10 interessante onderzoeken van afgelopen week
De meest interessante onderzoeken van week 5 2015
Ik heb ook deze weer een aantal mooie onderzoeken verzameld. In het overzicht van deze week vind je onder andere cijfers over tv-consumptie in Nederland, Twittergebruik in Nederland en cijfers over investeringen in startups.
Als het er niet is
Je kent ze wel, die kleine frustraties: heb je eindelijk dat ene boek in een webshop gevonden, is het ’tijdelijk niet leverbaar’ of ‘niet op voorraad’. Dat korte moment van ontzetting wanneer je een leeg schap aantreft waar eerder nog je favoriete product stond opgestapeld. In het buitenland je frikandel speciaal, hagelslag of stroopwafel moeten missen. Facebook, Twitter en je e-mail missen wanneer je tijdelijk geen toegang hebt tot internet of je sigaretten die op zijn juist wanneer de sigarettenautomaat stuk is.
Handleiding voor het kiezen van een Content Management Systeem #adv
Een goed web CMS is goud waard. Het is daarom belangrijk dat je er 1 selecteert die bij jouw organisatie aansluit. Maar hoe word je wijs uit de zee aan content management systemen dat tegenwoordig beschikbaar is. In deze handleiding wordt een aantal opties voor web content management besproken en wordt stilgestaan bij de afwegingen die komen kijken bij het selecteren van een CMS.
Tv in Nederland 2014
De digitalisering in Nederlandse huishoudens zet zich net als afgelopen jaren voort. Bijna alle Nederlanders ontvangen inmiddels digitale tv. De penetratie ervan groeit nog steeds. Maar wel minder snel dan in vorige jaren. Ontvangt nu 84 procent zijn televisiezenders digitaal, in 2013 was dit het geval bij 82 procent van de huishoudens.
Mobile Payment Index Q4 2014
Adyen heeft vandaag de kwartaaleditie van zijn Mobile Payments Index gepubliceerd. Hieruit blijkt dat meer dan een kwart van alle wereldwijde online betalingen mobiel verloopt. Dit is een stijging van 11% ten opzichte van het derde kwartaal van 2014 (23,3%). Smartphones lieten tablets nog verder achter zich als populairste mobiele apparaat voor het doen van online aankopen: 58% van alle mobiele transacties werd verricht op smartphones en 42% op tablets.
The global economic impact of Facebook 2015
Vandaag komt Deloitte samen met Facebook met het rapport Facebook’s Global Economic Impact, over de waarde die het sociale netwerk heeft voor gemeenschappen, kleinere ondernemingen en economieën in de wereld. Wereldwijd schat Deloitte dat Facebook in 2014 geleid heeft tot economische activiteiten met een waarde van rond de 227 miljoen dollar en daarmee 4,5 miljoen banen heeft gecreëerd.
DM Barometer – De marketeer in 2015
Marketingafdelingen zijn onvoldoende toegespitst op de kansen die data biedt. Oorzaken? De huidige technische infrastructuur en de talent gap. Marketingafdelingen snakken naar data minded marketeers die data kunnen omzetten naar informatie en de juiste vragen weten te stellen. Dit blijkt uit de ‘DM Barometer – De marketeer in 2015’.
Facebook groeit naar 1,39 miljard actieve gebruikers
Facebook heeft de cijfers van het laatste kwartaal van 2014 gepubliceerd. Daaruit blijkt dat het Amerikaanse sociale netwerk 1,39 miljard maandelijks actieve gebruikers heeft. Dat is een stijging van 13 procent ten opzichte van het jaar ervoor. 890 miljoen mensen gebruiken Facebook dagelijks, waarvan 745 miljoen de app gebruiken.
47,3 miljard aan investeringen voor startups
Er is in 2014 voor ruim 47 miljard euro geïnvesteerd in startups. Dat blijkt uit cijfers van CB Insights. Daarmee zitten we ruimschoots op het niveau van de roemruchte dot.com bubbel van 15 jaar geleden. Ter vergelijking: in 2001 werd 36,2 miljard dollar in startende (internet) ondernemingen geïnvesteerd. De situatie is zeker niet hetzelfde. Startups houden hun kosten scherper in de gaten en ook de burn rate ligt veel lager. Toch wordt er alom gewaarschuwd voor te hooggespannen verwachtingen.
Kwart Nederlanders heeft Twitter-app op zijn smartphone
Eén op de vier Nederlanders heeft Twitter op z’n smartphone. Het merendeel gebruikt de app minimaal een keer per maand. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. 15 procent van de Nederlanders is een actieve gebruiker is van Twitter via mobiel. Twittergebruikers zijn vaak man (54 procent), jongere/jongvolwassen (28 procent) en iPhonebezitter (31 procent).
E-commerce benchmark is gelanceerd
Technisch geen onderzoek, maar wel erg interessante data: de e-commerce benchmark, gelanceerd door de Ecommerce Foundation. Deze online tool is een gratis service waarmee bedrijven hun e-commerce-activiteiten kunnen vergelijken met andere webwinkels. Op basis van het Bonsing/Mann-model meet de Ecommerce Benchmark 21 prestatie-indicatoren met betrekking tot e-commerce. De gehele customer journey wordt gebenchmarkt, inclusief de interne en externe organisatorische en financiële prestaties.