Online zoektrends naar wintersportvakanties
Ruim 33.100 wintersportgerelateerde zoekopdrachten werden in 2014 per maand in Nederland uitgevoerd in Google. Veel Nederlanders boeken hun wintersportvakantie online. Met de vele aanbieders is het soms voor de gebruiker lastig door de bomen het bos te zien. Hoe zorg je er als adverteerder voor dat je tussen de vele andere aanbieders nog opvalt? In deze blog maak ik alle trends inzichtelijk.
Last-minute boekingen nemen nog steeds toe
Zoekopdrachten naar wintersportgerelateerde termen bereiken hun piek in december en januari, ook in 2015 houdt de trend van last-minute boekingen aan. Door de aanhoudende crisis zullen mensen steeds korter van te voren een wintersportvakantie boeken. Als adverteerder is het daarom van groot belang dat je tijdens deze piek goed zichtbaar bent.
Dit jaar zien we een daling van ongeveer 13 procent op wintersportgerelateerde zoekopdrachten, één van de oorzaken van deze daling kan de aanhoudende crisis zijn. Door de onstabiele economie kiezen steeds meer mensen om de wintersportvakantie over te slaan. Een steeds meer voorkomende oorzaak is vergrijzing, volgens NU.nl haken veel 65-plussers die tientallen jaren hebben geskied nu af.
Turkse sneeuw
‘Nieuwe’ spelers op het wintersportgebied zijn Turkije, Slovenië, Slowakije en Polen. De zoektrends voor ‘wintersport Turkije’ heeft zelfs een forse toename (van ongeveer 50 procent) vergeleken met vorig jaar. Groot voordeel van deze minder traditionele wintersportbestemmingen is vooral de prijs.
Verder blijkt uit de zoektrends dat ook dit jaar Oostenrijk de meest favoriete wintersportbestemming is, gevolgd door Frankrijk en Italië. Maandelijks werden er in 2014 ongeveer 8.100 zoekopdrachten uitgevoerd door Google naar de zoekopdracht wintersport Oostenrijk, tegenover 1.600 maandelijkse zoekopdrachten naar wintersport Frankrijk.
Oostenrijk blijft heel erg populair, het is namelijk makkelijk met de auto te bereiken, dus men kan daardoor ook makkelijker eigen wintersportbenodigdheden meenemen. Ook de taal maakt het heel erg aantrekkelijk: de meeste Nederlanders kunnen Duits spreken, dat maakt communiceren natuurlijk eenvoudiger en sneller. Wat is dan de populairste bestemming in Oostenrijk? Op basis van zoekvolumes (zeker 9.900 zoekopdrachten in 2014) is Ischgl waar de meeste mensen op wintersport gaan, zij willen vooral genieten van de 515 hectare besneeuwde pistes, legendarische après-ski feestjes en uitbundige nightlife.
Top 10 wintersport landen
- Oostenrijk (Tirol)
- Frankrijk (Val Thorens)
- Italië (Selva Gardena)
- Tsjechië (Ski Jested)
- Duitsland (Winterberg)
- Zwitserland (Zermatt)
- Noorwegen (Lillehammer)
- Zweden (Åre)
- Canada (Whistler Blackcomb)
- Turkije (Uludag)
Glamping in de sneeuw?
Op campings is het inmiddels heel normaal een volledig ingerichte tent compleet voorzien van hemelbed, badkamer, bovenverdieping en LCD-tv. Glamorous camping dus, bekend als ‘glamping’. De behoefte aan comfort zien we nu ook terug in het wintersportsegment. Comfort blijkt een belangrijke factor te zijn tijdens het zoeken en boeken van wintersportvakanties.
Er wordt steeds meer gezocht naar luxe accommodaties: zo willen we graag grotere chalets of appartementen met vooral veel sfeer en charme, WiFi, een openhaard en liefst ook een vaatwasmachine. All-inclusive wintersportvakanties zijn nu heel erg in trek, vooral voor grotere groepen. Ook ski-in & ski-outs (accommodaties direct aan de pistes) nemen in populariteit toe.
