Het illegale filmseizoen is weer geopend

15 januari 2015, 08:30

Op 22 februari vindt voor de 87ste keer de uitreiking van de Oscars – de ‘Academy Award of Merit‘ – plaats. In de aanloop naar deze ceremonie sturen de filmstudio’s de leden van de jury en diverse filmcritici kopieën van films die meedingen om een prijs toe. Deze zogeheten screeners zijn voorzien van een watermerk of andere identifiers om illegale verspreiding tegen te gaan. Ieder jaar lekken via diverse torrent-sites wel een paar films met DVD-kwaliteit uit, maar dit jaar slaat alles.

In de afgelopen week zijn de volgende films al ‘uitgekomen’: The Hobbit: The Battle Of The Five Armies (17/12/14), Annie (19/12/14), Birdman (14/11/14), The Imitation Game (25/12/14), Into the Woods (25/12/14), Unbroken (25/12/14), American Sniper (16/1/15), Big Eyes (25/12/15), Selma (9/1/15), Nightcrawler (31/10/14), The Gambler (25/12/14), Inherent Vice (9/1/15), A Most Violent Year (31/12/14), Big Hero 6 (7/11/14) en Kill The Messenger (21/12/14).

Maandag werd nog een film aan dit illustere lijstje toegevoegd: Cake (23/1/15) met in de hoofdrol Jennifer Aniston. Ook stond er die ochtend een fake versie van Jupiter Ascending (6/2/15) online, de nieuwe sciencefictionfilm van de makers van The Matrix trilogie. De film was corrupt, maar bevatte wel een sample met nog niet eerder vertoonde beelden, dus ook deze film zal in de komende dagen hoogstwaarschijnlijk gepubliceerd worden.

Van de in totaal 17 films moeten er – voor zover ik het kan nagaan – nog 12 uitkomen in de Nederlandse bioscopen. En van deze 17 films zijn er al 4 voorzien van een Nederlandse ondertiteling.

Volgens de website Torrentfreak zijn de films afkomstig van 3 verschillende bronnen. In veel films zijn de digitale kenmerken verwijderd en is de bron niet meer te achterhalen. Volgens een van de originele uploaders – uit de CM8 releasegroep – van The Hobbit kostte het klusje veel tijd om al de zichtbare en onzichtbare kenmerken weg te poetsen, maar iedereen kan nu van het resultaat genieten: “Movie had watermarks visible and invisible ones, had to remove frames to get rid of them. Nothing I haven’t done before. It was hours of work, but it’s finally done and here for you to get!

En dit is niet tegen dovemansoren gericht. In de eerste 24 uur na de release op diverse torrentsites werd de film meer dan 500.000 keer gedownload. Niet verwonderlijk, het downloaden van illegale films is tegenwoordig kinderspel. Simpelweg het installeren van Popcorn Time (op de pc of smartphone) en door op de filmposter te klikken worden films direct en anoniem (via VPN) gestreamed.

Nieuwe strategieën verzachten de pijn

Recentelijk liet popster Madonna zich gaan op haar Instagram-account. Ook van dit muziekicoon waren voortijdig 13 nummers van haar aankomende album Rebel Heart (9/3/15) gelekt. Madonna noemde het een ‘artistieke verkrachting’ en zette vervolgens alle zeilen bij om binnen no time 6 nummers van het album op iTunes te zetten.

Deze actie resulteerde in meer dan 131.000 downloads en de teller van de voorbestelling van haar nieuwe album staat inmiddels op zo’n 60.000 stuks. (Op 24 december werden overigens nog eens 14 nummers van het aankomende album gelekt. Deze zijn echter op geen enkele torrentsite meer terug te vinden).

Na de controverse rondom de film The Interview, waarin de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un in een helikopter om zeep wordt geholpen, besloot Sony om de film niet meer te vertonen in de bioscoop. Uiteindelijk werd de film op 24 december op het internet en op 25 december in een sterk beperkt aantal bioscopen gereleased, hetgeen resulteerde in een omzet van meer dan 31 miljoen dollar voor online verkopen. Hiermee werd de film in een klap Sony’s meest succesvolle online film.

Microbetalingen vormen een oplossing

In een eerder artikel ‘Popcorn Time, Flixtor en Zona: de doodsteek voor de filmindustrie?’ zei ik al dat ‘de druk op de ketel van de filmindustrie enorm is. Ze worden gedwongen (door initiatieven als Popcorn Time) om met een volwaardig alternatief te komen, anders lopen ze het risico dat hun toekomstige winsten met een vingerbeweging als sneeuw voor de zon worden weggetoverd.’

Bovenstaande initiatieven van Madonna en Sony laten zien dat er wel degelijk een toekomst bestaat. Deze ligt aan de ene kant in het aanbieden van applicaties waarin het gebruikersgemak en de bijbehorende gebruikerservaring centraal staat. Aan de andere kant zit deze verscholen in het ondersteunen van microbetalingen. Volgens Walter Isaacson, de auteur van ‘The Innovators: How a Group of Hackers, Geniuses, and Geeks Created the Digital Revolution‘, een van de grootste disrupties voor 2015.

iTunes en Blendle laten al een glimp van zo’n toekomst zien. Wel ben je bij deze modellen nog eigenaar van het stuk content dat je zojuist hebt aangeschaft. In een digitale wereld waarin toegang belangrijker is dan bezit, zou het ook mogelijk moeten zijn om bijvoorbeeld een paar cent te betalen voor een ‘single listen’. Microbetalingen van een paar cent worden momenteel niet door banken en creditcardmaatschappijen ondersteund, de kosten van zo’n overboeking zijn te hoog, maar cryptocurrencies bieden hiervoor uitkomst.

Belangrijk is dat aanbieders van content nu eindelijk is uit hun silo klimmen en ‘de grote ontbundeling van alles’ niet als een bedreiging, maar als een kans zien. ‘Dankzij digitale technologie kunnen we de fysieke wereld compleet anders inrichten en organiseren. We gaan van centraal naar decentraal. De toekomst is het tegenovergestelde van de gecentraliseerde 20ste eeuw.’ Het is aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid of gewoonweg verdwijnen. Dus maak die kanteling, anders genieten volgend jaar nog meer mensen van het illegale filmseizoen!

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie

2 Reacties

    onlinemarketeerTV

    Goed verhaal en ook verfrissend qua inzicht. Ik verbaas mij ook dagelijks aan het aanbod ‘ illegale downloads ‘ maar vooral de attitude dat wij (Nederlanders) het downloaden van dit materiaal zo normaal vinden.Onze film-/muziekindustrie is niet zo groot als in de VS en daarom blijkbaar ook niet urgent voor de NL overheid.

    Feit is dat het illegaal vrij downloaden in NL al zo lang mogelijk is dat wij generaties kennen ‘die niet anders weten’ maar dat er ook steeds meer druk ligt op bijvoorbeeld bioscopen om die betaalde biosbeleving nog sterker te maken. De film The Interview heeft aangetoond dat betaald thuisstreaming wellicht wel de toekomst is.


    15 januari 2015 om 22:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!