Nieuwe marketingfunctie: detail officer
Welke banen zullen we de komende 10 jaar zien verschijnen?
Ik schreef op Marketingfacts al eerder artikelen over de marketingfuncties van de toekomst (deel 1 en deel 2), een vakgebied dat mijn interesse heeft. Nieuwe functies zijn het gevolg van technologische ontwikkelingen in combinatie met sociaalmaatschappelijke trends. Niet alleen de technologische marketingontwikkelingen, maar er kan ook hele andere technologie van invloed zijn op het marketingvakgebied. Zo was internet een tool gemaakt voor het leger en educatie, maar heeft het de marketingwereld op zijn kop gezet. Dat dit vakgebied me zo mateloos interesseert, heeft geresulteerd in mijn e-book ‘10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen‘. Te downloaden op basis van waardebepaling achteraf, dus als je het waardeloos vindt, betaal je me gewoon niets, no hard feelings. In het boek staan natuurlijk een paar functies die van invloed zijn op het marketingvakgebied, zoals de 3D-designer en de data-architect. Om niet in herhaling te vallen, wil ik hier vandaag een functie beschrijven die het boek niet heeft gehaald: de detail officer.
Apple
Apple is een van de meest vooraanstaande bedrijven in de wereld. Uniek hoe men terug heeft weten te komen van een bijna-ondergang. Uniek dat het bedrijf nu een van de meest winstgevende bedrijven op aarde is. Waaraan heeft Apple dit te danken? Er zijn natuurlijk veel theorieën over, maar in mijn optiek is het vooral het oog voor detail van Steve Jobs.
Het is van Jobs bekend dat hij een extreem oog voor detail had en zich overal mee bemoeide. Hij bemoeide zich met de details van het productontwerp, wat uiteindelijk leidde tot het superieure design van veel Apple-producten. Een interessane anekdote is dat hij zelfs ophef maakte over het gebruik van het woord ‘the‘ ergens in een reclameslogan.
Detail officers
Dat details het verschil kunnen maken, zou iedereen moeten weten. Het gaat om de kleinste dingen. Het probleem is dat deze details vaak geen geld kosten. Mensen die veel a/b-testen, weten dat het testen geld kost, maar de wijzigingen op zich niet. Toch kan een kleur en of de plek van een knop al grote verschillen maken. Met productontwerp is het niet anders en met marketingactiviteiten ook niet.
Rory Sutherland gaf hier een briljante TED-talk over:
Deze functie die Rory zo gekscherend voorstelt, zou echter wel eens kunnen ontstaan de komende 10 jaar. Net zoals er afdelingen compliance en juridische zaken zijn, zullen organisaties afdelingen ‘details’ krijgen. Een chief detail officer, met zijn detail officers erbij. Dat zullen mensen zijn die (consumenten)psychologie hebben gestudeerd, maar ook designers die van zichzelf hebben geleerd dat ze beter zijn in het verbeteren van designs dan het creëren van iets totaal nieuws.
In een wereld waarin concurrenctie moordend is en op wereldwijde schaal plaatsvindt, maken details het verschil. De detail officer is derhalve een functie die ontstaat vanuit een gevolg van globalisering en het streven naar meer perfectie. Het is een van de nieuwe functies die het boek ’10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen‘ net niet hebben gehaald, maar desalniettemin wel gaat ontstaan.
Eens. Op dit moment hebben webcare medewerkers al een beetje deze rol. Vaak gaan zij in dialoog met de klant over zaken waar de klant niet de klantenservice voor belt, maar dat ze wel graag even kwijt willen aan het bedrijf.
– Een monteur die naar Frikandel speciaal stinkt
– Falende wifi in de trein
– Een te hard rijdende servicebus
Bellen hierover? Niet meteen. Maar een tweet is zo de mobiel uit 🙂
Sorry Bas,
Ik denk dat ik het wel begrijp 😉
Je zegt het zelf: kleine dingen die verschil maken in het aanbod. Ik zie ‘m breder dan alleen het klassieke product of webdesign. Ook service ( hoe presenteert iemand zich bij de klant, of hoe gaat iemand om met zijn merk) kan hiernaar mijn mening onder vallen. En daar zijn het juist de details die het hem vaak doen.
We zien over een paar jaar wel wie er gelijk heeft 🙂
@Maurice:
klopt, juist ook service maakt het verschil. Alleen bedoel ik dat een detail officer een pro actieve functie is, terwijl de voorbeelden die jij omschrijft re-actief zijn.
Dus bij service niet re-actief in gesprek gaan over de details die fout zijn. En dat vervolgens opmerken en in de organisatie laten landen (dat doet de dialoog manager in mijn optiek). Maar juist pro actief gaan kijken wat beter werkt. AB testen is daar onderdeel van, natuurlijk neemt de Chief Detail Officer al deze observaties van de Dialoog Manager mee. Echter past hij die dan pro actief de volgende keer al toe 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!