ReclameReview: Vredestein
Voor de perspresentatie van de nieuwe banden Quatrac 5 en Snowtrac 5 heeft Vredestein twee 'short feature films' gemaakt. Deze worden ook ingezet voor beurzen, als point of sale-promotie en online branding. Heb je 9 minuten over? Dan kun je misschien de tijd vinden om ze te bekijken.
Update 2 juli 2014, 9:50 uur: zie reactie van Vredestein onderaan.
Credits
Bureau: Artin Advertising
Productie: Sounds Like Film
Regisseur: Rogier Gerritsen
Producer: Jorrit Gerritsen, Frits Harkema
D.O.P.: Jeroen Simons
Montage: Rogier Gerritsen
Animaties: Floris van der Veen
Muziek: Sounds Like Film (Nando Eweg)
Postproductie: Sounds Like Film
De doelstelling
Merkbekendheid en online aanwezigheid verhogen, terwijl tegelijkertijd op een stijlvolle manier productpresentatie wordt gecommuniceerd.
De uitwerking
Voor de introductie van de Vredestein Quatrac 5 en de Vredestein Snowtrac 5 wordt het verhaal van deze twee banden vanuit twee verschillende perspectieven verteld. De bijbehorende muziek is speciaal voor deze korte films gemaakt.
Het oordeel
Er hebben allemaal toppers meegewerkt aan deze twee films en dat is te zien. Het ziet er allemaal geweldig uit. Dat staat buiten kijf. Maar de vraag die bij mij blijft hangen is: waarom zou ik in totaal 9 minuten besteden aan het bekijken van deze films? Natuurlijk zie ik wel dat er een concept achter de twee films zit en dat de uitvoering heel mooi is, maar wie zit er te wachten op deze 'audio-visual spectacles', zoals Vredestein ze zelf noemt?
Op een beurs wil je graag wat beleving hebben op je stand en daar zijn deze films zeer geschikt voor. Misschien zijn ze zelfs veel te mooi (en duur?) om alleen als achtergrond te dienen daarvoor. Maar voor de point of sale-promotie kan ik me niks voorstellen hierbij. Dat je op zoek bent naar banden en na het zien van deze films denkt: ja, ik ga voor Vredestein!
Ook online zie ik de meerwaarde niet in van de films, want waarom zou iemand (behalve dan de betrokkenen of medewerkers van Vredestein) dit delen via social media? Er zit geen grappige twist in, geen wow-factor of een ander deelwaardig element.
Update 2 juli 2014, 9:50 uur
Omdat ik graag de argumenten van Vredestein wilde horen, heb ik gevraagd om een reactie. Die heb ik gekregen van Bandi Vaczi, head global marketing communications:
“Uiteraard een terechte conclusie dat de infomercials niet geschikt zijn als virals qua boodschap of wow-effect. Wij hopen op stickiness vanwege de muziek. Daarnaast zijn de films bedoeld als moodfilms voor beurzen en op narrowcastingschermen bij de bandenspecialisten.
Voor technische ondersteuning en verkoopondersteuning hebben wij andere films gemaakt. Wij zullen de films ook inzetten als actiematige promocontent en pushen met paid media richting consumenten in de relevante verkoopmaanden (oktober en november). Daarnaast hopen we dat de liedjes over enige tijd in de toplijst staan met bijbehorende edits als videoclip.
Jouw review was dus helemaal terecht op basis van de edits die jij hebt gezien. Deze zijn gebruikt bij een avondvullende introductie in Edinburgh afgelopen week voor pers en klanten. Hopelijk verklaart mijn toelichting een en ander.”