Viral Friday Week 43/2008
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
Sarah Palin As President
Over 11 dagen kiest Amerika een nieuwe president. Barack Obama ligt op kop in de laatste peilingen, maar Sarah Palin blijft volop de aandacht trekken. Of eigenlijk vooral de persiflages op haar persoon. Maar mocht John McCain winnen op 4 november, dan is running mate Sarah Palin slechts ‘één hartslag van een 72-jarige’ verwijderd van het presidentschap.
TBWA creatieven Steve Yee, Forrest Boleyn en Sean Ohlenkamp van M&C Saatchi filosofeerden met dat idee en creëerden de website PalinAsPresident.com, een ontdekkingstocht in het Oval Office van Sarah Palin. Terwijl een woedende menigte zich rond het Witte Huis verzamelt kunnen gebruikers klikken of met hun muis over tientallen objecten navigeren wat de gouverneur van Alaska bezighoud, o.a. het bestuderen van haar wereldbol, het verbranden van boeken, het vergiftigen van kritische CBS-journaliste Katie Couric en het afschieten van weerloze bambi’s.
De hilarische website is een enorm succes en kreeg maar liefst 1,7 miljoen hits te verwerken in 48 uur, laat Sean weten tegenover WMUR. Sean Ohlenkamp moest zelfs een extra server aanschaffen om aan de massale aandacht te kunnen voldoen. Ook CNN besteedde een item aan de site. (Bron: De Standaard, VARA, Humo)
The Return Of Terry Tate
Terry Tate, de Office Linebacker uit de fameuze Reebok Superbowl XXXVII commercials, is terug van weggeweest! In een nieuwe serie video’s “Terry Votes“, “From Russia With Love” en “Reading is Fundamental” herinnert Terry, gespeeld door Lester Speight, Amerikanen eraan te gaan stemmen op 4 november 2008. In de virale video’s tackelt “Terrible” Terry Tate Sarah Palin, de gouverneur van Alaska en de Republikeinse kandidaat voor het vice-presidentschap, gedurende diverse controversiële interviews.
Get A Mac: Bean Counter
Een nieuwe “Get a Mac” commercial van computerfabrikant Apple spot met de dure advertentiecampagne voor Vista (Windows not Walls) van concurrent Microsoft. Het geld zou beter besteed kunnen worden aan de ontwikkeling van het besturingssysteem.
In de commercial ‘Bean Counter’ is te zien hoe Microsoft veel te veel geld opzij legt voor de marketingcampagne van Windows Vista in verhouding tot de bedragen, die worden vrijgemaakt voor het oplossen van problemen met de software. Microsoft besteedde 300 miljoen dollar aan Vista-promotie, waaronder 10 miljoen dollar voor een fel bekritiseerde serie reclames (Shoe Circus en New Family) met topman Bill Gates en de Amerikaanse komiek Jerry Seinfeld.
De video “Bean Counter” is in slechts vier dagen tijd ruim een half miljoen keer bekeken, dankzij embeds op onder andere Gizmodo, Gawker, Apple Insider en Computerworld. (Bron: Webwereld)
The Universal Declaration of Human Rights
Ter gelegenheid van het 60 jarig bestaan van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM) creëerde Seth Brau voor Humanrightsactioncenter.org de typografische animatiefilm “The Universal Declaration of Human Rights”. De video, geproduceerd door Amy Poncher, is sinds eind september ruim 140.000 keer bekeken op Vimeo en YouTube en geblogd door o.a Boing Boing, The Daily Dish, Metafilter, Core77 en Infosthetics.com. (Bron: ZB Digitaal, VIBE)
Sony Bravia: Domino City
Na stuiterballen, verfbommen, konijnen, schuim, en piramides is Domino City de nieuwste commercial van Sony ter promotie van haar Bravia televisie. Domino City, gemaakt door BATES Singapore, werd geschoten in India en is bestemd voor de Nieuw-Zeelandse markt. Zie ook de Making of.