Het succesverhaal Skoften: Arif en Massie met de billen bloot

6 juni 2014, 09:30

Een uit de hand gelopen grap, van een stel jonge honden uit Zutphen. Dat is Skoften.net in 2002. Twaalf jaar later vaart het illustere duo Arif en Massie, allebei inmiddels vader, nog steeds op gevoel. ‘Mannenblog’ Skoften is maandelijks goed voor 1,5 miljoen unieke bezoekers. Met picdumps, maffe filmpjes en babes als gierende groeihormonen en game- en reportagekanalen voor het relaxte vermaak. Arif en Massie, van Skoften.net natuurlijk. Hun nicks staan nog als een huis. In de kroeg worden ze niet herkend en ze zijn onvindbaar op internet. Voor het eerst gaan ze met de billen bloot.

Vanuit Adfactor belichten we enkele succesverhalen uit ons portfolio in een serie interviews. Dit keer een interview met Arif en Massie van Skoften.net over hun succesverhaal.

Grap of werk?

Ze houden kantoor op een onopvallende plek in het midden van het land. Arif en Massie zijn de collegebanken dan wel ontgroeid, jonge honden blijven het. “Zolang je verrast wordt door 200 bezoekers per dag of je afvraagt waar die 40.000 maandelijkse gasten vandaan komen, kun je een site onder een hoorcollege bijwerken en bij een vriendje hosten. Toen Skoften echt ging groeien, moesten we kiezen: afstuderen of investeren en een kantoortje beginnen. Met die stap werd een goeie grap ineens werk.”

Een blog?

Arif (van de techniek): “Want een grap was het. We woonden nog thuis, gingen met een groep vrienden elk weekend ‘los’ in Zutphen en omgeving. Uitgaan, feestjes, een festivalletje. Dat moesten we ‘documenteren’ voor later, vonden we. Ik had ook een digitale camera: 1 megapixel, voor heel veel geld. Die werd daar volop voor ingezet. Het eerste jaar deelden we onze ongein vooral met een grote vriendenkring. Een lokale community.”

Massie (van de content): “Een stelletje ‘skoften’ bij elkaar, zo zagen we onszelf; op z’n Zutphens. Lekker brutaal. Achter die geuzennaam plakten we “.net”, dat vonden lekker bekken. Het domein was geboren. We hebben de .nl-variant later nog geregeld. Ik vermoed dat we anders heel wat bezoekers hadden gemist.”

Arif: “Na een jaar waren we wel een beetje klaar met al die maffe dingen uit stad en ommeland. We besloten berichten, filmpjes, foto’s vanaf internet te gaan plaatsen. Wat onpersoonlijker allemaal. Zo werd Skoften een blog, zonder dat we het doorhadden. Ik was er in elk geval nog niet bekend mee. De allereerste blogpost ging over een PDA. Toen best hip.”

Bannertje doen?

Skoften.net zoekt vanaf dat moment een groter publiek, buiten de vriendenkring. Dat het werkt, blijkt uit de feedback uit andere delen van het land. De community groeit. Arif: “Op een gegeven moment trokken we op één dag 200 bezoekers; een record! Daar hebben we nog een post over gemaakt. Weer een jaar later – in 2004 – zaten we op 40.000 unieke bezoekers per maand. Toen verkochten we, bij toeval, ons allereerste bannertje: iemand bood 25 euro, voor een maand.”

Massie: “Het kwartje viel. ‘Hier konden we geld mee verdienen!’ We hebben de verkoop zelf opgepakt: met Google-advertenties en online intermediairs of via-via.” Arif: “Helemaal niet naar om, naast je studiefinanciering, ruimer in je geld te zitten en je rekeningen te kunnen betalen.”

Groei op gevoel?

Tot 2007 combineert het tweetal hun studie met Skoften, om dan te besluiten fulltime met het blog aan de slag te gaan. De bezoekersaantallen groeien intussen stevig door: 200.000 in 2006 en in 2007 ruim het dubbele: 500.000. In 2012 stopt de teller bij 1.000.000, een jaar later komen er maandelijks 1,5 miljoen bezoekers een picdumpje doen, een babe scoren of even nagenieten van een lekker festival.

