De meest gebruikte bannerformaten in Nederland 2014 (infographic)

6 januari 2015, 10:13

Deze formaten wonnen de meeste impressies het afgelopen jaar

Display advertising is hot. Gedurende 2014 was volgens onderzoek van het IAB een fikse stijging in uitgaven te bemerken voor deze vorm van online adverteren. In het eerste half jaar van 2014 stegen de uitgaven zelfs met 16 procent ten opzichte van hetzelfde half jaar in 2013. De verwachting is dat deze groei de komende tijd nog zal doorgaan. Steeds meer adverteerders verdiepen zich in display advertising en laten banners maken voor hun campagnes. Welke formaten banners worden het meeste uitgeserveerd? In deze infographic een overzicht van de meest gebruikte bannerformaten in Nederland.

Verdeling web en Facebook

De meeste vertoningen van banners zijn op het web, met ruim tweederde van het totale aantal impressies. Facebook heeft in de kleine twee jaar dat de Facebook Exchange uit bèta kwam al een behoorlijk aandeel weten te genereren. Met de recente aanpassingen in het algoritme, waarbij het krijgen van organische impressies moeilijk wordt als merk, zullen nog meer adverteerders gebruikmaken van betaalde advertenties op Facebook het komende jaar. Daarnaast verwacht Facebook ook een stijgend aantal gebruikers te verwelkomen op het platform waardoor het aantal te verhandelen impressies zal stijgen.

Follow the leader…board

Het formaat banner dat het meeste is uitgeserveerd, is de leaderboard van 728 x 90 pixels. Dit formaat is vaak te vinden aan de bovenkant van websites. Met ruim eenderde van het totale aantal vertoningen is de leaderboard letterlijk en figuurlijk een leader. Een ander populair formaat is de medium rectangle met 28 procent van het totaal.

Toch blijft het belangrijk om zoveel mogelijk formaten toe te voegen voor een geslaagde displaycampagne. Door meerdere formaten te leveren, pak je het volledige bereik van de te bereiken doelgroep. De overige formaten zullen naar verwachting meer terrein winnen door de opkomst van mobiele displayadvertenties. De technologie om mobiele advertenties te monitoren wordt steeds beter en daarmee ook de meetbaarheid van de campagnes.

Over het onderzoek

.Van de ruim 355 miljoen impressies die er over een bepaalde periode zijn gegenereerd, zijn de meest voorkomende formaten geïdentificeerd en teruggebracht tot percentages. Een aantal van de minder voorkomende formaten, zoals de mobiele formaten, zijn opgenomen onder ‘overige formaten’. Naar verwachting zal het percentage mobiele formaten in 2015 stijgen door het toenemende gebruik hiervan. Het is dan ook interessant om eind 2015 deze percentages te gaan vergelijken. Onderzoek is gedaan door Adcrowd, een self-service retargeting platform dat dagelijks miljoenen impressies inkoopt voor haar ruim 2000 klanten. Op basis van de eigen beschikbare data is de infographic tot stand gekomen.

Jorrit Baerends is oprichter van Saas-businesses Adcrowd en Adpiler. Hiermee helpt hij bedrijven met hun online marketing. Hiernaast heeft Jorrit Baerends een inspirerende vergaderlocatie geopend in Zwolle.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!