Viral Friday Week 08/2010
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
Windows Phone 7 Series Features Video
Tijdens het Mobile World Congress 2010 in Barcelona vorige week onthulde Microsoft het nieuwe Windows Phone 7 Series operating system voor smartphones. Vorige versies van Microsoft’s mobiele OS werden niet altijd overal even goed ontvangen, maar daar lijkt nu een eind aan gekomen te zijn met het nieuwe OS. Met Windows Phone 7 Series hoopt Microsoft een geduchte tegenstander voor iPhone en Android in handen te hebben. De demonstratie video, waarin de functionaliteiten van het nieuwe OS te zien zijn, werd in twee weken tijd meer dan 700.000 keer bekeken.
Nike Futebol: Mandingas
In de aanloop naar het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika deze zomer heeft het Braziliaanse elftal, gesponsord door Nike en gecoached door de legendarische Dunga, een nieuwe outfit gepresenteerd. Deze gelegenheid werd aangegrepen om in deze Braziliaanse video de geheimen van voetballers als Luis Fabiano, Maicon en Robinho uit de doeken te doen. Hoewel helemaal in het Portugees zeggen de plaatjes ook genoeg. De video werd sinds afgelopen zondag bijna 140.000 keer bekeken.
Skype Is Mobile
Skypen kan tegenwoordig ook vanaf je mobiel en dat wordt gevierd met een campagne: 5 kunstenaars verspreid over 5 landen nemen berichten aan van Skype-gebruikers en verwerken deze in kunst. De kunstenaars maken gebruik van licht, graffiti, hout en zelfs jongleren om het bericht vorm te geven. Om de campagne onder de aandacht te brengen, heeft Skype een trailervideo op YouTube geplaatst en deze is in iets meer dan een week tijd 160.000 keer bekeken. Verder is er een microsite vanwaar je direct kunt Skypen met één van de kunstenaars en video’s van hun laatste werk kunt bekijken. Zeker een bezoekje waard.
Nike: The Human Chain
Ik heb de manier waarop Nike de passie van atleten portretteert altijd geweldig gevonden. Dit is nog zo’n innovatieve commercial waarin we meer of minder beroemde atleten hun favoriete ding zien doen. In deze commercial zijn de atleten een ketting van kopieën van zichzelf. Nike heeft om deze campagne heen een sociaal web gecreëerd met het bekende Just Do It slogan en vraagt mensen om op de Facebook pagina en op Twitter met #justdoit te posten wat ze doen om het beste in zichzelf naar boven te brengen op sportgebied. De video is sinds 12 februari 190.148 keer bekeken.
Sprite: Spark
Drake, een rapper uit Toronto, werkt samen met Sprite voor de eerste commercial van de nieuwe “Spark” campagne. In de commercial “Unleashed” zien we Drake worstelen met een gebrek aan inspiratie terwijl hij zijn hit “Forever” opneemt. Hij drinkt Sprite om zijn tekstuele skills te ontketenen. De campagne heeft als doel de jeugd een platform te bieden om hun creativiteit in muziek en film te uiten en er komen nog meer commercials aan met filmmaker Rik Cordero en Taiwanese popsensatie Jay Chou. De video is binnen twee weken meer dan 190.000 keer bekeken.