Adverteren op Twitter: 9 redenen om nú te starten
Adverteren op Twitter is sinds 2013 mogelijk in Nederland. In korte tijd is het marketingplatform van Twitter enorm gegroeid en verschijnen er steeds meer Nederlandse campagnes op Twitter. De mogelijkheden van adverteren op Twitter worden steeds geavanceerder en volgen elkaar in rap tempo op. De meest recente ontwikkeling is de lancering van het Twitter Advertising-selfserviceplatform in Nederland. In deze blog de recente ontwikkelingen op een rij en negen goede redenen waarom dit hét moment is om te starten.
Let op: op 30 oktober a.s. geeft Pieter Voogt samen met Marketingfacts een webinar over Twitter Advertising. Zie voor meer informatie onderaan deze blogpost of hierrrrrr.
1. Adverteren in het ‘nu’
Twitter beschrijft het leven als een reeks ‘nu’-momenten. Het leven biedt daarom een reeks marketingmomenten – dat blijkt ook al uit het rapport van Social Media Monitor 7. Twitter Adverteren is een uitermate geschikt medium voor realtime campagnes, aangezien het altijd actueel is en door gebruikers op het moment zelf gebruikt wordt. Dit wordt geïllustreerd door het feit dat maar liefst 78 procent van de gebruikers Twitter op een mobiel apparaat gebruikt.
Enerzijds zijn er de live momenten: onverwachte gebeurtenissen waar realtime op in te haken is en geplande evenementen zoals sportwedstrijden en televisie-uitzendingen waar een campagne omheen gebouwd kan worden (hierover later meer). Anderzijds zijn er de alledaagse momenten: dagelijkse routines zoals het opstaan, de eetmomenten, het slapen gaan en wekelijkse routines zoals het weekend. Maar ook maandelijkse routines zoals de uitbetaling van het salaris en jaarlijkse routines zoals de feestdagen. Allemaal geschikte momenten om een campagne op te bouwen.
2. Gigantisch mobiel bereik
Er zijn ongeveer 3,7 miljoen maandelijkse Twittergebruikers actief in Nederland. Zoals eerder aangegeven, gebruikt ruim driekwart Twitter op een mobiel apparaat. Twitter speelt hierop in en heeft de advertentiemogelijkheden op mobiel inmiddels verbeterd. Het is nu namelijk mogelijk om naast Uitgelichte Tweets (Promoted Tweets) ook Uitgelichte Accounts (Promoted Accounts) onder de aandacht te brengen in de mobiele tijdlijn. Eerder was het promoten van accounts alleen mogelijk op desktop. Het bereik van Uitgelichte Accounts is dankzij deze aanpassing enorm gestegen.
3. Ondersteunen TV-programma’s of -commercials
Een nieuwe functionaliteit die internationaal wordt uitgerold en waar ook in Nederland de eerste tests mee zijn gedaan, is het targeten van gesprekken rond televisieprogramma’s. Dit maakt het mogelijk om de campagne te richten op Twittergebruikers die praten over een specifiek programma, tijdens of na de uitzending.
Recent onderzoek van de Hogeschool Utrecht laat zien dat veel mensen tijdens tv-reclames naar een ‘tweede scherm’ grijpen. Hierdoor worden de tv-reclames ‘gemist’, waardoor het voor adverteerders interessant is om ook op het tweede scherm aanwezig te zijn, bijvoorbeeld op Twitter.
4. Verkopen of leads genereren
Prestaties buiten de Twitter-omgeving kunnen tegenwoordig ook inzichtelijk worden gemaakt. Was het eerst alleen mogelijk om resultaten binnen Twitter te meten, nu is het mogelijk om bepaald gedrag buiten het netwerk te registreren. Met conversietags kunnen conversies op externe websites worden bijgehouden. In de rapportages worden de conversies gekoppeld aan de betreffende Twitter-campagnes, waardoor inzichtelijk gemaakt kan worden welke campagnes of tweets tot meer verkopen of leads hebben geleid. Deze ontwikkeling maakt het mogelijk om direct-responscampagnes te voeren op Twitter en de resultaten meetbaar en inzichtelijk te maken.
5. Gemakkelijk gegevens verzamelen
Tevens is het mogelijk om binnen de Twitter-omgeving leads te genereren. Door middel van een Twitter Lead Generation Card kunnen gebruikers zich met één druk op de knop aanmelden of registeren. De aanbieding wordt direct weergegeven in de tijdlijn en gebruikers hoeven enkel op de knop te drukken om hun (door Twitter automatisch ingevulde) gegevens te verzenden, waarna ze gewoon in de Twitter-omgeving blijven. Op deze manier is het mogelijk op een laagdrempelige en gebruiksvriendelijke manier leads te verwerven via Twitter.
6. Doelgroepen herbenaderen
Met aangepaste doelgroepen is het mogelijk om websitebezoekers via Twitter opnieuw te benaderen. Met retargeting op Twitter zou je specifieke websitebezoekers door middel van een Uitgelichte Tweet bijvoorbeeld een unieke aanbieding kunnen doen.
Naast het retargeten van websitebezoekers is het ook mogelijk om bestaande klanten opnieuw te benaderen door een doelgroep te maken op basis van e-mailadressen. Bovendien kan er een doelgroep gemaakt worden op basis van Twitter-ID of gebruikersnamen. De nieuwe opties maken het mogelijk om nog gerichter via Twitter je doelgroepen te bereiken.
7. Meer app-downloads
De Twitter App Card maakt het mogelijk om op een kosteneffectieve manier grote volumes app-downloads te genereren. De app-informatie uit de Google Play of Apple App Store wordt direct onder de tweet getoond, inclusief een knop om de app direct te downloaden. Gebruikers die de app reeds gedownload hebben, kunnen deze direct via de tweet openen. Zij kunnen bijvoorbeeld naar een specifieke pagina of doel binnen de app geleid worden om het gebruik ervan te stimuleren.
8. Dalende kosten
Uit de jaarcijfers van 2013 blijkt dat de advertentiekosten op Twitter aan het dalen zijn. Quartz onderzocht dat de kosten per interactie (het afrekenmodel van Twitter) in de laatste drie maanden met 18 procent gedaald zijn. De daling is te verklaren doordat het aanbod (aantal gebruikers en intensiteit van het gebruik) sneller stijgt dan de vraag (aantal adverteerders). De gemiddelde advertentieratio is sinds begin 2012 zelfs met 81 procent gedaald.
De recente daling van de kosten per interactie en het groeiende bereik maken van Twitter een zeer interessant medium voor adverteerders.
9. Doe het zelf
Met de lancering van het selfserviceplatform is adverteren op Twitter voor iedereen toegankelijk. Het selfserviceplatform is voornamelijk gericht op MKB-bedrijven. Er geldt via dit platform geen minimumbesteding. Iedereen met een Twitteraccount kan nu ook een advertentieaccount aanmaken.
Webinar
Wil je meer weten over adverteren op Twitter? Op donderdag 30 oktober a.s. geef ik in samenwerking met Marketingfacts een webinar over Twitter Advertising!
Schrijf je vandaag nog in en leer hoe adverteren op Twitter zich onderscheidt van andere socialmediamarketing en wat je vooral wel en niet moet doen!