11 redenen voor een Google-penalty

9 maart 2015, 08:30

En 11 oplossingen om dit te voorkomen

Op een dag kan het gebeuren: je ontvangt een melding in Webmaster Tools met de mededeling dat je een penalty hebt ontvangen. Soms weet je niet eens waarom je exact bent getroffen en waar je moet beginnen. In dit artikel krijg je meer inzicht in de handmatige afstraffingen van Google, praktische oplossingen en preventieve tips.

Algoritmische update versus handmatige actie

Allereerst dienen we onderscheid te maken in algoritmische en handmatige acties. Een algoritmische actie is een geautomatiseerde ingreep waarvan je vaak geen melding krijgt van Google. In dat geval ben je getroffen door de Panda- of Pinguïn-update van Google. Daarnaast is het mogelijk dat het webspamteam van Google een handmatige actie uitvoert op je website. Daar gaan we in dit artikel verder op in.

Type handmatige acties

Wanneer je een Google penalty oploopt, krijg je een mail en vind je dit terug in Google Webmaster Tools onder het kopje ‘Handmatige acties’ bij ‘Zoekverkeer’. Er kunnen hier twee verschillende type acties worden weergegeven:

  • Overeenkomsten op de hele site: de gehele website is getroffen door de actie van Google
  • Gedeeltelijke overeenkomsten: slechts een gedeelte van de site is getroffen en de actie heeft alleen invloed op specifieke urls of onderdelen van de website

Handmatige actie

Alle handmatige acties

Google kan maar liefst 11 verschillende penalty’s uitdelen. Ook is het mogelijk dat je wordt afgestraft op meerdere punten. Het is belangrijk dat je deze punten één voor één in kaart brengt en oplost.

1. Onnatuurlijke links naar uw site (hebben invloed op links)

Deze penalty is eigenlijk een waarschuwing van Google en heeft invloed op een deel van de backlinks. Wanneer je links gekocht hebt, een linknetwerk hebt gebouwd of overdreven veel exact match anchorteksten naar je website hebt, loop je kans deze melding van Google te krijgen. Omdat het mogelijk is dat dit buiten je eigen weten om is gebeurd, is de actie slechts van toepassing op een deel van je site. Naast deze melding kun je dit ook merken in de vindbaarheid op specifieke keywords, omdat links afgewaardeerd worden.

Oplossing: Breng alle backlinks in kaart die naar je website verwijzen. Je kunt hiervoor gebruikmaken van tools zoals OpenSiteExplorer of MajesticSEO, maar vergeet ook zeker niet om alle backlinks uit Webmaster Tools mee te nemen. Voeg alle data vervolgens samen in één spreadsheet, waarmee je te werk gaat. Analyseer deze spreadsheet en kijk of je linknetwerken kunt ontdekken (let op IP-adressen en C-classes), check overmatig gebruik van anchorteksten en duidelijk betaalde backlinks.

Indien Google enkele voorbeeld-URLs geeft, is het belangrijk om te kijken of je nog meer van dit soort type backlinks hebt. Vervolgens kun je de backlinks individueel analyseren. Dit is een tijdrovende klus, maar hierdoor breng je wel alle problemen in kaart. Verwijder zoveel links als mogelijk of laat ze verwijderen. Alle overige backlinks kun je indienen via de disavow-tool van Google.

# voorbeeld.nl heeft links verwijderd, behalve

http://voorbeeld.nl/partner-pagina

http://voorbeeld.nl/betaalde-link

# Contact opgenomen met webmasters maar geen reactie ontvangen

domain:spammydomein1.nl

domain:betaaldelink.nl

2. Onnatuurlijke links naar uw site

Deze melding lijkt in grote mate op de vorige melding. Dit is echter een penalty die behoorlijk meer impact heeft. Er zijn in dit geval namelijk een groot aantal links gevonden naar je website die de kwaliteitsrichtlijnen van Google overtreden. Deze afstraffing heeft een grote invloed op je organische vindbaarheid, dus is het van belang om snel en doelgericht te handelen.

Oplossing: De oplossing van punt één kan ook hier uitgevoerd worden. Aangezien deze penalty invloed heeft op je gehele site, is het van belang dat je erg kritisch kijkt naar je linkprofiel. Probeer linkpatronen te achterhalen en ruim alle schadelijke links op.

