Hoe e-mailmarketing bijdraagt aan de WK-voetbal Oranjekoorts
De Oranjekoorts is in volle gang: zet de tv aan en je wordt spontaan overspoeld met WK-acties. Het totale aantal WK-marketingcampagnes is op het moment dat ik dit schrijf opgelopen tot 112, aldus de Oranje-actieteller van Adformatie. Al deze WK-acties vinden plaats met een reden: het WK-voetbal is een uitstekend moment vanuit brandingperspectief en om extra omzet te genereren voor je bedrijf. E-mailmarketing kan daarbij een waardevolle aanvulling zijn op je WK-campagne. In dit artikel bespreek ik hoe je het effect van je WK-campagne kunt versterken met e-mailmarketing.
E-mailmarketing rondom het WK
Het is altijd slim om je e-mailcampagnes op een actueel event te baseren. Dat maakt je e-mailmarketing nieuwswaardig en is bevorderlijk voor het imago van je bedrijf. Als contentmanager bij een e-mailmarketingbureau zie ik veel e-mailcampagnes rondom het WK voorbij komen. Bij Klantenbinder vinden we kennisdeling belangrijk. Door het analyseren van bestaande e-mailcampagnes kun je veel leren over de do’s & don’ts in je eigen e-mailcampagne. Daar neem ik je dan ook graag in mee.
Maak je e-mailmarketing interactief
Zoals beschreven in mijn vorige artikel over wat e-mailmarketing kan leren van social media, is het stimuleren van interactie in je e-mailmarketing een grote kans voor marketeers. Het effect van een e-mailcampagne is vele malen groter als je niet alleen informatie zendt, maar uitnodigt tot het actief meedenken van consumenten. Hiermee verhoog je de betrokkenheid van de lezer bij je merk en wordt informatie beter onthouden. Maak je e-mailmarketing interactief en ga voor een kruisbestuiving met andere media, zoals social media.
Heineken en het WK voetbal
Een voorbeeld van een e-mailcampagne waarbij interactie wordt gestimuleerd, is de WK-campagne van Heineken. De e-mailcampagne die Heineken naar haar abonnees verstuurde, stimuleert het kopen van een krat bier en het daarbij ontvangen van een speciaal sambashirt. Het sambashirt is voor Heineken echter geen doel op zich, maar juist het beginpunt. Dat is het moment waarop de e-mailcampagne van het biermerk uitstijgt boven veel andere e-mailcampagnes. Hiermee kijkt Heineken namelijk verder dan het traditionele zender-ontvangermodel en stimuleren ze interactie.
Mensen wordt gevraagd om een selfie te maken met het sambashirt en deze te delen via social media. De leukste sambaselfie wint kaartjes voor het WK voetbal in Brazilië. Deze vorm van geïntegreerde communicatie tussen e-mailmarketing en social media is op verschillende niveaus goed voor het merk Heineken: de omzet verhoogt, de doelgroep wordt betrokken bij het merk en daarmee vergroot het bereik van de campagne tegelijkertijd exponentieel.
Klik op bovenstaande afbeelding voor een grotere weergave
Analyse Heineken e-mailcampagne
Naast het stimuleren van interactie, is er een aantal aspecten aan een e-mailcampagne die mede het succes bepalen. Deze elementen zorgen samen voor een sterke e-mailcampagne van Heineken.
- De e-mail is gepersonaliseerd waardoor de lezer zich aangesproken voelt.
- Er worden voorbeelden gegeven van selfies die je kunt insturen om de lezer inspiratie aan te reiken. Deze concrete handreiking zet mensen aan het denken voor hun eigen sambaselfie.
- Er is een call-to-action-button geplaatst om de lezer tot actie aan te zetten. Het is altijd belangrijk om altijd een sterke call-to-action-button toe te voegen.
- De onderwerpregel is informatief en begint met een woord dat altijd scoort: ‘gratis’.
- Het design van de e-mailtemplate is in de huisstijl van Heineken en bovendien voorzien van een duidelijk WK-tintje. De hoofdafbeelding visualiseert al direct waar de e-mail over gaat.
Plan je WK-e-mailcampagnes tijdig
Sommige bedrijven waren al vroeg actief met het versturen van hun WK-e-mailcampagnes. Bijvoorbeeld reisorganisatie Vacansoleil, die al drie maanden voorafgaand aan het WK een speciale nieuwsbrief naar haar e-mailabonnees verstuurde. Wat betreft vakantiebestemmingen is dat een goede aanpak, omdat mensen vaak maanden van tevoren hun vakantie plannen. Door tijdig te benoemen dat het WK begint, kunnen mensen hier rekening mee houden in hun vakantieplanning.
