Arjen Noorbergen (Quby): Slimme thermostaat Toon kan doorgroeien tot de boardcomputer van je huis

9 maart 2015, 10:30

Het Amsterdamse bedrijf Quby ontwikkelde Eneco’s slimme thermostaat Toon. “Mensen hebben eigenlijk geen idee, maar het grootste gedeelte van je gasverbruik, en daarmee je energierekening, wordt veroorzaakt door je verwarming die je regelt met een thermostaat. Wij geven inzicht in je energieverbruik, dus ook je gasverbruik, en stellen je tegelijkertijd in staat om het op een éénentwintigste eeuwse manier thuis te regelen”, aldus oprichter en CTO van Quby Arjen Noorbergen. Toon was de eerste thermostaat die mensen online op afstand konden bedienen. Daarnaast biedt het apparaat de mogelijkheid patronen te programmeren en laat het realtime zien hoeveel energie er wordt verbruikt. Ook laat Toon bijvoorbeeld het weerbericht zien.

“Mijn eigen dochter kijkt op dat ding en ziet dat er ergens nog een lamp aanstaat als we het huis uitgaan. En ze hebben op school geleerd dat energiegebruik niet goed is voor de wereld. Dus die maakt nog even een extra rondje door het huis. Die impact, wat dat betekent, dat had ik nooit verwacht.”

Een apparaat met impact, maar in de publiciteit lijkt Toon te worden overschaduwd door het Amerikaanse Nest. Maar Noorbergen klaagt niet. “Die hebben 80 miljoen opgehaald toen ze begonnen en ik moest het doen met wat er in mijn spaarpot zat. Ik vind dat we het in Nederland allemaal zo gek nog niet doen. Ik kan geen Amerikaan zijn, dat zit niet in mijn aard. Je kunt het beste dicht bij jezelf blijven. En ik moet zeggen: Nest helpt ons wel. Het helpt ons verhaal wat duidelijker te maken en het vergoot de markt.”

“Techniek voor een grote massa moet simpel en vooral betrouwbaar zijn”

Critici zullen zeggen: is dit alles? Er moet toch veel meer mogelijk zijn. Noorbergen is de eerste om dat te erkennen. Zo heeft Quby een test gedaan met geofencing en de thermostaat. Mensen moesten hun telefoon bij het systeem aanmelden. Wanneer zij dan het huis verlieten (met telefoon op zak) schakelde de thermostaat automatisch lager.

“Van de 30 mensen die mee deden waren er na een week al 20 afgehaakt. Zij zeiden ‘nu moet ik vaker mijn telefoon opladen, want dat geofencing dat kost mijn accu’. Laat maar, ik doe het wel zelf. En in gezinnen met meerdere gezinsleden wordt het ook ingewikkeld. En als je dan nog een oppas hebt wiens telefoon niet op het systeem is aangesloten… Laat ik zo zeggen: we bekijken al die slimmigheden wel een beetje met Hollandse nuchterheid.

Daar komt bij: Toon richt zich op de grote massa. Daarom is het op dit moment bijvoorbeeld ook nog niet mogelijk om de temperatuur per kamer te regelen. “Daar gaan we wel mee aan de slag. Maar dat betekent wel dat je in elke ruimte van die knoppen op je radiator moet hebben. Die kosten nog altijd een paar tientjes en voordat je dan je hele huis hebt voorzien.” Voor veel mensen nog een stap te ver.

Toch verwacht Noorbergen grote ontwikkelingen van Toon. “Een gemiddelde auto heeft vandaag de dag een boardcomputer die alles regelt. Je kunt je deuren opendoen met een afstandsbediening, het is je alarmsysteem, het regelt de motor. Toon zal gaan uitgroeien tot de boardcomputer van je huis: om dat wat er aan technische systemen in huis zit goed op elkaar aan te sluiten, te integreren en netjes te regelen.” Toon biedt al slimme stekkers aan en heeft bijvoorbeeld een intergratie met de Huey lampen van Philips. Beide bedrijven stemmen hun ontwikkelingen op elkaar af.

“Belangrijkst is: we willen dit soort techniek toegankelijk maken voor een groot publiek. Dus het moet simpel en vooral betrouwbaar zijn. Een callcenter moet op afstand hulp kunnen bieden.” Daarom wordt gekozen voor samenwerking met een groot merk in plaats van de optie te bieden willekeurige merkloze sensoren te koppelen.

“Philips heeft nu een aantal Toons in hun lab staan. Dus als zij softwareaanpassingen doen op hun systeem, checken we ook of hun systeem blijft werken met dat van ons en andersom. Het is belangrijk om het betrouwbaar en stabiel te houden. Mensen hebben geen zin om wanneer ze een mooie installatie thuis hebben staan, ook nog eens onbezoldigd systeembeheerder moeten spelen. Het moet gewoon blijven werken zoals je dat had bedacht en daar komt best wat bij kijken.”

“We hebben een API waarop mensen verder kunnen borduren”

Ander punt van kritiek is de privacy statement die je tekent wanneer je een Toon bij Eneco aanschaft. Die laat alle ruimte voor het gebruik van verzamelde data. Iets wat in praktijk niet aan de orde is volgens Noorbergen. De data die wordt gegenereerd blijft op de Toon staan, totdat een gebruiker toestemming geeft die op te halen. Dat kan noodzakelijk zijn wanneer je je energieverbruik wilt vergelijken met je buren of vrienden.

“Dus daar vragen we toestemming voor. Geef je die toestemming niet, dan doen we dat ook niet.” Noorbergen blijft in gesprek met Eneco. In zijn visie is de privacy statement te veel vanuit juridisch perpectief opgesteld. “Ik vind ook dat we de privacy statement van Eneco zouden moeten aanpassen. We pakken het eigenlijk een stuk netter aan dan uit de huidige overeenkomst blijkt.”

Komend weekend (5, 6 en 7 maart) organiseert Toon een hackaton met als doel het verder ontwikkelen van de mogelijkheden van de thermostaat. Mensen die mogelijkheden zien om meer te doen met de functionaliteit van Toon zijn van harte uitgenodigd. Als mooi voorbeeld noemt Noorbergen de intergratie van Toon met Siri. Hierdoor kunnen ook blinden de thermostaat bedienen. Niet de eerste toepassing die door Quby zelf zou zijn bedacht, maar daarom niet minder waardevol.

Zelf kijkt het bedrijf meestal eerst naar ideeën voor een groot publiek. “Binnen Quby, inmiddels een club van 80 man, is voldoende creativiteit, maar je kan ook niet alles oppikken. Dus we hebben een API waarop mensen verder kunnen borduren. (…) Ik ben heel erg benieuwd: wat zijn leuke speciale niche toepassingen. Ik ga er vol verwachting naartoe.” Naast Noorbergen, die als technische man aanspreekbaar is, zullen er nog een aantal ontwikkelaars van Quby aanwezig zijn. De hoofdprijs bedraagt 3.500 euro. Ontwikkelaars blijven eigendom van hun eigen idee.

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

2 Reacties

    TimothySef

    Test


    11 juli 2017 om 14:18
    Shawnfrole

    Hello. And Bye.


    2 augustus 2017 om 22:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!