Tech meets snow
Calorieënteller op de piste? Ook dat kan tegenwoordig. De technologie op de pistes neemt toe. Accommodaties investeren steeds meer in technologie op de piste en bieden gave apps en gadgets aan. Hoe sneller we op de piste kunnen zijn, hoe beter. Apps die de afdalingssnelheid van wintersporters meten, schieten als paddestoelen uit de grond en iedere zelfrespecterende boarder heeft tegenwoordig een Go-Pro camera op zijn helm gemonteerd.
Als je de meest geavanceerde skibril kiest, mag je tegenwoordig een ingebouwd LCD scherm verwchten, dat onder andere de snelheid, hoogte en tijd weergeeft. Ook wintersportgebieden spelen hierop in en investeren naast technologie ook in high-speed liften.
Zen op de piste met Snowga
Behalve skiën of snowboarden willen mensen steeds meer een totale winterbelevenis, denk aan winterwandelingen, sleeën en rodelen. Wellness speelt steeds vaker een grote rol bij het zoeken en boeken van wintersportaccommodaties. Een ligbad en een fijne douche worden gewaardeerd, maar ook privésauna’s en hot tubs zien we steeds vaker in wintersportaccomodaties. Zelfs yoga op de piste (Snowga!) wordt steeds meer populair, vooral in Zwitserland.
Extreme snowsports
Het liefst geen ontspanning maar juist meer adrenaline? Niet alleen ontspanning op de piste neemt toe, er wordt steeds meer naar extreme snowsports zoals freeriding, skicross, snowkiting en airboarding gezocht (zo’n 2.880 zoekopdrachten werden er in 2014 uitgevoerd versus 1.080 zoekopdrachten in 2013).
Er werd in 2014 meer gezocht op ‘skiën’ (gemiddeld 2.900 zoekopdrachten per maand) dan op ‘snowboarden’ (gemiddeld 2.400 zoekopdrachten per maand).
Klik op de infographic voor een grotere weergave.
Interessant verhaal, toch wel wat kanttekeningen. Zie geen correlatie tussen glamping en behoefte aan comfort. Dat laatste is in Frankrijk al jaren de standaard, wat heeft geleid tot een groot aanbod van chalets en met name zgn chalet-appartementen; ruime, hele comfortabele appartementen met de sfeer van een chalet en veelal wellnessfaciliteiten indoor. Een nachtje in een yurt of iglo of ijsgrot valt wel onder de noemer glamping, maar eerder als beleving tijdens de vakantie dan als hoofdaccommodatie. Ski-in/ski-out is voor de Franse Alpen – en kan worden bevestigd door Frankrijk skispecialisten zoals bv. Het Frankrijk Huis, waar ik ooit een onderzoek voor heb gedaan – al jaren leading in de keuze van bestemming en locatie, dus niets nieuws onder de zon. Misschien geldt dit nu voor andere landen maar daar heb ik geen oordeel over. En ik zie tal van leuke innovatieve ideeën, zoals in Serre Chevalier, waar je al skiënd een foto-expositie kunt bekijken of je eigen BBQ kunt organiseren een volledig daarvoor ingericht zonneterras met uitzicht. Dit draagt bij aan de ‘likeability” van een skigebied. Dat zie ik als nieuwe trends: verrijking van toegevoegde waarden in en buiten het skigebied naast het skiën pur sang. Een mix&match; van ski&fun;&pleasure;. Ook digitaal zoals met genoemde leuke apps, videozones en Facebook-booths . Want per slot van rekening is het voor elk skigebied nu hoofdzaak om onderscheidend te zijn. Daarom mis ik de invloed van social media in dit onderzoek als aanvullende matrix. Want alleen google-resultaten vullen een skiresort niet meer..
Wat ik me afvraag : op welke queries is de eerste grafiek gebaseerd die de interesse in last-minute boekingen laat zien? Dat werd me namelijk niet meteen duidelijk uit het artikel.