Seminar: social media als vak in het hoger onderwijs #ADV

4 februari 2015, 09:30

Dat de wereld verandert door de komst van social media is inmiddels wel duidelijk. Social media hebben de laatste jaren gezorgd voor een enorme verschuiving in de manier waarop mensen informatie zoeken, nieuws ontvangen en met elkaar communiceren. Waren we in het verleden nog afhankelijk van het informatie- en nieuwsaanbod via traditionele media, nu zien we dat steeds meer mensen zelf informatie en nieuws met elkaar maken en delen via sociale media. Dit heeft grote invloed op marketing, communicatie, PR en steeds meer de complete bedrijfsvoering.

Geen geschikte leermiddelen

Toch blijft het onderwijsaanbod in het hoger onderwijs op dit gebied achter. De kennis bij docenten en geschikte leermiddelen op het gebied van social media ontbreken vaak nog. Om die reden zijn Coosto en Upstream afgelopen jaar gestart met een pilot om kennis en leermiddelen op het gebied van socialmedia-analyse voor het hoger onderwijs te ontwikkelen. Dat is gedaan in samenwerking met de opleiding commerciële economie van De Haagse Hogeschool, het Instituut voor Communicatie, Media & IT van de Hanzehogeschool Groningen, de opleidingen toerisme aan NHTV Breda en de opleiding communicatie van de Faculteit Economie en Management van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Kennis en leermiddelen via SURF

De pilot is goed ontvangen door studenten en docenten en op basis van de eerste ervaringen wordt nu een volgende stap gezet. Vanaf het nieuwe studiejaar is voor alle studenten in het hoger onderwijs een studentlicentie van de analysesoftware van Coosto beschikbaar via SURFspot.nl. Voor docenten is naast de analysesoftware ook lesmateriaal beschikbaar. SURFspot.nl is de not-for-profit ICT-webwinkel waar studenten en medewerkers voordelig software en hardware kunnen bestellen.

Seminar social media als vak in het hoger onderwijs

Op 3 maart organiseren Coosto, Upstream en SURF een bijeenkomst waarin nader wordt ingegaan op de vraag hoe social media als vak te integreren in het curriculum van marketing- en communicatie-opleidingen. Docenten van NHTV, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en de Haagse Hogeschool delen tijdens deze bijeenkomst hun ervaringen.

Voor wie?

Ben jij docent of leidinggevende aan een hogeschool en geïnteresseerd in hoe social media als vak te integreren in het hoger onderwijs? Meld je dan aan voor het eenmalige gratis seminar van 3 maart bij SURF in Utrecht. Er is plek voor maximaal 40 deelnemers!

Programma?

Marco Derksen, oprichter van Marketingfacts en Upstream, opent het seminar met zijn visie op de marktontwikkelingen. Hij staat daarbij kort stil bij de vraag wat deze ontwikkelingen betekenen voor de marketing- en communicatiemedewerkers van morgen.

Jeroen Vinkesteijn, docent NHTV en coördinator van bloggersplatform TravelNext, zal vervolgens toelichten welke werkvormen en hulpmiddelen NHTV de laatste jaren heeft gebruikt bij het overbrengen van kennis en vaardigheden over social media.

Renée van Os, hoofddocent bij de opleiding communicatie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, gaat in op hoe de afgelopen jaren de ‘leerlijn’ online communicatie is ontwikkeld. Deze leerlijn start in het eerste jaar met het vak ‘online business’ en eindigt in de afstudeerfase waar onderzoek toepassen.

Docent Henk Schaaphok en opleidingsmanager Gerard van Rijn, beiden werkzaam bij de afdeling commerciële economie aan De Haagse Hogeschool, gaan tot slot in op de ervaringen van het vak socialmedia-analyse. De Haagse Hogeschool profileert zich met expertise op het gebied van digital analytics. Als onderdeel daarvan is sinds kort ook de module socialmedia-analyse opgenomen.

Kosten?

Gratis voor iedereen die werkzaam is in het hoger onderwijs.

Waar en wanneer?

Op dinsdag 3 maart van 14:00 tot 17:30 uur bij SURF in Utrecht. SURF is gevestigd in Hoog Overborch (Hoog Catharijne) in Utrecht. Je kunt het kantoor bereiken met het openbaar vervoer en met de auto. Bekijk de routebeschrijving en informatie over parkeren.

Aanmelden kan via surf.nl!

Op basis van actuele marktkennis en ervaring in projecten richt Upstream zich op het inspireren van organisaties, het geven van strategisch advies en het ondersteunen bij de daadwerkelijke implementatie van social (customer) service, social media monitoring en social media analyse. Wij doen onderzoek, maken plannen, geven (strategisch) advies en begeleiden organisaties bij de implementatie van o.a. social media monitoring, webcare, social media analyse en klantcontact in digitaal tijdperk. Upstream is een “connected company” en werkt graag samen met andere professionals en partijen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!