Hidden Cash: Nederland speelt verstoppertje

5 juni 2014, 15:18

Overgewaaid uit Amerika heerst er nu ook een Hidden Cash koorts in Nederland. Je ontvangt via Twitter een aanwijzing, speurt het geld op en je plaatst als dank een tweet met je vondst. Geen enkele marketeer had het beter kunnen verzinnen. De Hidden Cash Twitter-accounts schieten als paddenstoelen uit de grond. Waar gaat het naar toe? Wat heeft Hidden Cash ons te bieden?

“Give some of it back”

Los Angeles, 23 mei 2014: binnen enkele dagen ontstaat er een Twitter-account met meer dan 200.000 volgers. Een gefortuneerde vastgoedondernemer verstopt envelopjes verspreid over Los Angeles. De inhoud van de envelopjes bedraagt een aantal $20-biljetten, of zelfs $100-biljetten. Het concept is simpel. Volg het Twitter-account @HiddenCash en je krijgt een aanwijzing. De gelukkige vinders bedanken deze mysterieuze miljonair. Zijn motivatie is kort en simpel: ”Give some of it back”. Vrijwel alle media storten zich op het verhaal. Van groot tot klein. Van CNN tot de lokale media.

Nederland speelt mee

Vrij snel ontstaat ook in Nederland het eerste Hidden Cash initiatief. Groningen is als eerste. Andere plaatsen volgen snel. De initiatieven krijgen ook hier veel aandacht. Journalisten gaan zelf op pad om het geld te zoeken. Op een aantal media wordt er zelfs meerdere malen over bericht.

De motieven van de verschillende initiatiefnemers liggen ver uit elkaar. Een aantal initiatiefnemers is geïnspireerd door de goede daad van de Amerikaan. Het merendeel lijkt echter de commerciële kansen te zien. Het begon eerst met het verstoppen van geld, maar je ziet nu dat de vondsten gesponsord worden en er ook producten worden verstopt. De Twitter-accounts ontvangen in korte tijd veel volgers. Voor veel bedrijven een reden om hun onderneming op een ludieke manier onder de aandacht te brengen.

Wat zijn de kansen?

De koorts beperkt zich momenteel tot de US, UK en Nederland. Het blijkt dat het zowel in de US als in Nederland de eerste initiatiefnemers zijn die de meeste volgers krijgen. In Nederland zijn er ongeveer zo’n 20 games actief en de meeste accounts zitten rond de 500 volgers. Een aantal uitschieters zijn @HiddenCashGro (+- 9000 volgers) en @HiddencashNL (+/- 3300 volgers). De copycats zijn wat dat betreft niet zo succesvol, ondanks de vele media-aandacht die zij krijgen.

regionale interesse volgens google trends

Na een flitsende start lijkt het erop dat de rek eruit is. Opvallend is dat veel accounts pas starten met het geven van aanwijzingen zodra er een x-aantal volgers is bereikt. En als we kijken naar het aantal berichten via de verschillende media, dan zien we hier ook een afname in.

Daarnaast wordt er ook steeds minder positief gesproken over de verschillende initiatieven. Dat een groot aantal initiatiefnemers commerciële kansen ziet is onvermijdelijk, maar het kan een averechts effect hebben op het sentiment en het aantal deelnemers. Het is belangrijk dat de initiatiefnemers hier de juiste mix voor vinden, zonder dat dit leidt tot irritatie.

Het concept biedt momenteel volop kansen voor het lokale MKB, maar heb je hier plannen mee dan moet je snel zijn! De hype lijkt van korte duur. Zonder media-aandacht is er in Nederland geen lang leven voor Hidden Cash beschoren. Het concept ‘zoek en vind’ zal daarentegen nog wel even doorgaan. Montgomery Biscuits, koekjesfabrikant en tevens honkbalclub, organiseert tijdens de wedstrijddag een grote Hidden Cash speurtocht. De prijs? Cookies & cash.

Jaap Jacobs
Managing Director bij Fingerspitz

Jaap Jacobs is managing director bij Fingerspitz, een data-gedreven digital marketingbureau in Breda en Eindhoven met 45+ specialisten.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!