10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 39 2014
Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken van de afgelopen week op een rijtje gezet. In het overzicht van deze week vind je o.a. het rapport van SearchMetrics over de belanrijkste ranking factors van 2014, de Thuiswinkel Markt Monitor over de eerste helft van het jaar en de online advertentiebestedingen uit het IAB Ad Spend rapport.
De belangrijkste SEO-veranderingen in 2014
Onlangs publiceerde SearchMetrics een rapport over de SEO ranking factors van 2014. En het 83 pagina’ss lange rapport doet een aantal interessante dingen uit de doeken. Neem even een paar minuutjes de tijd om dit artikel te lezen, en je bent weer helemaal up to speed met de laatste SEO-ontwikkelingen.
Handleiding voor het kiezen van een Content Management Systeem #adv
Een goed web CMS is goud waard. Het is daarom belangrijk dat je er 1 selecteert die bij jouw organisatie aansluit. Maar hoe word je wijs uit de zee aan content management systemen dat tegenwoordig beschikbaar is. In deze handleiding wordt een aantal opties voor web content management besproken en wordt stilgestaan bij de afwegingen die komen kijken bij het selecteren van een CMS.
Q4 voor e-mailmarketeers in de retail en e-commerce: pieken met je e-mailcampagnes
De pepernoten liggen weer in de schappen en de zwartepietendiscussie is feller dan ooit tevoren. Het moge duidelijk zijn: de feestdagen zijn weer in aantocht. En daar weten e-mailmarketeers in de retail- en e-commercesector alles van. Al maanden zijn zij voorbereidingen aan het treffen om in deze belangrijkste weken van het jaar te pieken met hun e-mailmarketingcampagnes. En om deze pieken zo mogelijk nog verder te verhogen geef ik in deze blogpost een aantal tips, specifiek voor de retail- en e-commercebranche, gebaseerd op interessante cijfers uit de E-mail Benchmark 2014. Hiermee wil ik inzicht geven in de laatste puntjes op de i, waarmee e-mailcampagnes nu nog kunnen worden aangepast. Er is immers geen ander communicatiekanaal dan e-mailmarketing dat zich zo goed leent voor tussentijds bijsturen.
Mobile advertising gaat (eindelijk) hard
De omzet in display advertising is voor het eerst sinds de economische crisis met dubbele cijfers gestegen. Deze vorm van online adverteren groeide het eerste halfjaar van 2014 met 16 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Binnen display is mobile met een groei van 72 procent het snelstgroeiende medium en daarmee breekt het definitief door. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study over de eerste helft van 2014, uitgevoerd door Deloitte in opdracht van IAB Nederland.
Recruitment: bedrijven reageren vaker en sneller op een vraag via Facebook
Vorig jaar schreven we hier over het feit dat Facebook een steeds belangrijkere plek in nam in het recruitmentlandschap. Het aantal Facebook fanpages nam toe en het aantal internationale bedrijven met een Nederlandse fanpage nam nog harder toe. Wel had meer dan 1 op de 3 (36 procent) van de organisaties moeite met het beantwoorden van een serieuze vraag. Dit jaar is dat iets gedaald en is 31 procent van de vragen die wij vanuit Digitaal-Werven aan organisaties stelde onbeantwoord gebleven.
Online goed voor 18 procent van alle bestedingen
Nederlandse consumenten hebben in het eerste halfjaar ruim 53 miljoen aankopen via internet gedaan, met een totale omzet van 6,58 miljard euro. Hiermee is de online markt verantwoordelijk voor 18 procent van alle bestedingen in Nederland. Bijna 4 procent van alle aankopen werd in het eerste halfjaar online gedaan. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor over het tweede kwartaal van dit jaar.
Online retail in Nederland: de grote worden groter
Ahold, waar Albert Heijn en bol.com toe behoren, is net als vorig jaar de grootste online verkoper van Nederland. Dat blijkt uit de 7e editie van de Twinkle100. De 10 allergrootste webwinkels groeiden in 2013 relatief harder dan de rest. Voor het eerst is de top 10 goed voor de helft (50,5 procent) van de omzet van de top 100. Samen waren de 100 bedrijven uit de Twinkle100 het afgelopen jaar goed voor een omzet van 5,2 miljard euro.
Bioscoopmonitor 2013/2014
De meeste bioscoopbezoekers plannen hun bezoek 1 tot 5 dagen van tevoren, kopen een kaartje aan de kassa en doen er 10 tot 20 minuten over om met de auto naar de bioscoop te reizen. Behalve als je jong bent, een frequente bezoeker en in de stad woont. Dan is je beslissing impulsief, koop je een kaartje online en pak je de fiets. Zoals elk jaar komen de demografische ontwikkelingen aan bod, met dit keer speciale aandacht voor kinderen van 6 tot 15 jaar, bezoekers van Nederlandse films en een vergelijking met de afgelopen drie jaar. Het onderzoek naar beslissingsprocessen is verricht onder 2.000 respondenten, die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking.
World report on internationalised domain names 2014
“Alleen door een meertaligheidsbeleid na te streven in internettoegang, kunnen we ons beleid van een echt wereldwijd intenet en een internet dat echt voor iedereen bereikbaar is, realiserenâ€, aldus vicevoorzitter van de Europese Commissie, Neelie Kroes, in het voorwoord van het IDN World Report 2014 dat EURid met UNESCO opstelde in samenwerking met Verisign en de country code Top Level Domain regionale organisaties (CENTR, LACTLD, APTLD en AFTLD).
Anti-Fraud Principles and Proposed Taxonomy
IAB US neemt belangrijke stappen op weg naar een veiligere en meer betrouwbare productieketen. Met het lanceren van de ‘Anti Fraude Principles’ wil IAB US de recente bezorgdheid voor criminele verspreiding van Malware en de verkoop van inventory die wordt gecreëerd door fraudeleuze praktijken aanpakken.
Zanox Telecom Barometer 2014
Net als in de mode-industrie hebben telecomaanbieders te maken met een verschillende vraag tijdens de vier seizoenen. Zo blijkt uit dit rapport dat het steeds populairdere sim only abonnement een zomerproduct bij uitstek is, terwijl telefooncontracten met toestellen vooral in het najaar worden afgenomen als er een nieuwe iPhone wordt gelanceerd. Opvallend is dat die contracten ook een heuse zomerdip kennen.