ReclameReview: anti-inbraakcampagne MinVenJ

27 november 2014, 14:30

Uit onderzoek dat in opdracht van het Ministerie van Veiligheid en Justitie is uitgevoerd, blijkt dat de meeste mensen het een goed idee vinden om altijd de deur op slot te draaien. Uit inbraakstatistieken blijkt echter dat ze dit toch niet altijd doen, ook al beweren ze van wel. Daarom is deze campagne gelanceerd, omdat preventie begint bij bewustwording.

Credits

Opdrachtgever: Ministerie van Veiligheid en Justitie

Verantwoordelijk: Monique Taal (DPC), Frederike van Dorst (DPC) en Dennis Cohen (VenJ)

Bureau: N=5

Creatie: Lukas van de Ven (CD), Zwier Veldhoen (CD)

Creatie interactive: Olaf van der Geld (CD interactive), Gebroeders Janssen en Nienke Oosterbaan

Interactive design: Mickel van Kouwen

Account: Judith Lavalette, Carina Snippe, Marieke Fernhout

Strategie: Silvia van Hooft, Jos Ahlers

Productie: Guy van der Hoop, Tisha Hoppenbrouwers (interactive), Michiel de Vos (interactive)

Regie: Manuel Ferrari

Karakterdesign: The Ambassadors

3D: The Ambassadors

Geluid: The Ambassadors

Technische realisatie: Wouter de Geringel, Das Banner

De doelstelling

Zorgen dat mensen zich bewust worden van het inbraakrisico dat zij zelf veroorzaken en voortaan de deur altijd op slot doen, ook als ze maar even weg zijn.

De uitwerking

De campagne dient mensen ervan bewust te maken hoe ze de risico’s op woninginbraak kunnen minimaliseren. Dit gebeurt door het communiceren van handelingsperspectief (tips geven over wat mensen kunnen doen). Als onderdeel van de brede campagnekoepel wordt het character ‘Harm Alarm’ geïntroduceerd. In de rol van concluderende autoriteit waarschuwt Harm Alarm mensen om oplettend te blijven.

Het oordeel

Bij sommige overheidscampagnes zijn de meningen verdeeld als het gaat om het doel dat men ermee hoopt te bereiken. Bij deze campagne zal dat wel meevallen, gok ik. We zien allemaal het nut in van het verlagen van het aantal inbraken. Zeker als je er op een makkelijke manier zelf aan kunt bijdragen.

De neonreclame vind ik mooi als symbool voor hoe duidelijk je je huis tot een doelwit maakt voor gelegenheidsinbrekers. Lekker over the top ook. ‘Gratis laptop’, ‘juwelen’, ‘kom binnen’, ‘open’, de boodschap komt wel over daarmee. En dan is er natuurlijk ook nog Harm Alarm, het karakter dat hiervoor in het leven is geroepen. Het is dat ik dankzij het persbericht weet dat hij zo heet, want hij stelt zichzelf niet voor. Niet dat dit nou zo belangrijk is, maar goed.

Ter aanvulling past Harm Alarm volgens mij prima bij de over the top-stijl van de neonreclame. Lekker overdreven vertelt hij hoe belachelijk stom deze mensen bezig zijn. En hij verwijst je als kijker nog even door naar de website waarop je meer tips kunt vinden. Prima toch?

Of de campagne ook echt werkt? Daar is natuurlijk onderzoek voor nodig. Maar wat mij betreft is dit een goed voorbeeld van een campagne zoals de overheid die zou moeten voeren. Niet betuttelend, maar wel met een duidelijke boodschap die op een opvallende manier overgebracht wordt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!