Touched by I AM MEDIA!

16 juni 2014, 14:00

Raak de juiste mensen, op de goede manier, op het goede moment.

Wat is de rode lijn van de ideale klantreis? Hoe raak je mensen en verbind je ze? In de week dat marketeers zich traditioneel haasten om op tijd op MARCOM te geraken, vindt aan de andere kant van het land een parel van een event plaats: I AM MEDIA. Voor het 5e jaar op rij. Met dit jaar als thema ‘Touched‘! En geraakt ben ik; door de locatie, het publiek en vooral de verhalen van de sprekers. Sprekers die door de organisatie in de juiste volgorde zijn geprogrammeerd. Sprekers die allen vanuit passie en professie verhalen over hun leven en werk. En sprekers die vooral ook gewoon mens zijn en andere mensen weten te raken. Touched dus! Een verslag.

Waar was jij op de dag dat….?

Plaats van handeling: het Balengebouw in Roombeek. In meerdere opzichten een gedenkwaardige plek. Onlosmakelijk verbonden met die prachtige zomerdag in mei 2000. De dag van het Eurovisie Songfestival dat jaar en de dag van de vuurwerkramp in Enschede. Mijn herinnering aan die ramp: de mededeling uit Hilversum dat als gevolg van dit ‘disaster‘ die avond géén punten meer zouden komen uit Nederland. Een seconde was het heel stil in Europa. Touched! Daarna draaiden Europa en de wereld weer door.

Roombeek heeft nadien ook niet stilgestaan en is dik een decennium later een levendige hotspot voor creatieven in Oost-Nederland geworden. De hotspot waar Stichting Fris zich ten doel heeft gesteld creatieve nieuwe mediabedrijven met overheid en onderwijs te verbinden om zo een krachtige media-industrie in Oost-Nederland mogelijk te maken. Het event I AM MEDIA is daarvan het jaarlijks terugkerende uithangbord.

De sprekers

Sprekers contracteren is één. Sprekers in de juiste volgorde programmeren is twee! Maarten den Braber mag aftrappen en laat er géén twijfel over bestaan waarom de organisatie hem als event opener heeft gekozen. In de overdrive neemt Maarten de bezoeker mee in de laatste digitalegezondheids-apps zoals Moves (registreert afstand, duur, calorieën), Healthmate (gewicht), MyBasis (slaap), Bragi (horen) en een hele rits meer. Centraal daarbij staat de vraag wat jij, als individu, vandaag met techniek en data kunt doen om ‘in control‘ te blijven van je gezondheid. Het onderwerp privacy blijft uiteraard niet onbesproken en als de studie Quantified Toilets ter sprake komt, is iedereen definitief wakker. De tijd dat je op een willekeurig toilet kunt aflezen of je zwanger of ongeneeslijk ziek bent, is niet ver weg meer.

Bij Peter Paul Verbeek, professor in de Filosofie & Technologie aan de universiteit Twente, komen we weer tot rust. De ontwikkeling van de techniek is oneindig en de autonomie en het etisch besef van de mens zijn schijnbaar de grenzen van die ontwikkeling. Of toch niet? Peter Paul betoogt dat angst een slecht raadgever is en dat de autonomie die de mens zich graag wenst, stuurbaar is. “Het is een ja en nee die wij zelf bepalen, niet de techniek”. Als we vandaag besluiten dat dubbelzijdig kopiëren de standaardinstelling op het apparaat wordt, dan kunnen wij (de mens) dat veranderen. Maar dan moeten wíj dat wel doen!

Met Aartjan van Erkel hebben we op het eerste gezicht een vreemde eend op het podium. Als een volleerd cabaretier vertelt hij komisch en onderhoudend zijn levensverhaal als een aaneenschakeling van bizarre gebeurtenissen. Aartjan beheerst neuro-copywriting tot in de puntjes en zet zijn kennis in om conversies op websites te verbeteren. Met opmerkingen als “Doe je je klant wel genoeg pijn?” krijgt hij van de zaal en op Twitter niet van iedereen bijval. Maar eerlijk is eerlijk: ook mijn onderbewuste brein wordt weldegelijk geraakt door zijn verhaal en zijn tips zijn waardevol en direct toepasbaar. Dank voor het delen, Aartjan.

