10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 50 2014
Ook deze week heb ik weer 10 onderzoeken op een rijtje gezet. Met deze week o.a. een update van de smartphonepenetratie in Nederland, een overzicht van het socialmediagebruik in België en een mooie whitepaper over de mogelijkheden van in-store marketing.
What’s happening online – een terugblik op 2014
Het einde van het jaar nadert en dat betekent dat het tijd is om terug te kijken op 2014: hoe hebben we ons online gedragen dit jaar en hoe verschilt dat met ons gedrag de voorgaan de jaren? Het afgelopen jaar zorgde voor een stijging in het internetgebruik op smartphone en tablet en Facebook en Google+ mochten nieuwe leden verwelkomen. Hoe zag de rest van 2014 eruit? What’s happened online?
Customer-driven online engagement #adv
Elk merk werkt online aan het uitbouwen van een trouwe klantenkring. Dat noemen we online engagement. Vaak proberen bedrijven dat te bereiken via de traditionele aanpak: ze zenden één boodschap naar hun hele doelgroep. Het is echter veel effectiever om iedere bezoeker persoonlijk relevante content aan te bieden. Dat noemen we customer-driven online engagement.
Driekwart van de Nederlanders bezit smartphone
Inmiddels is driekwart van de Nederlanders in het bezit van een smartphone. Rap gaat het niet meer. Bij de laatste meting in Q1 2014 was het adoptiecijfer nog 72 procent. Samsung is met een marktaandeel van 47 marktleider in het smartphone-segment, gevolgd door Apple (23 procent).
Eindejaarsoverzicht: alle cijfers van het gebruik van social media in België
Al meer dan vijf jaar maak ik maandelijks een overzicht van de stand van zaken van de social media, met de nadruk op cijfers voor België. In het begin was het overzicht beperkt (11 indicatoren), maar inmiddels is het uitgegroeid tot een uitgebreide verzameling indicatoren (misschien zelfs teveel) met een heleboel grafiekjes om de evolutie van de socialenetwerksites in België te illustreren.
Een Oudgrieks recept voor buzz
Goede reclames vertellen een steengoed verhaal met een ijzersterk plot. Commercials die publieksprijzen binnenslepen zijn, zo suggereert een recent gepubliceerde studie van de Amerikaanse wetenschappers Keith Quesenberry en Michael Coolsen, voorbeeldige klassieke dramatische vertellingen die omgevormd tot theaterstuk volle zalen zouden trekken.
Monitor Creatieve Industrie 2014
Dit onderzoek constateert dat de banengroei van afgelopen jaren stagneert, dat er sprake is van toenemende schaalverkleining en dat het verdienvermogen van de sector onder druk staat. Onderzoekers pleiten ervoor om het verdienvermogen van de Creatieve Industrie hoog op beleidsagenda’s te zetten. Nader onderzoek is gewenst rond de waarde die de creatieve industrie toevoegt aan andere sectoren (in crossovers) en de ontwikkeling van Nederland tot creatieve economie.
Online Ad Spend Study 2014 Q3
De online advertentiemarkt in Nederland is ook in het derde kwartaal van 2014 gegroeid. Q3 liet een totale omzet zien van 323 miljoen euro, 11% meer dan in Q3 van vorig jaar. De groei binnen mobile advertising, die in het eerste half jaar van 2014 eindelijk van de grond kwam, zette verder door en liet een stijging zien van maar liefst 91% ten opzichte van derde kwartaal 2013.
Mobile Advertisingstandaarden Update 2015
De Taskforce Mobile komt met een update op de Mobile Advertisingstandaarden. De Mobile Advertisingstandaarden moeten ervoor zorgen dat de inzet van mobile advertising vereenvoudigd en zodoende gestimuleerd wordt. Deze standaarden zijn toepasbaar voor zowel mobile web als in-app campagnes en betreffen zowel display als rich media.
The Importance of Being Seen
Meer dan de helft van de advertenties wordt niet gezien. Dat blijkt uit dit onderzoek van Google naar de effectiviteit van online advertenties. 56,1 procent van alle advertenties die binnen het Google Display Network worden geserveerd worden nooit gezien. Dat kan komen doordat advertenties onder de vouw worden geplaatst.
In-store marketing via micro-location
DigitasLBi Labs heeft een whitepaper geschreven over in-store marketing via micro-location. De analyse behandelt een reeks van Beacon oplossingen en belicht de verschillen tussen in-store BLE, NFC, QR codes, WI-FI en GPS beacons voor in-store marketing toepassingen.