Focus on Social Business – De Deeleconomie #ADV

3 september 2014, 12:00

“De deeleconomie verandert bestaande business- en verdienmodellen drastisch. Dat biedt kansen als je er nu bij bent.” Antal de Waij – Chief Engagement

Initiatieven in de deeleconomie laten zien dat we aan het begin van een revolutie staan. Kijk maar naar bijvoorbeeld kamerverhuurbedrijf Airbnb, inmiddels groter dan Hilton Hotels. Taxidienst Uber haalt het nieuws met een verbod in Duitsland maar groeit als kool. Groeipercentages van 100 of meer zijn eerder regel dan uitzondering. Hoe komt dat?

Is gebruik beter dan bezit?

Wat betekent dit voor uw dienst of merk? Worden bedrijven, die na de crisis aan het opkrabbelen zijn, nu geplaagd door consumenten die niets meer kopen maar alles willen delen? Wat is de impact op het business model van jouw bedrijf? Hoe kunnen ondernemers hun voordeel doen met de deeleconomie? De antwoorden krijg je tijdens het congres Focus on Social Business – De Deeleconomie.

De insiders van de Nederlandse deeleconomie delen graag

Beeckestijn Business School en Engagement Media organiseren op dinsdag 14 oktober 2014 het congres Focus on Social Business – De Deeleconomie. Wil je in één dag leren hoe je de crowd kunt mobiliseren en inzetten, wat de deeleconomie precies is én strategische insights krijgen? Alle sprekers zijn DE insiders van de huidige Nederlandse deeleconomie en delen graag hun kennis en ervaring.

Schrijf je hier in voor het congres en profiteer nu nog van de vroegboekkorting.

De deeleconomie: bedreiging en kans!

De deeleconomie combineert traditionele manieren van uitwisselen (lenen, ruilen, kopen, huren of geven van producten en diensten) met moderne technologie. Bij de deeleconomie gaat het om ‘toegang’ in plaats van bezit. Oftewel: ik hoef niet langer een auto te bezitten om toegang te krijgen tot de mobiliteit die een auto biedt. Daarom wordt de deeleconomie vaak gezien als een bedreiging voor bestaande industrieën. En dat is in een aantal opzichten ook terecht. Want er zullen banen verloren gaan wanneer we efficiënter met bestaande middelen omgaan en er minder geproduceerd hoeft te worden.

Dat geldt overigens net zo hard voor de dienstverlening als de industrie. De andere kant is dat de deeleconomie zorgt voor meer economische bedrijvigheid op lokaal niveau. Het aantal lokale transacties, met of zonder geld, stijgt enorm. Als je bijvoorbeeld via Airbnb een kamer in een volksbuurt huurt dan krijgt een ‘local’ extra inkomsten die waarschijnlijk ook lokaal besteed worden. En daarnaast besteed je je geld waarschijnlijk ook weer eerder in die volksbuurt.

De deeleconomie biedt dus groeikansen op het lokale niveau. Ook bedrijven en instellingen kunnen ongebruikt materieel, diensten en personeel met elkaar delen. Er zullen dus klappen vallen binnen bepaalde sectoren maar de kansen die de deeleconomie biedt zijn minstens even groot. Hoe spring je hier als ondernemer of marketeer op de goede manier op in? En waar moet je als start-up in de deeleconomie rekening mee houden? Dat hoor je op het congres Focus on Social Business – De Deeleconomie.

Congres Focus on Social Business – De Deeleconomie

Initiatiefnemer van dit congres Antal de Waij volgt al tijden alle ontwikkelingen in de deeleconomie. Hij is van mening dat nog te veel ondernemers denken dat er sprake is van een hype die hun bedrijf niet zal raken. De Waij: “Als ik bijvoorbeeld tussenpersoon zou zijn, of als mijn business zou bestaan uit het verhuren van spullen dan zou ik me ernstig zorgen maken. De technologische ontwikkelingen en het ondernemerschap van vooruitstrevende ondernemers zouden er wel eens voor kunnen zorgen dat de verhuurder of tussenpersoon straks helemaal niet meer nodig is.

Eigenlijk geldt dat voor alle bestaande ondernemingen. Daarom heb ik het initiatief genomen om dit congres te organiseren. Niet omdat ik een wereldverbeteraar wil zijn maar ik wil de moderne ondernemer, directeur of marketeer bij de meer traditionele ondernemingen wel inspiratie geven. En daarbij vergeten we zeker ook de bezoeker niet die van plan is om zelf een nieuw platform in de deeleconomie te beginnen. Ook die krijgt zeker veel inspiratie.”

Luisteren en participeren

Tijdens het congres wordt geluisterd maar er wordt ook geparticipeerd. Inspiratie opdoen door luisteren vindt plaats in de plenaire zaal waar bijvoorbeeld Victor van Tol (Co-Founder & Managing Director van SnappCar), Daphne Habets (General Manager bij crowdfundingplatform Geldvoorelkaar.nl) en Antal de Waij (Directeur Engagement Media BV) boeiende lezingen houden en casepresentaties geven.

Tijdens de round table sessies krijg je inspiratie door te participeren. In kleine groepen ga je in gesprek met experts over het onderwerp waar jij meer over wilt weten. Hoeveel je luistert en hoeveel je participeert bepaal je zelf. Iedereen stelt zijn eigen programma samen. Klik hier voor het volledige programma van het congres Focus on Social Business – De Deeleconomie.

Schrijf je nu en profiteer van de vroegboekkorting

Het congres is een inspiratiebron voor iedereen die vakmatig betrokken is bij start-ups in de deeleconomie en ondernemers, directeuren en marketeers bij de meer traditionele ondernemingen. Meld je aan en profiteer nu nog van de vroegboekkorting. Dan ben je in één dag weer helemaal bij en kun je je onderneming klaarstomen voor de toekomst! Schrijf je hier in voor het congres.

Klik hier voor het volledige programma, de sprekers en hun verhaal en alle ins & outs over het congres Focus on Social Business – De Deeleconomie

Het tarief voor de volledig verzorgde dag bedraagt €299,00 per persoon, exclusief BTW. Als je boekt voor 30 september profiteer je van de vroegboekkorting en betaal je slechts €219,00 per persoon, exclusief BTW.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!