Mobile in 2015: 5 niet te missen ontwikkelingen

17 december 2014, 09:00

Er is de afgelopen weken al flink vooruitgeblikt op 2015 en de trends die we volgend jaar tegemoet kunnen zien op het gebied van bijvoorbeeld contentmarketing, e-commerce en search. In dit artikel zal ik inzoomen op een onderwerp dat nog relatief weinig aan bod is gekomen: mobile. Deze ontwikkelingen mag je niet missen in 2015.

1. Smartphones worden groter en goedkoper

2014 betekende de definitieve doorbraak van ‘phablets’, telefoons met een beelddiagonaal van meer dan 5,5 inch. Hoewel er enkele jaren geleden nog lacherig werd gedaan over de eerste Samsung Galaxy Note (te groot, te lomp), spreken de verkoopcijfers van het toestel en zijn opvolgers boekdelen. Elk toestel is goed voor tientallen miljoenen verkochte exemplaren. Voornamelijk in Azië zweren smartphonegebruikers bij een groot toestel, maar ook in Nederland worden phablets populairder. De groei gaat ten koste van tablets, die het afgelopen jaar sterk in populariteit daalden.

In 2015 is de verwachting dat de verkoop van phablets toeneemt, wat kannibaliserend werkt op de verkoop van tablets (en zelfs laptops). Dat is ook voor webshops en contentaanbieders interessant: uit onderzoek van later lezen-dienst Pocket blijkt namelijk dat gebruikers langer content consumeren op smartphones met een groter scherm. Advertenties worden meer en meer op mobiel bekeken en potentiële kopers laten vaker hun tablet en laptop links liggen en verwachten in toenemende mate dat ze met hun smartphone gemakkelijk kunnen bestellen en afrekenen.

Daarnaast zal de gemiddelde prijs van smartphones in 2015 verder dalen. Het afgelopen jaar kostte 50 procent van de verkochte smartphones minder dan 200 euro, wat er grotendeels aan heeft bijgedragen dat Android momenteel een marktaandeel van maar liefst 83 procent geniet. Het aanbod goedkope telefoons zal waarschijnlijk nog groter worden, wat voornamelijk komt door het groeiende aantal fabrikanten (100+) van Android-smartphones.

Chinese bedrijven als Huawei, Lenovo en Xiaomi brengen voor relatief weinig geld steeds betere smartphones uit. Consumenten zijn op hun beurt eerder geneigd om voor een sim-only met een los toestel te kiezen, ook omdat abonnementen mét toestel steeds minder prijsvoordeel bieden.

2. De definitieve doorbraak van wearables

Terugblikkend op 2014 kunnen we stellen dat een van de meest innovatieve wearables van de afgelopen tijd de boeken in zal gaan als een gefaald experiment. Google Glass is weliswaar het summum wat gadgets betreft, maar los daarvan is de slimme bril weinig elegant, niet echt functioneel en ontzettend fragiel. De consumentenrelease van Glass, die dit jaar werd verwacht, bleef dan ook uit. Misschien kan een hipper uitziende Glass in 2015 wél potten breken.

Niettemin groeide de markt voor wearables in het derde kwartaal met 37 procent, wat vooral is te danken aan de sportarmbanden van Fitbit en Jawbone. De eerste echt goede smartwatches hebben de markt nog niet op zijn kop gezet, maar daar komt in 2015 verandering in. Enerzijds dankzij de doorontwikkeling van de platforms (Android Wear van Google en Tizen van Samsung) waarvan de apparaten gebruikmaken en anderzijds dankzij de introductie van de Apple Watch.

Apple is weliswaar laat met het uitbrengen van zijn eerste smartwatch, maar heeft wel in de smiezen dat smartwatches mooi en gemakkelijk te gebruiken moeten zijn voor doorsnee gebruikers. Het bedrijf huurde experts in op het gebied van mode en design en heeft de slimme keuze gemaakt zijn smartwatch in verschillende formaten en versies uit te brengen. Zo is er voor ieder wat wils.

In 2015 worden er wereldwijd ongeveer 10 miljoen exemplaren van de Apple Watch verkocht, zo verwacht Forrester Research. De doorbraak van wearables moeten we wel voornamelijk in de VS verwachten: ongeveer 45 procent van de Amerikanen ziet het wel zitten om een smartwatch, sportband of smartglasses te dragen, versus 32 procent van de Europeanen.

3. Gezondheids-apps meer dan een gimmick

Vier jaar geleden voorspelde het Global Mobile Health Market Report dat tegen het jaar 2015 een half miljard mensen gebruik zullen maken van gezondheids-apps. Die voorspelling is natuurlijk wat gedateerd, maar dat de impact van dit soort apps steeds groter wordt, staat buiten kijf. Het afgelopen jaar groeide (op iOS althans) het gebruik van fitness- en gezondheids-apps twee keer zo hard als gemiddeld. Bovendien zijn zowel Android (Google Fit) als iOS (Gezondheid) standaard voorzien van een ecosysteem dat allerhande data over je activiteiten en gezondheid samenbrengt.

De mogelijkheden van de platforms worden steeds uitgebreider, naarmate meer apps en accessoires ermee samen kunnen werken. De Gezondheids-app van Apple heeft wat dit betreft een voorsprong: je kunt er een medisch paspoort invoeren met contactinformatie en eventuele aandoeningen die je hebt, maar ook je sport-app en voedseldagboek koppelen. Gezondheid koppelt alle informatie aan elkaar, zodat je een goed beeld van je leefstijl krijgt. Met de release van de Apple Watch zal de Gezondheids-app een flinke boost krijgen, aangezien het slimme horloge met al zijn sensoren als een krachtige activiteitentracker kan dienen.

