Nieuw! ‘Ff paysten’
Nieuw beloningssysteem maakt van social media krachtige marketingtool
Het is de droom van elke marketeer. Consumenten die twitterend en postend je merk aanbevelen via hun sociale netwerk. ‘Rumour around the brand’ brengt tenslotte geld in het laatje. Maar hoe krijg je een klant aan het posten en twitteren? Het onlangs gelanceerde Payst (inderdaad, klinkt als ‘paste’) is naar eigen zeggen de veelbelovende schakel tussen social media en keiharde marketing.
Marco Groenendijk, Ruben de Baat, Joel de Baat en Harm Bandstra waar moeten we jullie van kennen?
De initiatiefnemers van Payst steken hun ambities niet onder stoelen of banken. “Payst heeft internationale potentie en die willen we volledig benutten. De wereld is er klaar voor. In onze visie moet elke klant een delende klant worden. Ons motto: ‘create customers who create customers’. Payst is de tool waar het tot nog toe aan ontbrak”, zegt Marco Groenendijk.
Hij startte Payst samen met Ruben de Baat, Joel de Baat en Harm Bandstra. “Als team hebben we de belangrijkste competenties in huis, van design en development tot mediastrategie en ondernemerschap. Twee jaar lang werkten we aan Payst. De techniek erachter is complex, maar daar zien gebruikers niets van. Gebruiksgemak stond centraal bij de ontwikkeling van de interface.”
In demo-omgeving www.payst.com is te zien hoe aanbieders de Payst-widget eenvoudig implementeren in hun webomgeving. Ongeveer even gemakkelijk als het plaatsen van een video op YouTube. ‘Even paysten’ is voor consumenten zo simpel als het liken van een website. “Payst geeft toegang tot het hart, het sociale netwerk én de portemonnee van consumenten. We geloven er heilig in!”
Wat is het idee achter Payst?
Sociale netwerken zijn van grote waarde voor merken. Maar het was tot op heden niet eenvoudig om consumenten tot een post of tweet te bewegen. Payst gaat dat doen door het versturen van een bericht binnen dit netwerk laagdrempelig te maken, te integreren in het bestelproces én te belonen.
Waarom zijn jullie Payst gestart?
Payst zou wel eens een hype kunnen worden. En waarom? Omdat Payst een gevoelige snaar raakt bij én de consument én de aanbieder. Consumenten zijn altijd belust op voordeel. En bedrijven willen sociale netwerken optimaal benutten voor het vergroten van omzet en naamsbekendheid. Eindelijk is er nu een tool die ervoor zorgt dat een rinkelende kassa automatisch potentiële nieuwe klanten wakker maakt. De communicatiewaarde van sociale netwerken is daarmee simpeler dan ooit te benutten.
Hoe werkt Payst?
Payst werkt heel eenvoudig. Op websites en in webshops staat een Payst-button met daarachter een specifiek voordeel. Wie een product niet gewoon bestelt maar ‘payst’, krijgt bijvoorbeeld korting of een extra product. Dat paysten is zo gebeurd: klik op de button, log in bij naar keuze Facebook of Twitter, kies het bericht dat je wilt delen en ontvang direct een voordeelcoupon. Op dat moment gaat de recente aankoop als een lopend vuurtje door het sociale netwerk. De betreffende consument profiteert tegelijkertijd van aantrekkelijk voordeel.
Welke ‘marketingfacts’ kun je ons geven?
De potentie van Payst is groot. Heel groot. Even een globaal rekensommetje voor de Nederlandse markt. In 2013 kochten 10,8 miljoen mensen online. Dat is 68 procent van de bevolking, als we uitgaan van 16 miljoen inwoners. Er zijn 9 miljoen Facebook-gebruikers in Nederland. Waarschijnlijk is het percentage online kopers onder hen hoger, maar als we uitgaan van 68 procent, dan kopen 6,1 miljoen Facebook-gebruikers online.
Nederlanders kochten in 2013 voor gemiddeld 982 euro online. Payst geeft daarmee toegang tot een markt van nu al zo’n 6 miljard euro. En dan hebben we het alleen nog maar over Nederland… We wisten al dat de vijver zo groot is, maar met Payst is er eindelijk een effectieve hengel.
Waar staat Payst over een jaar?
“Payst is recent gelanceerd. Op dit moment voeren we gesprekken met grote partijen over implementatie van de Payst-widget. Als de eerste launching customers gevonden zijn, kon het wel eens hard gaan met Payst. Binnen afzienbare tijd worden ook een Facebook-app en een mobile app gelanceerd. Daarmee lokaliseren consumenten snel de voor hen interessante Payst-aanbiedingen. De internationale potentie van Payst liegt er ook niet om.”
Als het aan de oprichters ligt, breidt de social payment provider zich snel uit naar andere landen. Meer informatie over Payst is te vinden op www.payst.com
Als marketeer enorm interessant om te lezen. Als consument, lijkt het me een vervuiling van mijn Facebook. Hoewel ik zelf graag zou paysten voor voordeel, zou ik me storen aan vrienden die dat doen. Ik wil weten hoe het met ze gaat, niet wat ze hebben gekocht.
De mensen van payst hebben hier ongetwijfeld over nagedacht. Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen.
Hi Thijs,
Mooi dat je de link legt naar vriendschap. Willen weten hoe het met iemand gaat: dat hoort inderdaad bij echte vriendschap. Iets delen van jezelf, dat is echt social media.
Die twee horen bij elkaar: wat je deelt, is wat je bezighoudt. Ook je meest recente (online) aankoop. Die zegt veel over hoe het met je gaat. En zoals in een echt gesprek, hoor je dan ook wel eens dingen die je op dat moment minder interesseren.
Groet,
Marco
Co-founder – payst.com