32 redenen voor webshops om vandaag nog te beginnen met bloggen

27 oktober 2014, 12:30

Welke online marketeer droomt hier niet van: je hebt je computer ’s ochtends opgestart, koffie in de ene hand en je andere hand ligt op de muis. Met een strakke beweging schuif je de cursor naar je browsericoon. Je klikt en opent je webanalyticspakket. Het dashboard van je webshop laadt in en je ziet de stijgende lijn in bezoeken en omzet. Vanzelfsprekend verschijnt er een glimlach op je gezicht. Ruim een half jaar geleden begonnen met bloggen. En dit is het resultaat.

Wellicht wat eenvoudig omschreven, maar goed bloggen heeft wel degelijk uiteenlopende voordelen voor bedrijven en e-commerce sites. Maar wat zijn deze voordelen? Waarom bloggen bedrijven en webshops? Hieronder heb ik 32 redenen voor je op een rij gezet om vandaag nog te starten met bloggen!

Spreek je doelgroep op meer manieren aan

1. Je kunt onderwerpen bespreken die niet binnen de navigatiestructuur van je shop passen. Zoals nieuwsberichten, ontwikkelingen binnen de branche en aankoopadviezen. Hiermee kun je je doelgroep dus ook in eerdere fasen van het aankoopproces bereiken.

2. Je kunt makkelijker andere vormen van content publiceren, zoals artikelen, infographics, video’s en afbeeldingen. Door deze contentvormen op je blog te plaatsen, tast je namelijk de look & feel van je webshop niet aan.

Maak je merk en webshop betrouwbaarder

3. Door dezelfde personen met regelmaat te laten bloggen, geef je je merk en shop een stem en gezicht.

4. Door meer van de organisatie te laten zien, maak je je merk en shop transparanter.

5. Door regelmatig kennis te delen of meningen te geven over vraagstukken binnen de branche, positioneer je jezelf als specialist of thought leader.

6. Door je merkwaarden in blogberichten door te laten schemeren, versterk je je merkidentiteit.

Creëer engagement bij je doelgroep

7. Door regelmatig nieuwe content te posten, ziet je shop er levendiger uit. Daarnaast geef je bezoekers een reden om vaker terug te komen (immers, er kan iets nieuws gepost zijn).

8. Je kunt reacties uitlokken in het comment-gedeelte van je blog, de interactie aangaan met je doelgroep, hen leren kennen en ideeën opdoen voor nieuwe blogartikelen.

9. Als je content waardevol is, is de kans groot dat je doelgroep het zelf gaat delen, waardoor je online bereik op een organische manier wordt vergroot.

Ontwikkel jezelf en je organisatie

10. Je breidt je eigen kennis horizontaal uit: je zult regelmatig op zoek moeten gaan naar nieuwe onderwerpen.

11. Je breidt je eigen kennis verticaal uit: je zult regelmatig de diepte in moeten om goede informatie over een bestaand onderwerp te kunnen vinden en delen.

12. Het comment-gedeelte van je blog kun je gebruiken om je imago mee te monitoren.

Verbeter je online vindbaarheid

13. Elke gepubliceerde blogpost wordt geïndexeerd door zoekmachines en is daarmee een extra onderwerp waarop jij gevonden kunt worden in bijvoorbeeld Google en Bing.

14. Blogartikelen bevatten vaak veel tekst, waardoor de kans wordt vergroot dat je wordt gevonden op longtail keywords.

15. Vanaf een blogartikel kun je ook intern linken naar categorieën of producten in je webshop. Deze pagina’s worden zo beter vindbaar in zoekmachines.

16. Door regelmatig nieuwe content te posten, zullen zoekmachines je site vaker bezoeken, waardoor nieuwe content sneller geïndexeerd wordt en sneller vindbaar is in zoekmachines.

17. Als je waardevolle content publiceert (ook wel linkbait genoemd), heb je kans dat andere websites naar je content gaan linken. Deze inkomende links verbeteren de vindbaarheid van het artikel, je blog en als je het goed doet ook de hele webshop.

Vergroot je naamsbekendheid

18. Wanneer andere websites naar je artikel linken, verbeter je niet alleen de online vindbaarheid ervan in zoekmachines, maar je wordt ook zichtbaar op die andere sites, wat je naamsbekendheid dus vergroot.

19. Als je keer op keer waardevolle blogs publiceert, vergroot je ook de kans dat je op andere websites (en binnen offline sociale kringen: mond tot mond reclame!) wordt genoemd. Met of zonder link, het is en blijft een mention van je merk.

20. Je kunt blogartikelen onderdeel maken van je socialmediastrategie: deel ze zelf of laat ze delen via social media om een grotere naamsbekendheid te realiseren.

21. Je kunt blogartikelen onderdeel maken van je e-mailmarketingstrategie: gebruik je blog om je database te vergroten of verstuur in plaats van een commerciële nieuwsbrief eens een informatieve nieuwsbrief.

22. Je kunt een autoriteit (influencer) binnen je branche uitnodigen om op je blog te schrijven. Deze autoriteit maakt binnen het eigen netwerk waarschijnlijk kenbaar waar hij of zij heeft geschreven. Dit vergroot je naamsbekendheid binnen zijn of haar netwerk.

23. Andersom nodigt een autoriteit binnen de branche jou misschien wel uit om op zijn of haar site te bloggen. Uiteraard kun je dergelijke sites ook zelf benaderen en vragen of je een gastblog voor hen mag schrijven. Zo kun je je naamsbekendheid sneller vergroten, dan wanneer je wacht op een uitnodiging.

