Reclame via zoekmachines wint snel terrein

30 maart 2004, 06:56

Een hoge plaats bij de resultaten van zoekmachines is voor veel adverteerders reden te investeren in search engine optimization. Volgens Ted McConnell van Procter & Gamble is searchmarketing een fenomeen dat de reclamewereld op zijn kop zet.

Daarbij heeft hij het niet over de hype die search als marketingtool momenteel doormaakt of de aanstaande beursnotering van Google, die met een bereik van 39,4% van alle internetgebruikers als spons voor de searchmarkt fungeert. Waar McConnell op doelt is het groeiende aandeel van zoekmachines in een bredere trend van individualisering door mediafragmentatie, interactieve televisie en andere ontwikkelingen die het steeds lastiger maken de consument te bereiken.

Search wordt een geavanceerde vorm van reclame die nieuwe reclamevormen met zich mee zal brengen. Nu al kent search-reclame diverse vormen. Bij contextual advertising verschijnen gesponsorde links naast relevante, niet door de zoekmachine gegenereerde content. Bij paid inclusion kunnen adverteerders voor een hoge plaats op de resultatenlijst zorgen en bij paid placement is de notering op de lijst geheel te danken aan het bedrag dat de adverteerder betaalt.

Bron: Brandweek

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!