In 2007 beschikken 80 miljoen Europese huishoudens over digitale tv

16 maart 2004, 17:01

Tussen 2004 en 2007 stijgt het aantal West-Europese huishoudens dat beschikt over digitale televisie van 30 naar 80 miljoen. Dit blijkt uit cijfers van Datamonitor. Koplopers zijn het Verenigd Koninkrijk en Scandinavie. Momenteel ligt het percentage van West-Europese huishoudens met digitale tv rond de 20.

Adverteerders nemen een afwachtende houding aan ten opzichte van het medium. In het Verenigd Koninkrijk was Sky in 2000 met reclame voor Chicken Tonight de eerste die reclame op digitale tv uitzond. Vier jaar later heeft Sky per maand gemiddeld 25 interactieve reclamecampagnes lopen. Volgens Datamonitor zullen interactieve digitale televisiediensten in 2007 goed zijn voor zo`n 18 miljard euro.

Niet-digitale televisiestations zullen het effect van de concurrentie van digitale stations op twee manieren voelen. Adverteerders zullen aangetrokken worden tot interactieve reclame die hen in contact brengt met kijkers en bovendien informatie over die kijkers oplevert. Ook zullen steeds meer kijkers reclamevermijdend gedrag gaan vertonen.

Bron:

Campaign p. 19, 2/3 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!