ReclameReview: UPC
Voortaan kun je bij UPC overal live televisie kijken via je laptop, tablet of smartphone. Dat communiceert de provider in een vrolijke commercial met Johnny de Mol in de hoofdrol. En met het nummer “Don't Stop Me Now” van Queen.
Credits
Bureau: JWT Amsterdam
Creatie: John Vonk & Jeena van der Heul
Creatieve Directie: Bert Kerkhof & Ivar van den Hove
Business Director: Edgar Molenaars
Strategie: Jan Bouts
Concept Producers: Lisa Mérelle & Martijn Pots
Screen Producers: Lotte de Rooij & Stephanie Ruitenbeek
Print Producers: Michael Leguijt & Chariva Geurts
Productiemaatschappij: Bäst
Regisseur: Diederik Spaargaren
DOP: Gabor Deak
Editor: Martin Heijgelaar
Geluid: The Ambassadors
Online / VFX: The Ambassadors
Productie Online: TamTam
Mediabureau: Carat
De doelstelling
Communiceren dat je bij UPC altijd live televisie kunt kijken op het device van je keuze.
De uitwerking
UPC zet letterlijk de stap naar buiten, door Johnny de Mol dwars door het raam te laten springen, zodat hij buiten tv kan kijken. Op de tonen van “Don't Stop Me Now” van Queen ontvouwt zich een minimusical met allemaal mensen die zich ook niet willen laten tegenhouden door de begrenzing van hun huis.
Het oordeel
Allereerst mijn complimenten voor de songkeuze. De tekst van “Don't Stop Me Now” is een prima kapstok om de boodschap van buitenshuis live tv kijken aan op te hangen. Daarnaast is het uiteraard een supercatchy nummer (terwijl ik dit schrijf zit hij alweer in mijn hoofd). Telkens wanneer mensen die halfbewust meegekeken hebben met deze commercial zich afvragen waarom ze Queen in hun hoofd hebben, leggen ze (hopelijk) de link met UPC. En dat is natuurlijk een fijne bijkomstigheid.
Is de commercial hilarisch? Nee, hij is meer glimlachwaardig. Het feelgood-gehalte is hoog en dat straalt weer af of de afzender.
De boodschap deed me wel enigszins denken aan de commercial 'Overal tv kijken' waarin De Mol vorig jaar al de hoofdrol speelde. Maar goed, het element 'buiten' zit zo duidelijk in de nieuwe campagne verwerkt dat de nieuwe boodschap eigenlijk niet te missen is.
Tot slot vraag ik me wel af of de call-to-action duidelijk genoeg is. Er staat alleen heel kort dat je de Horizon Go-app gratis kunt downloaden, maar er wordt niets over gezegd in de commercial. Daar zal de kracht van herhaling zijn werk moeten doen.
Ik dacht dat het een reclame was voor de app LIVE TV KIJKEN van die twee jongens van picathartes.com. Dacht al, veel geld aan reclame voor iets wat toch al een succes is.
Denk dat UPC erg goed naar die jochies heeft gekeken want het lijkt erg veel op de LIVE TV KIJKEN app.