PIM Trendrapport 2015: de evolutie van de homo digitalis
Speel in op de mens in een digitale wereld, zo lang het nog kan
Mensen willen creëren, beheersen en evolueren. Dat is de essentie van het PIM Trendrapport 2015. Waar vorig jaar de ‘homo socius’ nog centraal stond, de mens die liever deelt dan bezit, zien we in het rapport van dit jaar een verschuiving richting homo digitalis, de mens die digitale tools inzet om zijn leven te vergemakkelijken en te verrijken. Afgelopen 10 februari was Canon in Den Bosch de gastvrije host voor de presentatie van dit trendrapport. In deze blog een samenvatting van de eigentijdse en inspirerende visie van de schrijvers Aljan de Boer en Stefan Harzevoort op 2015.
Herbezinning
Na de IT-golven in de jaren ‘60 en ’70, de opkomst van internet in de jaren ’90 en die van ‘social’, mobiel en web de afgelopen jaren, komt er een nieuwe golf van digitalisering aan. Een digitale transformatie is noodzakelijk, om aansluiting te blijven vinden bij de wereld van nu, waarin de kritische consument de macht heeft. In deze golf praten we over het internet van alles: van alledaagse objecten die continu in verbinding staan met internet. Binnen nu en 5 jaar vertienvoudigt het aantal devices dat met het internet verbonden is. Nu al zien we digitale deurbellen met camera’s die via een app op afstand bedienbaar zijn.
In de zorg worden knuffelberen toegepast, waarbij kinderen met een druk op de neus in verbinding staan met hun ouders. Zo zijn ze altijd dichtbij. Maar ook efficiënte oplossingen als vuilnisbakken die via sensoren meten of ze vol genoeg zijn om geleegd te worden, worden al toegepast, evenals voerrobots die autonoom koeien voeren.
Het hoe en waarom het relevant is voor mensen staat centraal. Online en offline is één wereld en dat vraagt om nieuwe manieren van innovatie, want lineaire plannen volstaan simpelweg niet meer. Dit biedt kansen voor marketeers om te verbinden en deze kennis om te zetten in nieuwe toegevoegde waarde. Want juist mensen moeten leidend zijn in het innovatieproces van nu om met de omarming van techniek continu de klantervaring te verrijken.
Maker Movement
Mensen willen creëren. Die behoefte is niet nieuw, maar veel technieken zoals 3D-printing wel. De verkoop van 3D-printers groeit per jaar gemiddeld met 94 procent naar zo’n 200.000 stuks wereldwijd in 2015. Waar producenten voorheen bepaalden welke producten we gebruikten, kunnen we dat al steeds gemakkelijker zelf. Het geeft de mens meer voldoening om iets te maken, dan om het te kopen. De drang naar zelfredzaamheid groeit en massaproductie heeft steeds minder bestaansrecht. De Maker Movement, waarbij individuele makers bij elkaar komen om invulling te geven aan hun behoefte om te creëren, neemt dan ook steeds serieuzere vormen aan.
Het is een kwestie van tijd voordat je digitaal ontwerp aan de andere kant van de wereld lokaal 3D-geprint wordt. 3DHubs.com laat je nu al zien waar je je eigen ontwerp in 3D kunt printen bij jou in de buurt en onder de naam Project Daniel helpen Soedanese oorlogsslachtoffers elkaar met zelf ontworpen en geprinte ledematen. Om dit als marketeer te vertalen naar jouw merk, is het belangrijk om de relatie tussen jou en je consument onder de loep te nemen en te kijken wat deze ontwikkelingen doen voor jouw product of dienst. Laat ze producten aanpassen, remixen en customizen om hun creativiteit de vrije loop te laten.
Mensen willen beheersen
De Tesla die zelf bijhoudt wanneer keuring of vervanging nodig is en je laat bellen wanneer dit het geval is. Je deurbel die je via je smartphone laat zien wie er voor je deur staat als je niet thuis bent en je tennisracket dat meet, analyseert, vergelijkt en adviseert over hoe je je spel kunt verbeteren. Slechts een paar voorbeelden van slimmigheden en verbindingen in producten en apparaten die maken dat ze meer kunnen dan alleen de bekende productfuncties bieden.
Deze technologische mogelijkheden kunnen bijdragen aan de behoefte van de mens om doelen te bereiken en problemen van mens en maatschappij op te lossen. Met deze behoefte in je achterhoofd kun je als marketeer onderzoeken of het toevoegen van sensoren, schermen of een internetverbinding het leven van je klant leuker of makkelijk kunt maken. Door het lerend vermogen van sensoren en data kun je meer of nieuwe waarde toevoegen en zo de digitale disruptie ombuigen in kansen, voordat nieuwe toetreders dit van je overnemen.
Robotisering
Als de wet van Moore doorzet, bereiken we in 2023 een punt waarop computers even slim zijn als mensen en komt in 2045 het moment waarom computers slimmer zijn dan alle mensen bij elkaar. Is robotisering eigenlijk wel zo ver van je bed als je denkt? Want hoeveel tuinen zijn er al uitgerust met robotgrasmaaiers? En in zorgrobot Zora vinden duizenden eenzame en dementerende ouderen een langgekoesterd maatje.
Iedere technologische ontwikkeling kent voor- en tegenstanders. Wat voor de één mogelijkheden biedt, is voor de ander een bedreiging. Stefan en Aljan geloven dat de haat-liefde verhouding met robots zal evolueren naar een gelukkig huwelijk. Mensen willen nu eenmaal evolueren. Volgens hen wakkert digitale technologie juist de behoefte aan een hechte samenwerking tussen mens en robot aan en alles wat gerobotiseerd wordt, komt per definitie voort uit behoeften van mens en maatschappij.
De mens is in ieder geval voorlopig nog superieur met zijn eigenschappen als zelfkennis, empathie en creativiteit. “Wij raden juist aan om de kansen van robotisering te zien en dit jaar de mogelijkheden te onderzoeken waarbij je kunt profiteren van robotisering en het verlangen van mensen naar contact met echte mensen.”
Evolve or die
De golf aan digitale disruptie benadrukt de noodzaak voor een sterk merk. Vorig jaar al werd duidelijk dat de behoefte aan een betekenisvol merk sterk is. Als je niet goed kunt duiden waarom je doet wat je doet en waar je als bedrijf voor staat, wordt het lastig je te verbinden aan de kritische en machtige klant van nu en wordt het onmogelijk om nieuwe technologie zinnig te vertalen.
Statische merken hebben geen bestaansrecht meer en je zult sneller moeten evolueren dan ooit om te overleven. In het tweede deel van het trendrapport leer je hoe je een start maakt met de transformatie naar een behendige ‘agile’ aanpak. Met een nieuwe en bewuste attitude, een multidisciplinair ‘dream team’ in een iteratief innovatieproces.
Als je nieuwsgierig bent geworden hoe jij deze trends toe kunt passen en kunt innoveren op een manier die bij jou en de toekomst past adviseer ik je hier het hele rapport te lezen. Omschrijf je bovenstaande trends als hypes, check dan even wat Gartner Hype Cycles om te zien hoeveel tijd je nog hebt om deze ontwikkelingen te negeren, of laat je overtuigen dat omarmen zinvol kan zijn. De keuze is (nu nog) aan jou.