Hoe technologie de top-10 wereldwijde issues kan aanpakken

20 november 2014, 09:00

Verslag van dag 1 Singularity University Summit Europe: de impact van exponentiële technologische ontwikkelingen

Gisteren was ik namens Marketingfacts aanwezig bij het tweedaagse seminar van Singularity University, waar ook het boek Exponential Organizations van Salim Ismail en Yuri van Geest wordt gelanceerd. Het leek me zeer interessant, tegelijktertijd ben ik ook sceptisch over de claim dat “any company that is designed for succes in de 20th century is doomed to faile in the 21st“. Ik denk namelijk dat dit voor de Googles van deze wereld zeker geldt, maar of het ook echt voor de verzekeraars, overheidsorganisaties en dergelijk opgaat, I wonder. Tijdens het seminar wordt een overzicht gepresenteerd van alle ‘disruptive‘ technische innovaties en wat hun impact is op business en de maatschappij. Ik ben na dag 1 al helemaal geïnspireerd teruggekomen, vooral omdat al deze mensen de disruptive technologies vooral willen inzetten voor het oplossen van de top-10 global issues, zoals armoede en het klimaat.

Virtual reality

Een van de eerste sprekers was Rob Nail, de ceo van Singularity University, die een introductie gaf over het fenomeen ‘exponentials‘. Dit zijn organisaties die in hele korte tijd een enorme groei laten zien: exponentiële groei in plaats van de lineaire groei die we gewend zijn.

Een voorbeeld dat hij noemde, was Oculus, leveranciers van virtual reality tools als de Rift. Nog voordat dit goed en wel een formeel bedrijf was, lag er al een bod van 2 miljard van Facebook. We kijken dus anders naar waarde tegenwoordig, namelijk niet naar de waarde van vandaag, maar naar de potentie die de techniek biedt. Ik dacht toen nog: maar hoe reëel is die nieuwe manier van waarde toekennen? Is het niet de volgende ‘internet bubble‘?

Dat veranderde toen hij een aantal voorbeelden noemde waarvan ook ik als leek kon zien wat de toepassing in de maatschappij kon zijn. Met een Oculus-toepassing kun je mensen helpen om angsten te overwinnen. Google Glass heeft doktoren geholpen om mensen te redden doordat ze data tijdens de operatie tot hun beschikking hadden. De Holoroom laat je meteen zien hoe die kast of dat behang eruit zal zien in je eigen huis.

Of het dan 2 miljard waard is, weet ik nog steeds niet, maar ik geloof nu wel dat er mensen zijn die nu al de toepassing zien van bepaalde techniek over een aantal jaar, die het merendeel van de mensen nu zeker nog niet ziet.

Lineair versus exponentieel denken

Het grote verschil is dat wij als mensen gewend zijn om lineair te denken, terwijl je nu steeds vaker exponentiële groei ziet. Een mooi voorbeeld is de mobiele telefonie. Voor 2004 voorspelde men 14 procent groei, terwijl de groei toen op 40 procent zat, voor 2006 was 12 procent voorspeld en we zaten op bijna 60 procent. Voor 2008 was 10 procent voorspeld en kwam de groei uit op 100 procent.

De reden dat we tegenwoordig steeds vaker exponentiële groei zullen zien, is omdat techniek en informatie voor iedereen beschikbaar en zeer betaalbaar is. Steeds meer slimme jongens en meisjes kunnen op hun eigen kamer, eigen laptop de nieuwste apps en toepassingen ontwikkelen. We zijn dus niet meer afhankelijk van grote organisaties met logge innovatiedoorlooptijden van een aantal jaar. We werken steeds meer samen en maken slim van elkaars kennis gebruik, waardoor je ook veel sneller ontwikkelt dan wanneer je alles voor jezelf houdt.

De zelfrijdende auto

Een mooi praktisch voorbeeld is de zelfrijdende auto waarover Brad Templeton sprak. Bij de eerste test moesten de auto’s een parcour afleggen van nog geen 7 kilometer. Dit lukte vrijwel geen van de deelnemers. Nog geen jaar (!!) later werden succesvolle testen gedaan op een parcour van 250 kilometer. Zo snel gaat het dus.

