Viral Friday Week 34/2014: Nike, EA Sports, Audi + ALS Ice Bucket Challenge-special
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video’s van Nike, EA Sports, Audi en de special: ALS Ice BucketChallenge. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
1. Hypervenom : Mirrors ft. Neymar jr.
Men neme: Neymar Jr., een bekende voetballer uit de Nike stal. Hypervenom, een nieuwe Nike schoen. Een stadion. Een voetbal. Een camera. Gooi er wat spiegels en klunzige tegenstanders bij. Hussel het door elkaar en je hebt vrijwel instant een viral hit. In deze video zien we Neymar Jr. zijn trucjes vertonen op de nieuwste Nike-voetbalschoenen. Het recept achter de video’s van Nike blijft redelijk hetzelfde. Toch weten ze nu ook weer binnen een kleine 5 dagen bijna 8 miljoen views te scoren. Heeft Nike het succesrecept gevonden?
2. Madden NFL 15: Madden Season
Game-ontwikkelaar EA sports gooit het over een andere boeg. Waar voorheen bij een release van een nieuwe game alle nieuwe features werden getoond, pakt EA het nu op z’n Amerikaans aan met een hoop celebrities en over the top-hilariteit. Comedian Kevin Hart wil in de video koste wat het kost de nieuwe American Football-game Madden NFL15 spelen tegen producer/acteur Dave Franco. Hiermee wil EA benadrukken hoe beladen en geweldig het spelen van de nieuwe game al dan niet is.
Met een kritische blik kan er gezegd worden dat de viral wellicht wat weg heeft van de Old Spice-succescommercials, maar bekeken wordt de video sowieso: binnen enkele dagen tijd bijna 6 miljoen keer.
3. Barely Legal Pawn, feat. Bryan Cranston, Aaron Paul and Julia Louis-Dreyfus
Audi pakt voor de aankomende Emmy Awards uit met een opvallende video die dankzij de meesterlijke cast (en het bijzonder flauwe script en acteerwerk) in no-time viraal is gegaan. In de viral zien we Bryan Cranston en Aaron Paul, beter bekend als Walter White en Jesse Pinkman uit de voor een Emmy genomineerde AMC-hitserie Breaking Bad. Zij spelen met Julia Louis-Dreyfus (ook bekend als Lorain uit Frasier) een remake van de populaire tv-show Hardcore Pawn. Deze remake, waarmee Audi inspeelt op het sentiment rondom de populaire anti-helden, slaat de spijker op zijn kop en scoorde in een week tijd al meer dan 5 miljoen views!
4. Street Concert (Official HD) : Thai Life Insurance
De Thaise verzekeraar Thai Life Insurance is meester in het maken van sentimentele tranentrekkers en flikt het met deze laatste commercial weer. Door op de emoties in te spelen, wil de verzekeraar het vertrouwen winnen van de Thaise bevolking en dat is voor verzekeraars vaak niet de gemakkelijkste opgave. Met de laatste video waarin arme scholier als straatmuzikant geld bij elkaar probeert te spelen voor een ‘loved one‘ heeft ‘Thai Life’ inmiddels al meer dan 4 miljoen mensen weten te raken.
5. Terrible Mall Commercial
Sommige video’s gaan onbedoeld viral. De makers van de video die uiteindelijk viral ging als Terrible Mall Commercial zijn waarschijnlijk in dit geval minder blij met hun succes. De reden dat deze video in een week tijd bijna twee miljoen views scoorde, is puur en alleen te danken aan de uitzonderlijk slechte productie. Ook is het aannemelijk dat East Hills Mall, de opdrachtgever voor deze video, ook twijfelt of ze blij moeten zijn met deze aandacht. Klik op play en zie dat niet elke viral succes betekent.
ViralFriday Special: ALS Ice Bucket Challenge
Het begon ooit allemaal met de irritante nominaties via Facebook voor een gratis etentje of flesje wijn door een fles drank in 1 keer op te drinken of in het water in te springen. Wat er daarna gebeurde, hoeven we eigenlijk niet meer uit te leggen – er is zelfs een Wikipedia-pagina voor aangemaakt. Het kan niemand zijn ontgaan: de #ALSIceBucketChallenge is een gigantische viral-knaller, met veel indrukwekkende video’s en bloopers!
Grote internationale namen als Bill Gates, Lebron James en Novak Djokovic deden hier o.a. aan mee, maar ook Nederlanders vechten graag mee tegen de ziekte ALS . Zo gooide Ruud de Langen, CEO van Mindshare, met veel liefde een bak ijskoud water over zich heen en liet ook Ralph Hamers, de CEO van ING van zich horen.
Wat de hele wereld het meeste bij blijft is natuurlijk deze video van Anthony. De video die zo vrolijk begon, eindigt in de keiharde realiteit. Dit hartverscheurende verhaal laat zien wat de vreselijke ziekte ALS met een mens en familie doet, waar inmiddels al meer dan 6 miljoen mensen naar hebben gekeken.
Maar het gaat deze keer niet om het aantal views, maar om de hoeveelheid nominaties en donaties voor de ALS Assocation. En dat lukt aardig. De teller staat sinds 29 juli al op 41,8 miljoen dollar en wij verwachten dat dit nog veel meer zal gaan worden!
Waarom is filmpje 1 een ‘viral hit’ als hij wereldwijd nog maar 43k views heeft?
aha! da’s veel ja 😉