Kinderen blijven big business
Kinderen zijn erg aantrekkelijk voor marketeers. Nederland heeft 3,7 miljoen personen van 6 tot 24 jaar die in 2003 een samen 14,4 miljard euro te besteden hebben.
Wel zagen de kinderen tussen 6 en 12 jaar hun inkomen met 33% teruglopen tot bijna 200 euro per kind per jaar, veroorzaakt door beknibbelende ouders. De inkomensval van de jongere kinderen is wel gecompenseerd door de inkomensstijging in de leeftijd van 20- tot 24-jarigen. De gezinsuitgaven worden voor een groot deel bepaald door de wensen van het kind. Bij de vakantiebestemming en zelfs de aanschaf van een auto, heeft het kind iets in te brengen. Tot 40% van de gezinsaankopen is het gevolg van zeuren, zo blijkt uit de Nag Factor Study. Vooral voor speelgoed, films en pretparken wordt, met succes, vaak gezeurd. Het blijkt dat bijna de helft van de speelgoedaankopen niet zou zijn gedaan, als het kind er niet om gezeurd zou hebben. Ouders zijn, naast gewoon gedrein ook gevoelig voor goede argumentatie. Kinderreclame blijkt heel effectief voor producenten. Op de verlanglijstjes van meer dan de helft van de kinderen tussen 7 en 12 jaar prijken producten waarvoor in de voorgaande dagen reclame op televisie voor is gemaakt.
Bron:
Management Team nr. 5, p. 26, 2,3 p.