Viral Friday Week 44/2007
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
Dude
Reclames van Bud Light staan bekend om hun vermakelijkheid en humor. Tussen 1999 en 2002 gebruikte Anheuser-Busch het zeer catchy “Whassup!?” in hun spotjes. Het zorgde voor een ware hype op internet met tientallen spoofs en remakes (o.a. Mario Whassup? & Matrix Whassup!?), die nog steeds ruim op internet en YouTube te vinden zijn. Het alcoholarme biertje Bud Light probeert het dit jaar opnieuw met “Dude”. In slechts 2 dagen tijd werd het spotje op Youtube maar liefst 1,4 miljoen keer bekeken en op Break bijna 500,000 keer!
iPod Touch
Matthijs schreef er eerder deze week op Marketingfacts al over: Apple gaat een zelfgemaakt reclamefilmpje voor de iPod Touch, dat door een student op YouTube is gezet, op TV uitzenden. Het reclamebureau dat voor Apple werkt was onder de indruk van het filmpje en nam contact op met de maker. De 18-jarige Engelse Nick Haley had het filmpje op YouTube geplaatst en dat werd aanvankelijk 2100 keer bekeken. Inmiddels is dat flink gestegen! Huidige stand: 644,101. Na enige tijd ontving hij een e-mail van TBWA/Chiat/Day, het reclamebureau dat commercials voor Apple maakt. Daarop reisde Haley naar Los Angeles om het filmpje geschikt te maken voor uitzending. Eerder merkte de band Feist al wat aandacht van Apple tot gevolgen kan hebben. (bron: MacWereld)
Hema webshop komt tot leven
Nico Market
De Europese Unie heeft een virale anti-rook campagne gelanceerd getiteld Nicomarket. Doel van de campagne om haar inwoners aan te zetten om te stoppen met roken. In vier commercials worden producten gepromoot die in het normale leven voor enige comfort en schoonheid zouden zorgen, maar in dit geval nicotine bevatten en dus het tegenovergestelde efect bereiken. De filmpjes zijn bedacht en ontwikkeld door het Franse bureau Ligaris, de campagne wordt ondersteund door een spoof website, Nicomarket.com. (Bron: Mensmerk, Molblog)
How Google fights spam
Google blijft scoren met haar informatieve virale video’s, zo zagen we eerder “Google Docs in Plain English” en “Google Maps Street View“. Ditmaal leggen de spam bestrijders van Google uit, hoe ze zorgen dat je meer tijd aan iets anders kan besteden in plaats van die irritante spam mailtjes te verwijderen.
Trafficking is Torture
Oscar winnares Emma Thompson speelt in deze schokkende viral “I Am Elena” van de Helen Bamber Foundation een prostituee, die het land wordt binnengesmokkeld. Dagelijks wordt ze gedwongen met 40 mannen sex te hebben. De campagne, gesteund door de The Body Shop, wil hiermee druk zetten op de regering in Londen en het lot van duizenden vrouwen belichten. (Bron: The Sun)
Audi R8: The slowest car we’ve ever built
Het Britse bureau Bartle Bogle Hegarty (BBH) maakte deze 90 seconden spot voor de Audi R8 met de slogan “The slowest car we’ve ever built”. Maar geen paniek, de Audi R8, met 8 cil. en 420 pk-motor is de snelste productiewagen van Audi, met een top van rond de 300 km per uur. (Bron: Reclamewereld)
Sony Walkman Music Pieces
Juan Cabral van Fallon London, bekend van de Sony Bravia trilogie en de Cadbury Gorilla, maakte de spot ‘Music Pieces‘ voor de nieuwe Sony Walkman met 128 muzikanten die elk één noot spelen.
Dove Onslaught Backlash
Campaign For A Commercial-Free Childhood voert momenteel een actie tegen Unilever vanwege het voeren van conflicterende advertentiecampagnes (Dove vs Axe). De actiegroep is een coalitie van gezondheidsdeskundigen, leraren, advocaten en bezorgde ouders die strijden tegen de schadelijke effecten van marketing en reclame. (Bron: VIBE)
Bureau Amstelland
Om de verhuizing van Flexfirm kenbaar te maken werd de fake site Bureau Amstelland in het leven geroepen, inclusief ‘opsporing verzocht’ filmpje waarin ongure types hoofden in een auto laden. Tot de bezoekers behoorde echter niet alleen creatief volk, maar ook sollicitanten van de Amsterdamse politie, die via Google op de site terecht waren gekomen, en serieus dachten op de site van Politie regio Amstelland beland te zijn.
Deze toekomstige speurneuzen keken klaarblijkelijk niet verder dan hun speurneus lang was, snapten het grapje niet en belden na het zien van de griezelige beelden, geschokt met de Amsterdamse politie. Die waren op hun beurt not amused’ en hebben FlexFirm gesommeerd de site per direct op zwart te zetten. Beetje laat … in de 10 dagen tijd kreeg de site zo’n 20.000 hits. Het filmpje is nog wel te zien op Flexfirm. De site werd bedacht en gemaakt door art-director Rob van Netburg en Copy Commando’ Martijn de Vreeze in opdracht van Vincent Mispelblom Beyer van Flexfirm. (Bron: Flexfirm)