Realiseer meer relevant verkeer naar je blog en webshop

24. Doordat je naamsbekendheid wordt vergroot, neemt het aantal directe bezoekers naar je blog of webshop toe.

25. Doordat zoekmachines meer content indexeren van je blog, wordt deze (en dus ook je merk) vaker vertoond in de zoekresultaten. Dit levert meer bezoek uit zoekmachines op.

26. Doordat externe websites naar je gaan linken, realiseer je meer bezoek uit verwijzende sites.

27. Door je content via social media te delen, kun je ook meer bezoek uit social media kanalen halen.

Verhoog je omzet door meer converterende bezoekers in je e-commerce site

28. De eerder gepubliceerde blogberichten maken je misschien wel dusdanig betrouwbaar, dat bezoekers sneller converteren tot klant.

29. Met blogartikelen kun je vragen van bezoekers over je eigen service of producten beantwoorden. Deze informatie helpt de klant in het oriëntatie- en aankoopproces, waardoor het conversiepercentage van je shop naar alle waarschijnlijkheid toeneemt.

Profiteer van een duurzaam resultaat

30. De inhoud van een artikel op je blog kan nog jarenlang informatie geven die je klanten tevreden maakt of aanzet tot converteren.

31. Een geïndexeerde blogpost in zoekmachines kan je nog jaren verkeer en converterende bezoekers opleveren uit zoekmachines.

32. Een link naar je blog vanaf een externe website kan je nog jaren verkeer en converterende bezoekers opleveren vanaf externe websites.

Hierbij wil ik wel benadrukken dat je niet zomaar verzekerd bent van bovenstaande 32 voordelen door ‘gewoon’ te bloggen. Er zijn diverse factoren waar rekening mee gehouden moet worden. Onderstaande kan bijvoorbeeld fout gaan:

  • De content is niet geoptimaliseerd voor de doelgroep.
  • Een goede basis om de content te delen ontbreekt.
  • Er wordt geen aandacht besteed aan de promotie van je content.

Ben je al een blog begonnen en wil je juist concrete tips over wat je nu kunt doen? Lees dan het blog van mijn collega Anniek Bakker: Bloggen voor webshops in 5 stappen. Heb jij nog redenen voor webshops om te bloggen? Deel ze dan hieronder!

Hans Lemmens
SEO Specialist & Copywriter bij De Nieuwe Zaak - Experts in e-Commerce

Categorie
Tags

11 Reacties

    bramkoster

    @Marc: Leuk om te horen. Just curious: vertalen die stijgende bezoekencijfers zich ook in stijgende verkopen?


    29 oktober 2014 om 14:38
    Marc Brekelmans

    @Bram Aangezien we pas in oktober 2014 met onze website zijn gestart – en vanaf dag 1 zijn gaan bloggen – kan ik niet zeggen of de stijgende verkoopcijfers ook echt met het bloggen te maken hebben. Er is simpelweg geen vergelijk tussen mét en zónder. De conversie per bezoeker is (nog) laag, wat er op zou kunnen wijzen dat veel bezoekers de site alleen bezoeken vanwege onze content.


    29 oktober 2014 om 14:45
    Marc Brekelmans

    @Bram Aangezien we pas in oktober 2013 met onze website zijn gestart – en vanaf de eerste dag zijn gaan bloggen – kan ik niet zeggen of de stijgende verkoopcijfers ook echt met het bloggen te maken hebben. Er is simpelweg geen vergelijk tussen mét en zónder. De conversie per bezoeker is (nog) laag, wat er op zou kunnen wijzen dat veel bezoekers de site alleen bezoeken vanwege onze content.


    29 oktober 2014 om 14:46
    Marc Brekelmans

    Bram: Aangezien we pas in oktober 2013 met onze website zijn gestart – en vanaf de eerste dag zijn gaan bloggen – kan ik niet zeggen of de stijgende verkoopcijfers ook echt met het bloggen te maken hebben. Er is simpelweg geen vergelijk tussen mét en zónder. De conversie per bezoeker is (nog) laag, wat er op zou kunnen wijzen dat veel bezoekers de site alleen bezoeken vanwege onze content.


    29 oktober 2014 om 14:47
    Marc Brekelmans

    @Bram: Aangezien we pas in oktober 2013 met onze website zijn gestart – en vanaf de eerste dag zijn gaan bloggen – kan ik niet zeggen of de stijgende verkoopcijfers ook echt met het bloggen te maken hebben. Er is simpelweg geen vergelijk tussen mét en zónder. De conversie per bezoeker is (nog) laag, wat er op zou kunnen wijzen dat veel bezoekers de site alleen bezoeken vanwege onze content.


    29 oktober 2014 om 14:53
    Marc Brekelmans

    @Bram: omdat we vanaf de eerste dag zijn gaan bloggen met Hifigasten kunnen we de verkopen niet relateren aan wel of niet bloggen.


    29 oktober 2014 om 15:16
    steph8080

    @Marc @Bram Wij zien bij veel projecten dat blog traffic niet heel erg goed converteert. Aan de andere kant levert het wel veel traffic op wat weer goed is voor je ranking. Dit levert uiteindelijk wel (organisch) converterend verkeer op.

    Als je echt converterend verkeer wilt zul je het blog artikel ook zo in moeten steken. Vaak zien we dat blog artikelen erg algemeen zijn en weinig converterende waarde hebben.


    30 oktober 2014 om 16:29
    bramkoster

    @Stephan: dank voor de uitleg, logische opbouw idd!


    31 oktober 2014 om 08:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!