Viral Friday Week 28/2009
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
Bare Essentials Of Safety
Altijd gedacht dat de veiligheidsinstructies in vliegtuigen saai zijn? Nu niet meer! Op hun binnenlandse vluchten laat Air New Zealand een nieuwe video zien waarin enkele stewards en stewardessen de passagiers de instructies uitleggen in gebody-painte outfits. De video is onderdeel van de campagne ‘Nothing to hide‘ waarmee Air New Zealand wil bewijzen dat wat je ziet, ook is wat je moet betalen. Dit in tegenstelling tot veel low cost luchtvaartmaatschappijen, waarbij je vaak nog verrast wordt met extra kosten bovenop je ticket. Naast het gebruik in de vliegtuigen en op TV is de commercial ook online een groot succes. Vele blogs plaatsten de video al: hij genereerde meer dan 850 tweets en MSN, NY Times, LA Times, the Telegraph en Channel Seven Australia besteedden aandacht aan de onderscheidende video. Op YouTube is de instructiefilm inmiddels meer dan 3,5 miljoen keer bekeken. Op hun website heeft de luchtvaartmaatschappij ook de blooper versie geplaatst. Blijft altijd leuk om te zien. En ook deze variant heeft al meer dan 300.000 views op YouTube.
Evian Roller Babies
Evian, het wereldberoemde Franse merk mineraalwater heeft een nieuwe viral gelanceerd. Waren het in 1998 nog de Water babies met in het water springende en zwemmende babies, zijn het ditmaal babies op rollerskates. Evian toont aan wat de effecten zijn van het drinken van Evian op jouw lichaam. Het filmpje bevat de juiste ingredienten voor een viraal succes; babies, retro music en stunts. Het enerzijds vrij rare filmpje is eveneens aanlokkelijk en babies zijn vaak hartverwarmend en vertederend. De babies zijn een groot succes, want hebben reeds meer dan 2,5 miljoen views wereldwijd behaald. Babies blijken wel vaker een succesnummer te zijn; zo heb je E*Trade’s lachende baby. Evian mag blij zijn met het resultaat. Evian, bring out your dancing shoes (or skates), because it’s party time!
Fireworks By PES
PES heeft een nieuwe stopmotion film gemaakt: Fireworks. De video werd op 1 juli op YouTube gepost, vlak voor één van de grotere vuurwerkspectakels in Amerika, 4th of July. Het filmpje kreeg online positieve reacties: van ‘Sweet, safe, and delicious‘ tot ‘Happy 4th of July‘. Inmiddels heeft de video meer dan 500 tweets gegenereerd en bijna 600.000 views op YouTube
Eternal Moonwalk
Het overlijden van Michael Jackson houdt de on- en offline gemoederen flink bezig. Was vorige week de nummer 1 in Viral Friday een hommage aan de King of Pop van 1.500 gevangenen, deze week op nummer 4 een eerbetoon van Studio Brussel aan de bekendste dance-move aller tijden: de Moonwalk. Op de website “Eternalmoonwalk.com” wordt iedereen uitgenodigd deel te nemen aan de langste Moonwalk ooit. De website, gemaakt door group94 en Mortierbrigade, biedt eenieder de mogelijkheid zijn of haar versie van de Moonwalk in te sturen. Je video wordt dan toegevoegd aan de inmiddels kilometers lange Moonwalk. Het totaal aan inzendingen is inmiddels de 1000 gepasseerd. De Eternal Moonwalk site is ruim 3.000 maal geretweet, uitgeroepen tot Site of the Day door de FWA, te zien in NOS journaal op 3 en was op 8 juli al ruim 480.000 keer bezocht.
Sour ‘Hibi No Neiro’
Sour, een Japanse band, bestaande uit 3 leden: Hoshijima (gitaar) Sohey (bass) en Kennnnn (drum), vroeg haar fans om gezamelijk een clip te maken voor het nieuwe nummer “Hibi no neiro”. Het resulteerde in een erg fraaie clip waarin 64 geselecteerde fans over de hele wereld met elkaar de clip hebben gemaakt. Een webcam, een vel papier en meer heb je niet nodig. Sour heeft vaker inspirerende clips gemaakt zoals Omakage no saki (Beyond your memory) en Hangetsu (Rainbow under the overpass). Met weinig middelen en de gecombineerde kracht van haar fans heeft Sour meer dan 200.000 views en meer dan 1000 retweets behaald.