3. Onnatuurlijke links op uw site

Er zijn een groot aantal uitgaande links gevonden op je website welke als onnatuurlijk worden aangemerkt. Vaak gaat het om affiliatelinks die in te grote getalen aanwezig zijn op je website. Ook is het mogelijk dat je regelmatig doorlinkt naar eigen websites of gebruik maakt van een linkuitwisselingsprogramma.

Oplossing: Probeer het aantal onnatuurlijke links te verminderen op je website. Dit doe je door het aantal links naar eigen sites tot een minimum te beperken (linknetwerk). Heb je betaalde vermeldingen op je site? Plaats dan te allen tijde een nofollow-tag op deze links. Een laatste tip is om je uitgaande links natuurlijker te maken. Dit doe je bijvoorbeeld door het toevoegen van waardevolle en informatieve links (Wikipedia, branche organisaties etcetera) die een toegevoegde waarde hebben voor je website.

4. Gehackte site

Je site is onlangs gehackt en in de zoekresultaten wordt de volgende melding weergegeven: ‘Deze site is mogelijk gehackt’. Deze melding heeft een behoorlijke invloed op de CTR en snel handelen is vereist. In veel gevallen heb je zelf nog niet eens door dat je gehackt bent en kom je er pas achter als er een melding verschijnt in Webmaster Tools.

Site gehackt

Oplossing: In de praktijk zien we vaak dat er gebruik wordt gemaakt van iframes om scripts in te laden. Ook is het mogelijk dat er een vorm van cloaking gebruikt wordt (zie ook punt 10). Omdat er verschillende informatie wordt getoond aan bezoekers en bots, is het belangrijk om alle bestanden te scannen op mogelijke malware. Er zijn verschillende tools zoals Sucuri waarmee je je site kunt checken op malware.

Weet je welke keywords de hackers gebruikt hebben op je site? Check dan in Google alle pagina’s die dit keyword bevatten. Het volgende commando geeft al vaak veel duidelijkheid: “site:domeinnaam.nl keyword”. Verwijder alle malware en pagina’s die gecreëerd zijn door de hacker. Via Webmaster Tools kun je een verzoek indienen om pagina’s te laten verwijderen uit de index van Google. Indien de malware daadwerkelijk verdwenen is, wordt de melding vaak binnen een dag weer verwijderd door Google.

5. Door gebruikers gegenereerde spam

Deze melding komt vaak voor bij fora, gastenboeken of blogs met reactie mogelijkheid. Bezoekers hebben reacties achtergelaten met meerdere links of hebben gekozen voor een zoekwoordrijke username.

Oplossing: Doorloop alle pagina’s en verwijder alle spam. Controleer goed of je website mogelijk gehackt is (zie punt 4). Zorg voor een goed captcha-systeem op je website hebt en modereer alle reacties voordat ze online worden geplaatst. Laatst genoemde bezorgt je meer werk, maar hierdoor voorkom je spam en krijg je alleen kwalitatieve reacties op je site.

6. Gratis hosts met veel spam

Wanneer je website op een gratis hosting service staat met veel spammy content, loop je risico op een handmatige actie van Google.

Oplossing: Probeer weg te blijven van dit soort gratis services en investeer in een goede domeinnaam en hosting voor je website.

7. Weinig originele inhoud met weinig of geen toegevoegde waarde

Normaal gesproken wordt dit afgevangen door de Panda-update van Google, maar er is ook een mogelijkheid dat er een handmatige actie aan te pas komt. Deze melding komt vaak voor bij affiliate sites die gebruik maken van feeds. Deze content van deze feeds wordt getoond op een groot aantal websites, waardoor je te maken hebt met duplicate content.

Oplossing: Verwijder overbodige content en zorg voor kwalitatieve en unieke content waarmee je je website verder gaat verrijken. Unieke content kun je checken met bijvoorbeeld Copyscape. Heb je ook pagina’s met weinig inhoud? Breid deze pagina’s uit met relevante content of voeg ze samen, zodat het ook echt een toegevoegde waarde wordt voor bezoekers.

8. Verborgen tekst en/of overmatig gebruik van zoekwoorden

De website bevat verborgen tekst of maakt overmatig gebruik van zoekwoorden om de Google bot te manipuleren.

