10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 40 2014
In deze blog heb ik 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week onder andere cijfers over shoppen in het buitenland, de NOM Print Monitor 2013-2014 en de mediabestedingen van Nielsen.
Contentmarketing speelt een steeds grotere rol bij beslissingen over IT-projecten
Waren IT-projecten voorheen altijd gestuurd vanuit de directie en de IT-afdelingen, tegenwoordig heeft de eindgebruiker een steeds belangrijkere vinger in de pap. Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat steeds meer non-ICT-disiciplines (maar liefst 74 procent) invloed heeft op de uiteindelijke keuzes. IT is dus eindelijk gebruikersgericht.
Content management: welk pakket moet je kiezen? #adv
Web content management systemen zijn er in alle soorten en maten. Van je basis cms-systeem tot alles-in-1 totaaloplossingen. Sta je voor de keuze welk systeem je moet kiezen, dan komt dit rapport van Gartner van pas. Het rapport geeft een grafische weergave van de beste WCM aambieders, gebaseerd op “ability to execute” and “completeness of vision”, en analyseert welke sterktes en zwaktes de diverse pakketten hebben.
Opvallend merkgebruik door consumenten is niet altijd positief
Elk jaar rond de herfst is het weer zover, Apple brengt haar nieuwe iPhone op de markt. Rond die tijd is er ook vaker dan in de rest van het jaar een interessant fenomeen te observeren: mensen gebruiken hun nieuwe iPhones in het openbaar net iets te opvallend. In recent onderzoek in het Journal of Marketing Research laten Amerikaanse onderzoekers in een reeks van drie experimenten zien wat het effect is van dit (te) opvallende merkgebruik op de merkattitude van mensen die dit gedrag observeren.
Zanox Telecom Barometer 2014
Net als in de mode-industrie hebben telecomaanbieders te maken met een verschillende vraag tijdens de vier seizoenen. Zo blijkt uit dit rapport dat het steeds populairdere sim only abonnement een zomerproduct bij uitstek is, terwijl telefooncontracten met toestellen vooral in het najaar worden afgenomen als er een nieuwe iPhone wordt gelanceerd. Opvallend is dat die contracten ook een heuse zomerdip kennen.
Shoppen in het buitenland
Ruim 60 procent van de consumenten is bereid om meer te betalen in een Nederlandse webwinkel, zodat de risico’s die aan buitenlandse webshops kleven, vermeden worden. Dit blijkt uit dit onderzoek onder 1050 online shoppers. Een lastige retourprocedure en de kans dat een product niet geleverd wordt, zijn voor Nederlandse consumenten de voornaamste redenen om niet bij buitenlandse webshops te bestellen.
NOM Print Monitor 2013-2014
In de nieuwe editie van de Printmonitor staat het bereik van dagbladen en tijdschriften, gemeten in de periode juli 2013 t/m juni 2014. In deze periode hebben 21.065 Nederlanders van 13 jaar of ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 14.096.000 Nederlanders van 13 jaar of ouder.
A New Vision of Value
Bedrijven merken steeds vaker dat hun maatschappelijke prestaties invloed hebben op het resultaat van de onderneming en daarmee op hun aandeelhouderswaarde. Als gevolg van nieuwe regelgeving, toenemende invloed van stakeholders en snel veranderende marktdynamiek zullen ondernemingen in toenemende mate worden afgerekend op en beloond voor de wijze waarop zij bijvoorbeeld omgaan met milieu, mensenrechten, arbeidsomstandigheden en klimaatverandering.
Groei mediabestedingen verraadt herstel
De netto mediabestedingen zijn veelal een goede indicator van het economische klimaat. Vandaar ook dat de plus van 3,7%, die Nielsen in het eerste halfjaar noteerde, een opsteker is voor niet alleen de mediabranche, maar voor de economie als geheel. In totaal telde Nielsen 1,8 miljard aan bestedingen waarbij alle mediumtypen, behalve print, een zeer sterke groei lieten zien. Internet noteerde met 13,6% zelfs dubbelcijferige groei.
1 miljard websites
The web has grown from one website in 1991 to one billion, which it surpassed on September 16th 2014 according to Internet Live Stats.
Consumenten schatten waarde persoonlijke gegevens op 140 euro
The research found that consumers consider the cumulative value of a common set of their personal data to be worth approximately €170/£140, a figure businesses need to bear in mind when balancing the use of personal data and supplying services in return. However, consumers place a higher value on their data when sharing it with a company they are unfamiliar with – rising to nearly €240/£200 for the full set of data commonly shared online.