Viral Friday Week 52/2007

28 december 2007, 02:14

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Jamie Lynn Speaks Out


Jamie Lynn, het 16-jarige zusje van popster Britney Spears is zwanger van haar 19-jarige vriendje Casey Aldridge. Dit maakte de actrice uit de Nickelodeonserie Zoey 101 afgelopen week bekend in een exclusief interview met OK! Magazine. Britney, die zelf al moeder is van twee kinderen, kreeg het nieuws via de pers te horen. De adviseurs van Jamie Lynn vinden het beter voor haar carrière als zij geen contact heeft met haar tien jaar oudere zus.

Beck Bennett, David McCary, Kyle Mooney en Nick Rutherford van de comedy groep Good Neighbor uit Los Angeles maakten een hilarische sketch omtrent Jamie Lynn’s zwangerschap. Het viertal wist de toekomstige tienermoeder voor de GNZ camera (parodie op TMZ.com) te krijgen tijdens het shoppen in Hollywood. In minder dan vijf dagen tijd, werd de video meer dan 1 miljoen keer bekeken!
(Bron: TMF, Kidsweek)

Ashton Kutcher Christmas Card


In een satirisch kerstfilmpje heeft Demi Moore, verkleed als Rudolph het rendier, seks met niemand minder dan de kerstman, gespeeld door haar man Ashton Kutcher. Het filmpje is een parodie op de al acht weken durende staking van scriptschrijvers in Hollywood.

De korte video begint met een staking van de elfjes (op stakingsborden, o.a. de tekst “Go Elf Yo’self“), zij eisen betere arbeidsvoorwaarden. Actrice Demi Moore, met gewei en flikkerende rode neus, komt tijdens de onderhandelingen aankondigen dat ook de rendieren het beu zijn. Even later is te zien hoe de kerstman en Rudolph van bil gaan op het kopieerapparaat. Het stelletje wordt betrapt door een woedende mevrouw Claus. Het filmpje is gemaakt door Kutchers productiebedrijf Katalyst Films.
(Bron: Het Nieuwsblad)

Gotta Digg


Na de zeer succesvolle Crash The Superbowl Doritos contest van vorig jaar, heeft de maker van tortilla chips wederom een wedstrijd uitgeschreven. Ditmaal strijden 10 bands om een platencontract bij Interscope Records en 60 seconden airtime tijdens de Superbowl! Zangeres en songwriter Kina Grannis, één van de tien finalisten, maakte een catchy nummer over de populaire social nieuwssite Digg, getiteld “Gotta Digg”. Kina maakt een goede kans om de wedstrijd te winnen, mits ze genoeg stemmen krijgt. Met de aandacht van o.a. Valleywag, Gizmodo, Neatorama en Digg kan dat wel eens gaan lukken. De selectie van de tien finalisten kwam tot stand met hulp van de juryleden Will.i.am (Black Eyed Peas), Jack Joseph Puig (Ocean Way Studios) en Ryan O’Donnell (Geffen Records). Stemmen kan nog t/m 31 december 2007 op www.crashthesuperbowl.com.

Boeing 737 Emergency Landing


Het Amsterdamse advies- en reclamebureau Young Works, gespecialiseerd in jongerencommunicatie, ontwikkelde voor X-travel een virale campagne voor jongeren tussen de 16 en 26 jaar oud. Om de actiesite te promoten is een viral video ingezet, die na één week zo’n 50.000 keer bekeken is op YouTube.

In het virale (amateur)filmpje maakt een Boeing 737 een noodlanding in zee. De deuren gaan open en diverse jongeren springen in partymood en zwemkledij via de opblaasbare noodglijbanen uit het vliegtuig. Aan het eind van de video verschijnt in beeld: “Start je eigen luchtvaartmaatschappij. Vul je eigen vliegtuig met 6 vrienden, bepaal je bestemming en win.” (Bron: Young Marketing)

Obama Girl: “Bush, You’re So Lame”


Na I Got a Crush…On Obama, Obama Girl vs Giuliani Girl en I Like a Boy richten de makers van Obama Girl zich in hun nieuwe video “You’re So Lame” op het anti Bush sentiment, zowel in Amerika als de res

t van de wereld. Naast sexy Amber Lee Ettinger als Obama Girl zijn in de clip diverse korte fragmenten van een niet al te snuggere George W. Bush te zien (o.a. “I know that human beings and fish can co-exist peacefully”). Met de muziekclip viert men, dat Bush nog slechts één jaar aan de macht zal zijn. De komende maanden volgen nieuwe politiek-satirische video’s van Barely Political. Eventueel met Ron Paul Girl? (Bron: Wired)

Tattoo Santa

R/GA presents

Het interactieve bureau R/GA met kantoren in New York, Los Angeles en Londen maakte deze leuke Kerst e-card, die je kan personaliseren. Kies het lichaamsdeel waar je graag je boodschap op wil laten tatoeëren, tik de tekst en verstuur het naar vrienden, familie en kennissen.

Go Jesus, It’s Your Birthday


In de officiële lezing van de geboorte van Jezus worden de volgende aanwezigen bij de stal genoemd: Maria, wijze mannen uit het oosten, engelen en herders. Dave Jones van Hill & Knowlton en PR Works maakte een eigentijdse invulling van de geboorte van Jezus met de eerder genoemde personen in een commercial voor Virgin Mobile Canada. Go Jesus, It’s Your Birthday.

Check Yourself Out


De Amerikaanse non-profit organisatie “Sean Kimerling Testicular Cancer Foundation” promoot zelfonderzoek bij mannen op teelbalkanker. Teelbalkanker is de meest voorkomende kanker bij mannen tussen 15 en 40. Struck Creative creëerde vijf virale video’s en de actiesite Carpe Testes. De pakkende tagline in de video: Be a man. Self exam. (Bron: Buzzing Bees)

DAG vs De Pers


In de wereld van de gratis kranten kan het er soms hard aan toe gaan. Dat bleek afgelopen week maar eens met de virale video’s van De Pers en DAG. Het crossmediale dagblad ontketende vorige week de virale strijd met de kattenbak viral. De Pers sloeg meteen terug met een filmpje van een verspreider van DAG, die een bak van De Pers kaapt. Matthijs van den Broek schreef er een uitgebreid artikel over op Marketingfacts, getiteld “DAG maakt kattige anti-Dagblad De Pers viral“.

Indecent Proposal


Het Israëlische viral marketing bureau KetaKeta bedacht voor de Amerikaanse Juwelier James Allen een viral video en een video contest. In het virale filmpje is te zien hoe een jongeman zijn geliefde ten huwelijk wil vragen door “Will you marry me?” in de sneeuw te pissen. Zijn aanstaande vrouw, kan deze actie totaal niet waarderen. In het eindscherm word de kijker opgeroepen een eigen idee in te sturen. Daarbij maakt men kans op om een ring ter waarde van $3.000. Is een aanzoek via de iPhone creatief genoeg?

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!