Klik op bovenstaande afbeelding voor een grotere weergave
Analyse Vacansoleil e-mailcampagne
De kracht van de Vacansoleil e-mailcampagne heeft betrekking op de volgende punten:
- De e-mailcampagne van Vacansoleil is eenvoudig maar doeltreffend van opzet. Er zijn speeldata toegevoegd in de e-mailcampagne, waardoor de koppeling tussen het WK en de vakantieperiode wordt geconcretiseerd. Dat triggert mensen bij het daadwerkelijk plannen van hun vakantie.
- Er is een call-to-action-button toegevoegd om actie te stimuleren bij de lezer.
- De gebruikte afbeeldingen zijn typerend voor een Vacansoleil camping en hebben tevens een Oranjetintje. Hiermee wordt het vakantieperspectief van WK-wedstrijden op de camping gevisualiseerd.
Inspiratie voor e-mailmarketing tijdens het WK
Zoals je in de voorbeelden hiervoor leest, biedt het WK-voetbal diverse mogelijkheden om op in te haken met e-mailmarketing. Hierbij geef ik je vijf ideeën voor jouw eigen e-mailcampagne:
1. Verstuur responsive e-mailcampagnes
De voetbalwedstrijd begint. Het is rust. Wat doen mensen? Juist, ze pakken hun mobiel erbij en openen hun e-mail. Maar liefst 42 procent van de e-mailgebruikers leest zijn e-mail tegenwoordig vanaf mobiel. Speel in op dit gedrag en verstuur tijdens de rust een responsive e-mail die inhaakt op het WK. Met responsive e-mailsoftware wordt de indeling van je e-mailcampagne automatisch aangepast aan de formaten van mobiele apparaten. Dat zorgt ervoor dat je e-mail leesvriendelijk wordt, wat ten gunste komt aan de click-through rates.
2. Locatiegericht e-mails versturen
Stel, je wil tijdens een voetbalwedstrijd mensen binnen een straal van 10 kilometer naar jouw horecagelegenheid trekken. Met een speciale tracker kun je gesegmenteerd mailen naar mensen die binnen een bepaalde straal van een locatie wonen of een aankoop hebben gedaan. Als jouw horecagelegenheid pas is geopend of niet aan een doorgaande weg ligt, is dit een slimme manier om je bereik gericht te vergroten.
3. Anticipeer op de voetbalresultaten tijdens het WK
Gebruik de voortgang van het WK als inhaker voor je e-mailcampagne. Koppel bijvoorbeeld winnende doelpunten (of een gewonnen wedstrijd) aan je e-mailcampagne, zoals Gamma deed tijdens de Olympische Spelen. Iedere keer als een medaille werd gewonnen, verstuurde Gamma een e-mail met kortingsbonnen.
4. Verstuur jouw Oranje-gerelateerde e-mails altijd in WK-stijl
Het design van je WK-e-mailcampagne heeft invloed op de uiteindelijke resultaten. De inhoud van je e-mailcampagne is belangrijk, maar het design minstens evenzo. Maak dan ook gebruik van een custom-made e-mailtemplate in de huisstijl van je bedrijf of ga voor de kant-en-klare WK-templates die bij e-mailmarketingbureaus beschikbaar zijn.
5. Originele invalshoeken voor e-mailcampagnes
Alle oranjecampagnes haken momenteel in op voetballiefhebbers. Natuurlijk is het WK dé gelegenheid voor voetbalfans om hun hart op te halen. Maar eerlijk is eerlijk: er is eveneens een flinke groep mensen die eigenlijk niet zoveel met voetbal heeft. Deze groep heeft nu het nakijken op alle pro-WK-e-mailcampagnes. Een originele insteek voor een e-mailcampagne kan dan ook zijn dat je op een sympathieke manier inspeelt op de minder fanatieke groep voetballiefhebbers. Refereer naar het WK zonder het als heilige koe te beschouwen.
Zoiets deed CheapTickets met Moederdag, toen zij een e-mailcampagne verstuurden die juist niet inhaakte op Moederdag als actie om je lieve moeder in de watten te leggen, maar dat je jouw schoonmoeder met een enkele vliegticket weg kon sturen. Met betrekking tot het WK voetbal kun je daar ook op een dergelijke manier op inspelen.
Een geïntegreerde e-mailmarketingstrategie
Beschouw e-mailcampagnes niet als op zichzelf staande e-mails, maar hanteer een geïntegreerde e-mailmarketingstrategie die bijdraagt aan je gewenste marketingdoelen. Door je e-mailabonnees op lange termijn regelmatig te informeren over acties en nieuws rondom je merk, versterk je het imago van je bedrijf. Dat is hoe je een succes maakt van e-mailmarketing.
Met betrekking tot het WK betekent dit dat je e-mailcampagne uit een of meerdere e-mails bestaat die samen bijdragen aan de marketingdoelen. Heineken doet dat bijvoorbeeld in haar e-mailcampagne door binnen een tijdbestek van anderhalve maand vier e-mails te versturen rondom het WK voetbal, die allemaal verband houden met elkaar.
Wat doet jouw bedrijf op het gebied van het WK en e-mailmarketing? Ik ben benieuwd!