Tech-expert Tim Bajarin verwacht dat Apple op termijn een van de belangrijkste bedrijven in de gezondheidszorg gaat worden. Met Gezondheid kunnen gebruikers hun bloeddruk, eetgewoontes en slaapritme bijhouden en uiteindelijk moet deze informatie ook worden doorgespeeld naar artsen en ziekenhuizen voor een snellere afhandeling van zorgvragen.

Het Nijmeegse Radboudumc is een van de eerste Europese ziekenhuizen die aan de slag gaat met de data van Apple. IPhones, apps en accessoires dienen als doorgeefluik van informatie en kunnen ervoor zorgen dat je niet voor niets een afspraak bij je huisarts maakt. Gevolg: een verlaging van de druk en kosten in de gezondheidszorg.

4. Betere samenwerking tussen je mobiel en je auto

Google en Apple hebben niet alleen een gezondheids-apps, maar met Android Auto en CarPlay ook eigen platforms voor gebruik van je mobiele apparaat in de auto. Zo kun je gemakkelijk je smartphone koppelen en in de auto toegang krijgen tot Google Maps, Spotify en al je inkomende berichten en telefoontjes. Alles is te bedienen met het touchscreen of de spraakherkenningssoftware van Google en Apple (die hopelijk in 2015 Nederlandstalig wordt).

Voor de implementatie van Android Auto heeft Google het zogenoemde Open Automotive Alliance in het leven geroepen: een samenwerkingsverband tussen autofabrikanten en elektronicaleveranciers om het infotainmentsysteem in de auto open te stellen. Tot het verbond behoren onder meer grote namen als Audi, Ford, Fiat, Kia, Volkswagen en Volvo.

Ook CarPlay mag rekenen op brede ondersteuning van onder andere BMW, Ford, Kia, Mercedes en de PSA-groep van Peugeot en Citroën. Verschillende fabrikanten waaronder Audi, Honda, Hyundai, Opel en Volvo hebben toegezegd beide platforms te ondersteunen, zodat je je geen zorgen hoeft te maken als je ooit van type smartphone wisselt. De verwachting is dat meer fabrikanten hun auto’s in de nabije toekomst zullen voorzien van een systeem dat met beide platforms werkt.

Ondanks alle ondersteuning is het aantal auto’s dat rondrijdt met de twee systemen momenteel nog zeer beperkt (op bolides als de Ferrari FF na), maar daar zal in 2015 verandering in komen. De eerste app-ontwikkelaars zijn al aan de slag met de platforms en fabrikanten als Pioneer verkopen reeds systemen die werken met CarPlay en achteraf in auto’s zijn in te bouwen.

Marktonderzoeker ABI Research verwacht dat Android Auto en CarPlay jaarlijks met respectievelijk 179 en 165 procent zullen groeien. Tegen 2020 zullen dan circa 40 miljoen auto’s van Android Auto en 37 miljoen auto’s van CarPlay voorzien zijn, terwijl het alternatieve platform MirrorLink slechts een beperkte rol van betekenis zal spelen.

5. Al je (mobiele) gadgets gaan met elkaar praten

Je smartphone zal straks dus beter kunnen praten met je auto, maar ook met alle elektronica in je huis. We zagen het afgelopen jaar al de nodige slimme thermostaten, rookmelders, lampen, wekkers, weegschalen en tandenborstels de revue passeren en daar zullen in 2015 alleen nog maar meer apparaten bij komen. Allemaal te bedienen met een app en – hopelijk binnenkort – perfect op elkaar afgestemd.

Eerder dit jaar sprak ik met Luke Mansfield die de innovatietak van Samsung leidt. Zijn team is dagelijks bezig met het bedenken en ontwikkelen van slimme oplossingen voor mobiele apparaten, huishoudelijke apparatuur, camera’s, computers en ga zo maar door. Voor Mansfield is het uiteindelijke doel dat alle producten in je huis dezelfde ‘taal’ spreken en goed met elkaar kunnen samenwerken. Hij is er van overtuigd dat smartphones interessante mogelijkheden bieden om te dienen als afstandsbediening voor ons leven.

Die mogelijkheden hebben – ja alweer – Apple en Google goed in de gaten. Zo is eerstgenoemde druk in de weer met HomeKit, een ecosysteem voor het centraal besturen van alle slimme apparatuur in je huis. Fabrikanten van domotica kunnen daar nu al op inspelen door ondersteuning voor HomeKit te implementeren. Gebruikers kunnen op hun beurt apparaten groeperen en acties eraan koppelen, zodat bij bijvoorbeeld thuiskomst volautomatisch de lampen aangaan, gordijnen sluiten, de verwarming aanslaat en de deuren op slot gaan.

Ook van Google zullen we in 2015 meer horen op het gebied van domotica. Het bedrijf deed afgelopen jaar de nodige overnames, waaronder die van Nest (slimme thermostaat) en start-up Dropcam (beveiligingscamera met WiFi). Google heeft nog geen ecosysteem als HomeKit, maar de verwachting is dat Nest deze rol gaat vervullen.

Uiteindelijk is het wel te hopen dat fabrikanten ervoor kiezen om ondersteuning voor beide platforms toe te voegen aan hun smart devices, zodat je als consument niet gedwongen wordt om een keuze voor Google dan wel Apple te maken. Elk onderdeel van je leven met een smartphone bedienen is de toekomst, maar niet als je daar steeds een aparte app voor nodig hebt.

Gijs Ettes
Lead Marketing Manager bij soniq

Marketing- en content-enthousiasteling, gespecialiseerd in tech en B2B marketing. Wordt verdrietig van traag internet en haperende elektronica.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!