Viral Friday Week 01/2010

8 januari 2010, 10:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

DJ Earworm: United State Of Pop 2009


In het kader van de jaaroverzichten; hierbij de laatste van 2009. DJ Earworm maakte weer een mash up van de, volgens Billboard, 25 grootste hits van 2009; “United State of Pop 2009“. In 2008 maakte Earworm ook al een mash up met de populairste hits van dat jaar. Die video werd in korte tijd 1.985.610 keer bekeken. De nieuwste versie, waarin onder andere Lady Gaga, The Black Eyed Peas en Beyonce voorbijkomen, is in een week tijd al meer dan 4,5 miljoen keer bekeken. Dus, geniet nog één keer stiekem van de grootste hits van 2009!

The Most Useless Machine Ever


In april 2008 werd een video met de titel “The LeaveMeAloneBox” erg goed bekeken. De maker van de LeaveMeAloneBox haalde zijn inspiratie uit het Wikipedia artikel over de Amerikaanse wiskundige Claude Shannon die het apparaatje “the Ultimate Machine” noemde. Een leuk doe-het-zelf projectje dacht “SaskView“; hij maakte het doosje en plaatste een video en de bouwintructies op Instructables. De video van zijn “Most Useless Machine Ever” werd sinds 28 december ruim 1,3 miljoen keer bekeken op YouTube.

Travis Pastrana: Red Bull Jump


Video’s met rally auto’s zijn in 2009 vrij populair geworden, en dan met name die waarin Ken Block de hoofdrol speelt. Op oudjaars avond maakte de wereld kennis met Block’s teamgenoot bij Subaru rally; Travis Pastrana. Hij maakte met zijn wagen een sprong van 82 meter over water in Long Beach, California, tijdens het Red Bull New Year No Limits event. Afgelopen maandag hadden 580,827 mensen de video gezien, vier dagen later zijn dat er meer dan dubbel zoveel; 1,6 miljoen. Red Bull pakte de promotie van de stunt goed aan met verschillende teaser video’s (en nog een) die bij elkaar bijna 1 miljoen keer bekeken werden.

JibJab: Never A Year Like ’09


Volgens de mensen van JibJab was 2009 een bewogen jaar. En om dat te laten zien maakten zij een video van 2 minuten met alle hoogte- en dieptepunten van het afgelopen jaar. Uiteraard is de video voorzien van een vrolijk deuntje (The Entertainer) zodat alle dieptepunten niet zo hard aan zullen komen. De JibJab Brothers werden in 2004 beroemd met “This Land“, een video over de presidentsverkiezingen in Amerika, en verschenen al in eerdere Viral Friday edities. De ’09 video is sinds 28 december bijna 1 miljoen keer bekeken.

Google Nexus One


De introductie van de eerste echte Google Phone, de Nexus One, zal je vast niet ontgaan zijn. Zie hier de introductie video die de Android 2.1 features van telefoon laat zien. Critici zeggen dat deze telefoon weliswaar geavanceerdere technische features heeft, maar geen wereldwonder is: hij heeft geen features die de concurrentie niet heeft.In ieder geval is het een mooie video die tot nu toe 771.903 keer bekeken is.

Kim Bosman
SocialMedia8 bij SocialMedia8

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!