E-mailmarketing: meer inschrijvingen = meer resultaat! #adv
Instagram, Google+, Pinterest… Elk jaar worden er nieuwe digitale kanalen geboren. E-mail is al zo oud dat je het bijna zou vergeten. Onterecht! Nieuwe online kanalen komen en gaan, maar e-mail blijft krachtig staan. Waar social media vooral geschikt zijn voor o.a. branding, leadgeneratie en klantenservice, is e-mail hét kanaal voor sales en conversie. En een van de beste manieren om meer resultaat te halen uit je e-mailmarketingactiviteiten, is je e-maildatabase uitbreiden
E-mail is hét kanaal voor sales en conversie
Wereldwijd zijn er vier keer meer e-mailaccounts dan het aantal Facebook- en Twitter-gebruikers bij elkaar. Het volume van het e-mailverkeer ligt bovendien acht keer hoger dan het het aantal social media updates (Monetate, 2013). Uit het Nationaal E-mail Onderzoek in 2013 blijkt dat e-mail nog steeds een fundamenteel onderdeel is van ons online leven.
48% van de Nederlanders begint zijn digitale dag niet met Facebook of het nieuws, maar met het checken van zijn e-mail. Bovendien geeft 68% van de Nederlanders aan reclame bij voorkeur via mail te ontvangen. Onderzoek van de Nederlandse organisatie voor dialoogmarketing (DDMA) bevestigt dat beeld. Voor 41% van de organisaties levert e-mail het hoogste rendement (ROI) van alle onlinemarketingkanalen.
E-mail is goedkoop en meetbaar
Wil je meer bezoekers op je website, meer informatiaanvragen, meer omzet, meer herhaalaankopen, je gemiddelde bonbedrag vergroten of minder verlaten winkelwagentjes in je webshop? Investeer dan zeker in het uitbreiden van je e-mailmarketingactiviteiten. E-mailmarketing is goedkoop en meetbaar. Je weet precies hoeveel mails er zijn afgeleverd en geopend, hoeveel mensen doorklikken naar je website en welk percentage daarvan daadwerkelijk converteert.
Bovendien is je database helemaal van jou, in tegenstelling tot de profielen van je fans op Facebook bijvoorbeeld. Is e-mail in jouw organisatie al een belangrijk kanaal, maar wil je er meer resultaat mee behalen? Wil je bedrijfsgroei realiseren, een nieuw segment aanboren of simpelweg minder afhankelijk zijn van andere kanalen als AdWords? E-mail is your friend.
Je e-maildatabase uitbreiden: hoe doe je dat?
Natuurlijk is het zaak te kijken naar je huidige activiteiten; kun je die optimaliseren? Maar als je echt meer resultaat wil boeken, is het zaak je database uit te breiden. Hoe pak je het aan? Er zijn in grote lijnen twee manieren; je zet je eigen kanalen in (zoals je website, social media, offline media), aanvullend daarop kun je adverteren via bijvoorbeeld Google AdWords of Facebook. De andere manier is het direct inkopen van een partij kwalitatieve e-mailadressen. Beide strategieën hebben zo hun voordelen.
Stel je zelf in elk geval de vraag: wat is elk e-mailadres me waard? En; zit er rek in de kanalen die ik nu inzet? Zijn ze schaalbaar, kan ik er meer mee doen door ze optimaliseren, bijvoorbeeld door het inschrijfformulier prominenter op de website te zetten. Onderzoek ook welke kanalen je nu de meest kwalitatieve e-mailadressen opleveren (de meeste opens, clicks, conversies)? Het is goed om te weten wat de waarde is van elk kanaal dat je tot je beschikking hebt, voordat je besluit er meer in te investeren.
Als je zelf e-mailadressen gaat verzamelen, heb je meestal goed inzicht op de kwaliteit en ROI van de verzamelde adressen. Kies je ervoor een batch in te kopen bij een externe partij, ben je doorgaans per adres veel goedkoper uit. Zeker wanneer je huidige kanalen je niet voldoende adressen opleveren en niet voldoende schaalbaar blijken, is het inkopen van kwalitatieve e-mailadressen een slimme keus.
Download de gratis whitepaper
Scoot Media heeft zo’n 15 jaar ervaring met het verzamelen van kwalitatieve e-mailadressen in diverse Europese landen. In dit whitepaper deelt de grootste online leadgenerator van Nederland graag haar kennis en inzicht. Je leest hoe je meer haalt uit je huidige e-mailmarketingactiviteiten, hoe je je database voorbereid op uitbreiding, hoe je op een slimme manier meer kwalitatieve e-mailadressen verzamelt via je eigen kanalen of door ze in te kopen. Maar je leert ook hoe je de terugverdientijd en life time value berekent van elk adres, en ervoor zorgt dat je nieuwe abonnees net zo goed converteren als je huidige segment. Het whitepaper staat boordevol tips & tricks, best practices en lessons learned.
Goed artikel! E-mail marketing is nog steeds een super belangrijk kanaal met een hoog rendement.
Ze zeggen niet voor niets “money is in the list”!