Viral Friday Week 05/2009

30 januari 2009, 07:18

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Cadbury Eyebrow Dance


Na de drummende gorilla, racende trucks op het vliegveld en een een tribuut aan ’t web, geeft reclamebureau Fallon onder de noemer A Glass and a Half Full Productions een vervolg aan de reeks.

In het nieuwste 60-seconde durende spotje voor Dairy Milk Chocolade, getiteld Eyebrow Dance, laten 2 kinderen hun wenkbrouwen dansen voor de schoolfotograaf op het retro-electro nummer ‘Don’t Stop the Rock‘ van Freestyle. De commercial beleefde vorige week vrijdag zijn debuut op TV tijdens Celebrity Big Brother final op Channel 4. Sindsdien is het filmpje 1,6 miljoen keer online bekeken.

Cadbury marketing director, Phil Rumbol, over het nieuwste spotje: “Like the other productions ‘Eyebrows’ is all about losing yourself and embracing that moment of joy … after all, everybody remembers pulling a silly face or getting up to no good as a child when backs were turned.”
Daniëlle Schouten, dank voor de tip! (Bron: Guardian, Young Marketing)

Barack Obama: Single Ladies


Nu George W. Bush het Witte Huis verlaten heeft is de zoektocht naar de beste imitator van Barack Obama begonnen. Acteur en comedian Iman Crosson uit Louisville, Kentucky wonend in LA is samen met Martin Hill en Jamie Foxx één van de beste kanshebbers. Onder het pseudoniem Alphacat maakte Iman een parodie op Beyonce’s ‘Single Ladies (Put a Ring on It) ter ere van de inauguratie van de 44e president van de Verenigde Staten.

Met teksten als “I got hope on my lips, BlackBerry on my hip” en “I can hear the thoughts of any enemy” swingt hij door de Oval Office. Het parodie filmpje haalde o.a. de voorpagina van YouTube en het blog van Perez Hilton. In twee weken tijd werd de parodie 2,2 miljoen keer bekijken. (Bron: Wikipedia, Newser, Shallownation)

The Best Job in the World


Kan je snorkelen, duiken, zwemmen en zeilen en ben je op zoek naar een nieuwe baan? Dan kan je nu solliciteren om beheerder van een droomeiland te worden. Het toerismebureau van Queensland zoekt namelijk kandidaten voor de “de beste baan ter wereld”, passen op Hamilton Island in het Groot Barrièrerif. De verzorger moet de eilanden verkennen en een blog bijhouden met foto- en videodagboek, om toeristen naar het gebied te trekken. Het salaris is rond de £72,000 voor zes maanden. Secundaire arbeidsvoorwaarden: gratis verblijf in een villa met drie kamers en een zwembad. Geïnteresseerden kunnen nog tot 22 februari reageren.

De website is een daverend succes! In 2 weken tijd kreeg Islandreefjob.com 2,3 miljoen hits te verwerken. En ook qua media aandacht heeft het toerismebureau van Queensland niet te klagen, o.a. 1300 blogpostings en artikelen op internationale nieuwssites van o.a. USA Today, Telegraph en The Age, Het Laatste Nieuws. Tot op heden heeft het toerismebureau van Queensland 10.666 aanmeldingen ontvangen voor de baan. Met dank aan Erik van Roekel voor de tip! (Bron: NOS, Ananova)

History of the Internet


Graphic designer Melih Bilgil uit Mainz Duitsland maakte als onderdeel van zijn diploma een blog, beeldtaal, een poster met PICOL tekens en een geanimeerde documentaire in motiongraphics. Het ruim 8 minuten-durende “History of the Internet”, te vinden op YouTube en Vimeo, legt op heldere wijze (met ondertiteling in Engels, Bulgaars, Frans, Duits en Italiaans) het ontstaan en de ontwikkeling van het internet uit tot en met 1990. Ruim 1 miljoen kijkers hebben het animatiefilmpje inmiddels gezien en artikelen over “History of the Internet” verschenen o.a. op TIME Magazine, Fontblog, ReadWriteWeb, Netzpolitik en Basic Thinking.

Taylor Momsen Escapes Paparazzi


De Amerikaans actrice Taylor Momsen, bekend van de dramaserie Gossip Girl en de films The Grinch en Spy Kids 2, is te zien in de nieuwste Nike viral. In het non-branded reclamefilmpje weet de ster uit Gossip Girl te ontsnappen aan de paparazzi, dankzij haar Nike sneakers. (Bron: The Inquisitr)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!