ReclameReview: Triodos Bank ‘Kikker’

3 december 2014, 14:30

Wat heeft een kikker met onze economie te maken? En hoe heeft Triodos Bank dit beestje verweven in de doorlopende lijn van ‘Klein. Het nieuwe groot’ en ‘Groei is meer dan een cijfer’? Vind zelf je antwoorden, daar gaat het ze vooral om.

Credits

Creatie en strategie: Dawn

Online productie: Random

Productie: Hazazah (Bram Schouw)

De doelstelling

Triodos Bank neerzetten als de bank die ingesleten denkbeelden over de economie ontkracht.

De uitwerking

Een kikker laat zich niet koken. Je bent een volstrekt onlogisch wezen. En je moet geld niet zomaar aan een bankier overlaten. Dit is een selectie uit de ‘5 dingen die ze je niet vertellen over de economie’. Met deze nieuwe campagne wil Triodos Bank een aantal ingesleten denkbeelden over de economie ontkrachten. En worden alle Nederlanders uitgedaagd zelf te blijven nadenken over hun persoonlijke rol in en bijdrage aan de economie.

Het oordeel

Allereerst wil ik Triodos Bank complimenteren met het consequent doorvoeren van de toon en boodschap die ze in de voorgaande campagnes hanteerden. Daarin zijn ze net als de vlinder die op 5dingen.org genoemd staat: ze verspreiden gedachtegoed en sturen zo beetje bij beetje de maatschappij. Het bewijs is er al, want zelfs de grote Rabobank zegt nu vergelijkbare dingen.

Dan over de commercial met de kikker. Ik kende de mythe van de ‘boiling frog‘ niet, maar ik begrijp hoe sommige mensen dit als een metafoor zien voor onverschillig gedrag als reactie op maatschappelijke veranderingen. Maar als ik dan op de website kijk naar de andere vier ‘dingen’ die Triodos Bank ons vertelt, dan vind ik ‘Laat je geld niet aan een bankier over’ en ‘Je bent niet in je eentje, je bent een miljoen’ veel sterkere boodschappen. Dat die kikker zich toch niet laat koken, vind ik eigenlijk de minst boeiende boodschap van de vijf. Uiteraard is dat heel persoonlijk, want misschien spreekt de kikker anderen juist wel aan.

De online component van de campagne, op de site 5dingen.org, is goed uitgewerkt. Als je meer wilt weten, heeft Triodos Bank allerlei informatie voor je beschikbaar. Waarbij ze altijd eerst de doorkliks naar onafhankelijke informatie plaatsen en dan pas eventuele call to actions die met hun eigen bank te maken hebben. Dat komt op mij heel eerlijk en betrouwbaar over. Precies zoals je zou verwachten van Triodos Bank.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

9 Reacties

    Emi Basten

    Ik heb nog nooit zo’n achterlijke reclameboodschap mee gemaakt als deze de mededeling “een kikker laat zich niet koken” wel stop een kikker in een pan met kokend water en hij weet niet hoe snel hij er weer uit moet komen. Zet je echter een kikker in een pan koud water op een laag vuurtje dan blijft het zitten tot hij dood gekookt is, deze info heb ik overigens van internet gehaald. Wat ontzettend fijn dat jullie dit zo fantastische in beeld brengen voor mensen met een zieke geest zeker iets om uit te proberen. Ik ga zeker melding maken bij de dierenbescherming en bij de reclamecodecommissie.


    8 december 2014 om 19:12
    Birgit Blankers

    Ik maakte mezelf eerlijk gezegd ook nogal zorgen om dat kikkertje. En inderdaad, er zullen mensen zijn die dit zonodig thuis moeten proberen. Er bestaan tenslotte recepten voor kikkerbilletjes. Ik meende dat deze proef jarenlang een verplicht nummer was tijdens de biologielessen op het voortgezet onderwijs.


    9 december 2014 om 23:51
    Annet

    De boodschap die ze willen brengen komt niet over.

    Ik ben me alleen maar druk aan het maken om de kikker en verlies alle aandacht voor hetgeen waar het triodos eigenlijk om gaat. Waardeloze reclame, weg ermee.


    10 december 2014 om 13:07
    Eliza

    Dierenmishandeling dat is wat ik er bij denk! Om je diep voor te schamen Triodusbank!


    11 december 2014 om 19:30
    Mariska

    De Triodos Bank lijkt me een van de meest betrouwbare banken van dit moment, en dat vind ik nog steeds. Maar met deze kikkercampagne slaan ze in mijn ogen de plank volledig mis. Als de reclame langs komt zap ik meteen door naar een andere zender omdat ik me er enorm aan erger.

    Beste Triodos, ongeacht de reclameboodschap die je probeert over te brengen, je toont geen beelden van kikkers in een bak water met een vuurtje eronder!!


    13 december 2014 om 19:01
    Lilian

    Hoe kan een zichzelf respecterende bank (en reclamebureau) zo een respectloze reclame maken voor al wat leeft? Een kikker in kokend water? Kom op zeg, is er al niet genoeg idioterie te zien op de televisie? Daar hoeven jullie echt geen dierenmishandeling aan toe te voegen!!!


    13 december 2014 om 20:26
    Han Hodes

    WAANZINNIG GOEDE RECLAME!!!! Het illustreert perfect onze huidige positie van de murw geslagen, apathische burger die niet meer in staat zou zijn zelf nog iets te kunnen veranderen, terwijl dat wel degelijk mogelijk is. Grote veranderingen komen altijd van onderaf, niet van boven. “Onderaf” zijn we zelf……en met heeeeeeeel veel!

    Oh, nog even over dat mooie kikkertje; ik kan me niet voorstellen dat een reclamebureau echt een kikkertje op het vuur zet (graag bevestiging van het reclamebureau) want er zijn genoeg manieren om dat beeld langs digitale weg realistisch te krijgen.


    14 december 2014 om 23:10
    marga de vries

    waarom weer een dier gebruiken op de verkeerde manier

    plus ik vind het dieren mishandeling

    misschien moeten jullie een mens gebruiken voor het filmpje.

    kijken wat hij of zij doet

    ik vind het een slechte reclame ik ben heel boos

    mij krijgen jullie niet als klant.


    16 december 2014 om 07:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!