wait…VA:F [1.9.8_1114](from 0 votes)


    9 juli 2015 om 03:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!