Statistici kunnen na de pauze hun geluk niet op. Tijd om wat succesverhalen in klantreizen met de zaal te delen. En de getallen die Natuurmonumenten op Facebook laat zien, liegen er niet om. Jeffrey van Heck, online marketing & social media adviseur, wil dat mensen zich verwonderen over de natuur. Hoe mooi is dat?! En ‘makkelijk’ ook! Want wie wordt er nou niet warm van mooie plaatjes uit de natuur? Dit alles met als doel merkassociatie te vergroten, expertise te tonen en (meer) leden te binden aan Natuurmonumenten.

Bekende ‘do’s‘ als wees actueel, betrek je fans en maak zichtbaar wat je doet, hebben we vaker gehoord, maar zelden zo succesvol in beeld gezien. Leuk nog om te weten is dat oudere Facebookers minder pagina’s volgen, waardoor jouw bericht relatief eerder in hun timeline zal verschijnen. Laat dat nou net een doelgroep zijn waar nog flinke groei in zit. Een tip waar menig ‘babyboom‘-marketeer wel wat mee kan!

Respect voor Evita Stoop (CMO van Microsoft) dat zij de uitdaging Microsoft heeft aangepakt. Microsoft staat voor de uitdaging ‘echt’ en ‘authentiek’ contact te zoeken met de afnemers van haar producten. Voor een organisatie die al jaren centraal wordt aangestuurd is dat een pittige klus. Centraal moet naar lokaal en doelgroepdenken moet naar belevenis creëren. En dat moet ook nog eens schaalbaar zijn. Ga er maar aan staan. De hele organisatie van 126.000 medewerkers wereldwijd moet mee in deze turn-around. Mensen, merken en media binnen Microsoft zullen intensief moeten samenwerken om een optimale ‘customer journey‘ tot stand te brengen. Van Evita en haar opdracht gaan we komende jaren zeker meer horen.

Het mag géén toeval zijn dat Marc de Vries van Twitter vlak voor de barbecue stond geprogrammeerd. Immers, zijn medium heeft zich met TV al ruimschoots bewezen als ‘second screen’ en ook gedurende zijn eigen optreden werd er op Twitter uitgebreid van de barbecue voorgeproefd. Marc neemt ons in zijn afsluiting mee door 8 jaar Twitter, waarbij het publiceren van de ‘right content‘ (foto’s 5x meer interactie) op ‘the right moment‘ (40 procent van de tweets zijn TV second screen-tweets) leiden naar ‘touched people‘. Een belangrijke gegeven, ook nu Twitter steeds meer commerciële berichten in de timeline toelaat. Dat maakt het gelijk verklaarbaar dat Twitter de laatste maanden met haar operationele winst in de plus loopt.

Op herhaling?

Iets wat nog niet algemeen bekend is en waarvan je erg genoten hebt, mag je met recht een verborgen parel noemen. Dat gevoel werd nog eens versterkt doordat ik een van de weinige ‘buitenlanders’ was in een overwegend lokaal gezelschap. En dat, is mijn verwachting, zal niet lang meer zo blijven. Volgend jaar ben ik weer bij. En met mij een paar meer die op reis gaan naar het verre oosten.

Raoul van Heese
Marketing & Innovatie bij Uitgeverij Stam

Weet niet precies waar ie naar toe gaat! Precies is niet zo zijn dingetje. Zijn leven lang op reis, want de reis is belangrijker dan de bestemming. Gedreven in marketing en innovatie, en dat vooral in opvoeding en onderwijs. Wordt blij van diversiteit en talenten. Gaat dood aan systemen en procedures. Hecht digitale innovaties in talentontwikkeling aan 60 jaar bewezen beloningsmaterialen van uitgeverij Stam. Speelt verder zijn hele leven buiten. Met sport, zijn kinderen en Vital Daddy.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!