Oplossing: Er kan op veel verschillende manieren gebruik gemaakt worden van deze techniek. We zien we dat deze tactieken nog steeds geprobeerd worden, maar uiteindelijk wel een afstraffing opleveren. Naast verborgen tekst is het ook mogelijk dat je gebruik maakt van een hoog aantal keywords in de ALT- en TITLE-tag en verborgen content via CSS. Check ook de keyword density van je pagina’s. Pas als alle problemen verholpen zijn, kun je een heroverwegingsverzoek indienen.

9. Gestructureerde opmaak met spam

Google heeft vastgesteld dat sommige pagina’s mogelijk technieken gebruiken die niet voldoen aan de richtlijnen voor rich snippets. Heb je bijvoorbeeld inhoud gemarkeerd met rich snippets welke niet zichtbaar zijn voor gebruikers of markeer je niet relevante inhoud? Dan loop je een groot risico op een melding van Google.

Oplossing: Gebruik de rich snippets altijd op de juiste manier, zodat je geen melding van Google kunt krijgen. Maak hiervoor gebruik van microdata, valideer de gestructureerde gegevens altijd met de rich snippet tool en zorg ervoor dat alles in orde is.

10. Cloaking en/of verborgen omleidingen

De website vertoont andere inhoud aan (Google) bots, dan aan bezoekers. Ook is het mogelijk dat pagina’s doorverwijzen naar andere websites met een kleine vertraging zodat de Google bot dit niet op pakt.

Oplossing: Gebruik het hulpprogramma fetchen als Google in Webmasterhulpprogramma’s om pagina’s van je site op te halen. Vergelijk de inhoud met de broncode die je zelf ziet en probeer eventuele verschillen te ontdekken. Zorg ervoor dat je dezelfde inhoud laat zien aan bots en bezoekers.

11. Pure spam

De site gebruikt agressieve spamtechnieken volgens Google. Enkele voorbeelden zijn automatisch gegenereerde teksten, cloaking en inhoud van andere websites (duplicate content).

Oplossing: Probeer te achterhalen op welke wijze je de Google bot probeert te misleiden. Vaak zijn dit opvallende zaken die een site-wide probleem vormen. Onderstaand een voorbeeld waar Google onlangs een actie op ondernomen heeft.

Pure Spam

Afwachten reactie Google

Wanneer je de problemen in kaart hebt gebracht en hierop actie hebt ondernomen is het tijd voor het heroverwegingsverzoek. Dit verzoek kun je indienen in Webmaster Tools. Zorg ervoor dat je kort en bondig beschrijft welke actie je ondernomen hebt om de problemen op te lossen. Geef ook duidelijk aan welke maatregelen je genomen hebt om dit in de toekomst niet opnieuw te laten gebeuren.

Vervolgens is het afwachten op een positieve reactie van Google. Mocht dit niet het geval zijn, dien je de voorgaande stappen te herhalen en opnieuw een heroverweging aan te vragen. Het kan enkele dagen tot wel twee/drie weken duren voordat je een reactie ontvangt van Google. In de tussentijd kun je verder werken aan een gezond linkprofiel, een betere beveiliging van je website en goede content.

Heroverwegingsverzoek ingetrokken

Beter voorkomen dan genezen

Geen melding of waarschuwing van Google ontvangen? Goed bezig, maar het is van belang dat je jouw website hier maximaal tegen wapent. Betaal niet voor backlinks, doe niet mee aan linkuitwisselingsprogramma’s, vermijd (grootschalig) gastbloggen, schrijf geen blogreacties met backlinks en blijf weg van andere achterhaalde SEO-technieken.

Blijft er dan niets meer over van je SEO werkzaamheden? Natuurlijk wel, maar het is belangrijk dat je (meer) gaat inzetten op kwaliteit. Zorg voor goede en vernieuwende content, relevante en invloedrijke backlinks, analyseer je concurrentie en zorg ervoor dat je het beter doet. Maak daarnaast eens een grondige analyse van je eigen backlinkprofiel en monitor alle nieuwe backlinks naar je website. Hoewel je nooit voor 100 procent kunt voorkomen dat je een penalty oploopt, kun je het risico hiermee wel tot een minimum beperken.

Okke Heusinkveld
SEO specialist bij Heusinkveld

Okke Heusinkveld is een online marketeer met als specialisatie SEO. Dagelijks is hij bezig met het analyseren van linkprofielen, zoekgedrag en de betreffende markt. Okke kent dan ook de indicatoren, tools en best practices om richting te geven aan de SEO strategie. Hij vertaalt deze naar concrete acties op het vlak van off-site optimalisatie, content marketing en domeinstructuren.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!