Arif: “We hebben ons vaak afgevraagd waar die groei vandaan kwam. We werken niet met keiharde marketingbudgetten en plannen. Het gaat ons om het creatief inzetten van gevarieerde, leuke content. Wat minder ondeugend dan in het begin, dat wel. Sinds we bij AdFactor zitten, houden we bijvoorbeeld meer rekening met onze adverteerders. Minder blote tieten dus. En acties uit de beginjaren, zoals CD Donderdag waarop we hele waslijsten aan verwijzingen naar illegale mp3’s plaatsten, kunnen niet meer.”

“Picdumps en babes blijven grote trekkers. Statistieken liegen niet! Daarnaast brengen we dagelijks een leuke game en is ons reportagekanaal gevuld met fotoreportages en aftermovies van bijvoorbeeld Loveland, Zwarte Cross, Lowlands en Pinkpop.”

Facebook?!

Massie: “Wat we zijn blijven doen, is goed luisteren naar de mensen om ons heen. Van de feedback en de tips die we kregen van studiegenoten tot en met de reacties op onze posts. Op echt álles wat we plaatsen, wordt gereageerd.” Arif: “Wij zijn al tien jaar gewend aan een vaste gebruikersgroep, een achterban. Mensen die per se willen reageren. Social media spelen pas de laatste twee jaar een rol. Onze harde kern volgers vindt het nog steeds niks. We zijn al niet meer zo lomp als ‘vroeger’, maar het promoten van onze Facebook-pagina gaat deze groep echt te ver. Met dat commentaar doen we niet zo veel, het is ook niet uit te leggen.”

Facebook (ruim 90.000 likes) vraagt een andere toonzetting. De pagina trekt niet alleen de aandacht van mannen – die van 18 tot 34 jaar zijn en blijven dé doelgroep – en de gemiddelde leeftijd van de bezoekers ligt hoger. Arif: “Een-op-een dezelfde posts plaatsen als op de website pakt daar niet altijd goed uit. Daar moeten we dus rekening mee houden. De laatste groeischeut, naar 1,5 miljoen uniek, is bijna helemaal toe te schrijven aan social media.” Massie: “We hebben een hele nieuwe doelgroep aangeboord.”

Fame and lame

De afgelopen twee jaar valt ook de sterke groei van het aantal app-gebruikers op, naar zo’n 75.000 nu. Daarnaast zoeken steeds meer bezoekers hun vermaak op de mobiele website. Die ontwikkelingen worden nauwkeurig gevolgd en geanalyseerd. Dat laatste gaat overigens niet tot op drie cijfers achter de komma. ‘Gut feeling‘ blijft het belangrijkst, bezoekersaantallen zeggen meer dan genoeg.

Massie: “Wij weten zelf als geen ander waar onze bezoekers blij van worden, omdat wíj er blij van worden. Dat gevoel blijft leidend voor ons. Verder overleggen we dagelijks over te plaatsen content, met elkaar en via Skype met de redactionele freelancers die ‘om ons heen hangen’.” Arif: “Sinds twee maanden hebben we zelfs officieel een fulltimer in dienst.”

Massie: “Skoften.net is onze succestitel; uit het hart ontstaan. We zijn er in alle opzichten volwassen mee geworden. Een halfjaar geleden hebben we Trending.nl gelanceerd. Noem het de serieuzere variant van Skoften, gebouwd op alle ervaring van nu en met een nieuwe en ‘volwassen’ doelgroep.’ Arif: “Oók voor vrouwen; we hebben zelfs een vaste vrouwelijke blogger. Met de content voor Trending mikken we op deelbaarheid, herkenning en populariteit. We zitten al op 300.000 unieke bezoekers maandelijks, dus dat gaat lekker.”

Massie: “Gedeelde content is niet van levensbelang voor Skoften.net. Hooguit mooi meegenomen. We blijven gewoon lekker lame. En we blijven Arif en Massie. Laat dat nog maar even een mysterie zijn, ook al gaan we hier en met Trending.nl, om in Skoften-termen te blijven, met de billen bloot.”

skoften.net@skoften – apps via App Store en Google Play Store

Phileas Fox
directeur bij Adfactor

Directeur van Adfactor, een bureau gespecialiseerd in contentmarketing en native advertising.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!