Viral Friday Week 19/2008

9 mei 2008, 00:27

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Guys Backflip into Jeans


Precies een jaar geleden zorgde de viral video “Guy catches glasses with face” van Ray-Ban voor een ware sensatie op internet. Het filmpje passeerde in 4 dagen tijd de 1 miljoen views, en ook op verscheidene andere videoportals o.a. Break, Grouper, MetaCafe, GoFish, iFilm en DailyMotion was de video al snel te vinden. Het bedrijf Feed Company, maker van het filmpje, wist de professioneel gemaakte video er amateuristisch en user-generated uit te laten zien. Afgelopen week verscheen er wederom een soortgelijk filmpje die volgens Gawker ogenschijnlijk veel overeenkomsten vertoont met de Ray-Ban viral: 1. The stories are the same 2. The music is the same 3. The editing is the same 4. The packaging is the same. Gawker gokt dat Levi’s Jeans achter de viral zit.

The Empire Strikes Barack


Twee weken geleden behaalde Humanitainment.com met de YouTube hit Baracky: The Movie een top 3 notering in Viral Friday. Het filmpje dat in korte tijd 700.000 views haalde is na een copyright claim van Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc. niet meer te zien op YouTube, maar nog wel op Funny or Die. Na de voorverkiezingen op 6 mei in Indiana en North Carolina lijken de kansen van Hillary Clinton steeds verder te slinken. Zowel een zwaargewicht binnen de Democratische partij als de media geloven nauwelijks nog in een overwinning van Hillary. Humanitainment zet met “The Empire Strikes Barack” de Democratische verkiezingsrace op geheel eigen wijze in perspectief.

Shark Surfer


Op diverse videosharing sites o.a. YouTube, Break, Revver, Funny or Die, Spike en MetaCafe, heeft gebruiker Notorious415 de viral “Shark Surfer” geüpload die gezamenlijk zo’n één miljoen keer bekeken is. In de video, waarschijnlijk voor het zonnebril merk Notorious, is te zien hoe een surfer met grote hompen vlees zich weet voort te trekken door een witte haai!

Why So Serious: It’s all part of the plan

Why So Serious:
Nog 70 dagen te gaan en dan gaat de nieuwe Batman film The Dark Knight in première met Christian Bale, Michael Caine en Heath Ledger. Sinds mei 2007 bestookt Warner Bros Batman fans met raadsels, websites, clues, verborgen teksten en trailers als onderdeel van de The Dark Night viral marketing game. De nieuwste wending in de campagne is de locatie WhySoSerius.com/itsallpartoftheplan/ met 12 besmeurde presidenten. Volgens FirstShowing.net kunnen fans in Boston, Los Angeles, Philadelphia, Chicago, Dallas, Seattle, New York, Kansas City, Toronto, San Francisco en Londen vanaf maandag 28 april 2008 iets binnenkort verwachten … Het blijkt de nieuwste trailer te zijn! Meer dan 400 blogs, o.a. de gezaghebbende weblogs /Film, FirstShowing en Pop Candy Blog linkten naar de “It’s all part of the plan” site.

Chanelle Hayes Sex Tape


Eind april lekte een deel (40 seconden) van een sextape van de 20-jarige Britse Big Brother 8 ster Chanelle Hayes uit op internet. In de viral sextape gaat Chanelle wild tekeer in sexy lingerie met een knuffelbeest. De video blijkt een publiciteitsstunt van het nieuwe MTV programma FurTV. (Bron: Live Magazine, Reclamewereld)

Mentos Kiss Cam


Reclamebureau BBH London en productiemaatschappij Perfect Fools creëerde samen de interactieve film Mentos Kiss Cam, waarmee je een wilde intieme kuservaring kan beleven met een blonde schoonheid of aantrekkelijke acteur, met behulp van je webcam.

BT Business: Gremlins


The Gremlins, de griezelige monstertjes uit de jaren ’80 zijn terug! Na New York maken de groene griezels nu het leven zuur van Dragons’ Den ster Peter Jones in de BT commercial, gecreëerd door Swarm. Het kostte 34 technisch specialisten 2500 manuren om alle componenten te maken, meer dan 100 liter latex en 75 liter soft foam was nodig om de lichamen te maken en 28 poppenspelers en technici werden ingezet om de Gremlins te bedienen. Artem verzorgde de special effects. Zie ook de Making of video (Bron: Filmdetail.com)

Aardappelschilmes Verbod


Half april werd bekend dat aangescherpte Europese richtlijnen inzake het gebruik van wapens als gevolg hebben dat ook het traditionele aardappelschilmes verboden zou worden. De Taakgroep Aardappelschilmes Verbod (TAV) werd in het leven geroepen om de burger te informeren over de nieuwe wetgeving en de consequenties daarvan. Doel van de taakgroep is het opzetten van een netwerk van inleverpunten waar burgers hun aardappelschilmessen in kunnen leveren.

Inmiddels blijkt CêlaVíta achter deze hoax te zitten. Doel van de campagne is het onder de aandacht brengen van de voorgeschilde aardappels van de fabrikant uit Wezep. Onder andere Dutchcowboys, VKmag, Biertijd, Molblog, Fok, IN10, Reclameweek en Zibb schreven over het verbod.

Holland Casino: Diamont Days


Mei staat in alle vestigingen van Holland Casino in het teken van diamanten. Tijdens de Diamond Days maakt men op de speciale Diamond Days speelautomaten als extra prijs kans op diamanten. Het reclamebureau Skipintro creëerde voor Holland Casino een filmpje om de aandacht te trekken voor de Diamond Days, waarin de hoofdpersonen uit het campagnebeeld de hoofdrol spelen. (Bron: Reclameweek)

Zürich Chamber Orchestra: Roller Coaster


Euro RSCG transformeerde bladmuziek in een spannende (en, voor zover het goed te zien is, “noot-technisch” kloppende) rollercoaster. De animatie is een commercial voor het Zürcher Kammer Orchester. (Bron: adhunt)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!