De zelfrijdende auto is ook een mooi voorbeeld van de sociale impact die deze technologische ontwikkelingen hebben. Het is niet zomaar ‘Spielerei’ van techneuten. Als je er goed over nadenkt, kan het onze hele manier van denken over transport veranderen. We maken nu miljarden aan kosten voor schade opgelopen in het verkeer. We brengen met zijn allen miljoenen uren door achter het stuur, tijd die grotendeels verloren is. Door het introduceren van de zelfrijdende auto besparen we enorm veel geld qua schades en kunnen we die tijd veel efficiënter besteden (met je kinderen bijkletsen, werken, overleggen). Maar veel mooier nog: het verandert de manier hoe we over mobiliteit denken.

Als we niet meer een auto hoeven te kopen die we nodig hebben voor de komende paar jaar, maar het vervoer kunnen kiezen dat we op dat moment nodig hebben, zijn er veel minder parkeergelegenheden nodig (kun je weer parken van maken bijvoorbeeld), de auto hoeft niet op jou te wachten, maar kan in de tussentijd iemand anders vervoeren of zichzelf weer opladen of voorzien van andere brandstof. Hele gave ontwikkelingen dus, die echt een stevige impact op onze maatschappij gaat hebben.

Een paar gave andere innovaties

Andere mooie voorbeelden die voorbij kwamen:

  • Drones toepassen in transport: medicijnen en voedsel kunnen goedkoop in afgelegen gebieden worden geleverd.
  • De zelfrijdende auto brengt ook transport voor de slechtzienden binnen handbereik.
  • Robots die ouderen ondersteunen qua zorg en ook qua gezelschap.
  • Aritifial Intelligence maakt het mogelijk dat iedere leerling zijn eigen assistent heeft die je inhoudelijke alle kennis kan bijbrengen in de voor je beste leerstijl.
  • Over een aantal jaar verwacht men ook dat zuiver drinkwater wereldwijd beschikbaar is! De innovatie die hiervoor is ontwikkeld, is nu ook door Coca-Cola opgepikt.
  • Robotic telepresence als het nieuwe telewerken: je kunt overal op de wereld aanwezig zijn, “jezelf” door de ruimte bewegen zonder reistijd, ticketkosten, etcetera.

Conclusie na dag 1

Technologische ontwikkelingen ingezet vanuit social impact: te gek! Als dit de mensen zijn die met al deze ontwikkelingen een bijdrage willen leveren aan de wereldwijde issues die er zijn, dan wordt de wereldverbeteraar in mij toch weer heel blij en heb ik er alle vertrouwen dat we deze issues de komende jaren kunnen gaan aanpakken.

Zanna van der Aa
Organisatie adviseur bij Accelerate In Experience

Mijn 'reason of being' is ervoor te zorgen dat organisaties goed omgaan met mensen: klanten én medewerkers. In de afgelopen 20 jaar heb ik zowel vanuit onderzoek (PhD in CX) als praktijkervaring continu methodieken ontwikkeld die deze softe droom vertalen in de hard meetbare taal van organisaties. Deze methodiek is inmiddels internationaal bewezen, in meer dan 12 landen. In mijn boek Klantsignaalmanagement beschrijf ik mijn visie en methodiek vanwaaruit ik nog steeds werk en op mijn website Accelerate In Experience vind je recente nieuwe inzichten om dagelijks het verschil te maken voor klanten en medewerkers.

Categorie

2 Reacties

    Bart van der Kooi

    Behalve de drones voor medicijnen en voedsel, worden ze ook ontwikkeling om AED’s zo snel mogelijk te brengen op de locatie waar iemand een hartaanval heeft gehad – inclusief gesproken instructies. Mooi dat exponentiële technologie niet alleen commercieel uitgebuit wordt, maar ook maatschappelijke waarde biedt.


    21 november 2014 om 12:56
    Kaj

    Termen als non-lineairiteit en singulariteit komen uit de theorie van complexe dynamische systemen geloof ik… Ik geloof ook dat het nu juist een kenmerk van deze systemen is, dat je niet kunt voorspellen wanneer een disruptieve verandering gaat optreden…

    je kunt je er enkel op voorbereiden door voorbereid te zijn dwz je niet al te zeer te verankeren in de wereld van vroeger en nu.


    1 december 2014 om 10:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!