Check je e-mailnieuwsbrief met deze vijf tips

11 augustus 2014, 09:00

Onthullingen van gezamenlijk usability- en eyetrackingonderzoek

Wat zijn jouw methodes om je e-mailnieuwsbrief te verbeteren? A/b-testen, of maak je gebruik van feedback buttons? Andere mogelijkheden zijn een eyetrackingonderzoek of een usabilityonderzoek om te achterhalen op welke punten je e-mailnieuwsbrief beter kan presteren, maar deze twee zijn wel een stuk kostbaarder. Een groep adverteerders voerde daarom samen met branchevereniging DDMA gezamenlijk een usability- en eyetrackingonderzoek uit en de uitkomsten zijn samengevat in 16 algemene onthullingen die op elke e-mailnieuwsbrief van toepassing zijn. Dus ook voor die van jou. Lees hier alvast de eerste vijf.

De volgende vijf tips zijn simpel maar onmisbaar in een goede e-mailnieuwsbrief. Tevens geven deelnemende adverteerders Allsecur, MoneYou, het Reumafonds en HB Care commentaar op de tips die hun nieuwsbrief kreeg. Ben je benieuwd naar de andere belangrijke tips voor je e-mailnieuwsbrief? Download dan het DDMA Usability onderzoek e-mailnieuwsbrieven ‘Zestien onthullingen in één oogopslag’.

Tip 1 – inhoudsopgave

Neem een inhoudsopgave op in de nieuwsbrief. Een inhoudsopgave laat duidelijk in één oogopslag zien wat er in de nieuwsbrief aan bod komt en of dit interessant en/of relevant is. Het is hierbij wel belangrijk dat het klikken op een item in de inhoudsopgave leidt naar een landingspagina met meer informatie. Dit laatste was nog niet het geval in de nieuwsbrief van Allsecur: “Respondenten gaven aan dat ze dit liever zien dan dat de link een anker naar een artikel in de nieuwsbrief is. Deze aanbeveling zien wij als één van de belangrijkste tips. We gaan deze meenemen in onze nieuwsbrief van september.”.

Tip 2 – onderwerpregel

Stem het eerste artikel in de nieuwsbrief af op de onderwerpregel. Als dit niet zo is, werkt dat verwarrend omdat de lezer verwacht meer te gaan lezen over wat er in de onderwerpregel staat.

MoneYou: “De respondenten gaven aan dat ze een ander artikel bovenaan in de nieuwsbrief hadden verwacht, aansluitend op de onderwerpregel. Daarin werd namelijk een ‘nieuw initiatief: Doelsparen.nl’ genoemd terwijl het eerste artikel over de MoneYou Sparen App ging. Dat artikel was bewust bovenaan gezet omdat we na de lancering van de nieuwe MoneYou Sparen App wilden weten wat de klanten ervan vinden (middels een enquête). Het informeren over het onafhankelijke initiatief ‘Doelsparen.nl’ was niet de belangrijkste doelstelling van de nieuwsbrief, maar had wel de meeste nieuwswaarde. Toch is dit een goede learning om mee te nemen voor de komende nieuwsbrieven.”

Tip 3 – welkomsttekst

Ga na of een welkomsttekst nodig is, of dat deze ruimte zich beter leent voor een artikel of aanbieding. Een voorbeeld waarbij de lezers aangaven dat ze de introductietekst wel hebben gelezen maar niet interessant vinden, komt voor in de nieuwsbrief van het Reumafonds. “Hier gaan we goed over nadenken. Wij vinden het namelijk fijn om iemand de ruimte te geven om iets te vertellen. Bijvoorbeeld een onderzoeker die vertelt waarom zijn onderzoek belangrijk is. Dit maakt onze nieuwsbrief ook uniek.” Het is dus belangrijk om te bepalen wat het nut is van een introductietekst.

Tip 4 – body

Geef de nieuwsbrief ‘body’ door een kader om de nieuwsbrief te plaatsen of door de content weer te geven op een (lichte) achtergrondkleur. Op deze manier ziet de lezer waar de nieuwsbrief ophoudt: dit biedt structuur en overzicht.

MoneYou: “Qua lay-out en vormgeving van de nieuwsbrief zou men een body om de nieuwsbrief (door middel van een kader of achtergrondkleur) prettiger vinden. Dit is echter een onderdeel van onze huisstijl. Het komt overal in terug. Op onze website, in onze formulieren, et cetera. Het is uiteraard wel goed deze punten weer onder de aandacht te brengen. En eventueel te testen of de aanpassingen hieromtrent ook iets doen met de resultaten.”

Tip 5 – afzender

Zorg dat de onderwerpregel en afzender op elkaar aansluiten. De lezer is eerder geneigd een nieuwsbrief te openen wanneer het onderwerp past bij de organisatie. HB Care: “De afzender en de onderwerpregel van de nieuwsbrief kwamen niet overeen. Als afzender werd ‘HB Care Hairstyle’ gebruikt, terwijl er in de onderwerpregel ook ‘huidproducten’ werd genoemd. Dit vonden de respondenten verwarrend en niet aansprekend. We hebben dit vrijwel direct aangepast. Zo is de afzender nu HB Care in plaats van HB Care Hairstyle.”

Ik ben benieuwd of je deze tips nuttig vindt voor je e-mailnieuwsbrief. Wellicht denk je: dit had ik allemaal ook al bedacht. Dan is het nut van de tips door dit onderzoek in ieder geval hierbij bevestigd. Kijk verder eens naar de andere tips in het onderzoek ‘Zestien onthullingen in één oogopslag’, te downloaden op ddma.nl. Heb je zelf nog aanvullingen? Ik hoor ze graag!

Karlijn Hoftijzer
PR & Communicatie bij DDMA

Karlijn werkte tussen 2013 en 2015 voor branchevereniging DDMA.

Categorie

5 Reacties

    Maarten

    Tip 2, 4 en 5 zijn wel erg voor de hand liggend in mijn optiek. Tip 1 had ik nog niet eerder over nagedacht, maar klinkt logisch. Al denk ik wel dat het afhangt van het aantal berichten in je nieuwsbrief. Als je er drie hebt dan lijkt mij een inhoudsopgave overbodig.


    11 augustus 2014 om 15:11
    jvanrijn

    Hoi Maarten, Een index / inhoudsopgave in de nieuwsbrief kán werken. Zelf als er flink wat artikelen zijn is het nog de vraag. In het onderzoek is aan de respondenten gevraagd naar hun mening. Uit ervaring met split tests in het verleden kan ik zeggen dat ze niet altijd leiden tot hogere aantallen lezers, clicks en conversies. Testen dus!


    11 augustus 2014 om 16:10
    Jaap Schuddeboom

    Juist omdat het zo voor de hand liggende tips zijn, ben je geneigd dit soort basis dingen over het hoofd te zien.

    Nuttige en praktische tips!


    12 augustus 2014 om 09:59
    patricksteenks

    Voor wat betreft de inhoudsopgave: ik merk vaak bij e-mails die ik ontvang dat het klikken op de inhoudsopgave op mobiel niet altijd werkt.

    Is dit iets om rekening mee te houden en op deze manier twee verschillende nieuwsbrieven te versturen: een mobiele en één voor de desktop?


    16 oktober 2014 om 07:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!