Checklist: 15 manieren om meer views te krijgen voor je video
Mooi. Je hebt leuke videocontent. Klant en collega blij, jij blij. Maar helaas is ‘leuk’ geen garantie voor views. Mensen moeten wel weten van het bestaan van je video. Met deze 15 mogelijkheden geef je je video een grote duw in de goede richting.
Om het duidelijk en overzichtelijk te houden, categoriseer ik in paid-, owned– en earnedmogelijkheden. Tussen deze drie probeer je een goede mix te vinden. Ik kijk altijd naar het potentieel bereik van de drie en maak op basis daarvan de afweging hoeveel effort ik in een categorie steek. Worden de socialmediakanalen al goed bezocht? Dan hoef je waarschijnlijk minder paid in te zetten. Kortom: ik maak een rekensom van bijvoorbeeld de owned kanalen, bereken hoeveel mensen ik verwacht via earned te kunnen bereiken en kijk naar hoeveel bereik we kunnen inkopen om zo tot de afgegeven KPI te komen.
Hierbij alvast een overzicht:
Paid
De grootste uitdaging bij het inzetten van paid media? In bijna alle gevallen is het niet mogelijk je video één-op-één door te plaatsen. Wie kijkt er eerst een complete video uit als de video die je eigenlijk wilt zien ook maar amper twee minuten duurt? Je kunt de inzet van paid daarom in twee groepen onderbrengen: traffic-generator voor je oorspronkelijke video of een ‘redactionele’ video die je, bijvoorbeeld, maakt met een mediapartner.
Pre-roll YouTube
Effectief een pre-roll inzetten is moeilijk, 94 procent klikt weg. Toch geloof ik dat pre-rolls kunnen werken. Kijk eerst goed naar je content en plaats niet de hele video online maar juist een trailer/promo waarin je in een paar seconden de video uitlegt en oproept om de hele video te bekijken. Daarna is het een kwestie van goed targetten en binnen vijf seconden relevant zijn. Een hele uitdaging. Bij tv kunnen ze het ook, bestudeer maar eens trailers van tv-programma’s. Op die manier moet je werken. Of bekijk dit voorbeeld eens van Geico.
Facebook adverts – video advertentie
Hier geldt hetzelfde als bij het inzetten van de pre-rolls op YouTube: werk met een promo/trailer. Voordeel is hier dat de video direct begint te rollen als de gebruiker langs de video scrollt. Goed voorbeeld is hoe Spinnin’ Records het aanpakt.
Twitter ads – video advertentie
Native video is net toegevoegd aan Twitter, video-advertenties zijn alleen op dit moment nog niet mogelijk. Hier kn je het beste je post boosten. Werk hier ook met een trailer/promo.
Advertentienetwerken
Websites kunnen advertentieruimte laten bemiddelen door advertentienetwerken. Er zijn videomogelijkheden. Hierbij een aantal bemiddelaars op een rij:
Bannering/Adwords
Voor veel mensen wellicht een vreemde om deze hier te zien: de ouderwetse statische banner/Adwords. Maar als je een YouTube-channel hebt en je wilt hiermee traffic krijgen, waarom dan niet? Tv-programma’s gebruiken ook banners.
Mediapartnerships
Jouw video’s exclusief bij het mediamerk van je doelgroep. Het kan en veel titels staan ervoor open. Je kunt het puur als distributiekanaal zien, maar uit ervaring kan ik zeggen dat redacties er ook voor openstaan om te helpen bij de scripts of de insteek. Zij kennen hun doelgroep natuurlijk het beste. Meestal zijn de titels dan meer geneigd om de video’s een betere plek te geven. Helemaal mooi is het als ze een kort lezersonderzoek houden en dat die data gebruikt kan worden voor de video(reeks).
Influencer networks
De multichannelnetworks schieten uit de grond en de YouTube-sterren zijn bij bepaalde doelgroepen bekender dan menig tv-persoonlijkheid. Bemiddelbureaus zoals Social Influencers kunnen merken helpen met product placement, maar ook kunnen de YouTube-sterren figureren in video’s. Dit creëert weer extra bereik.
Owned
De kanalen die je al in bezit hebt. Behoeft niet veel uitleg, maar zoals gezegd goed om alle bereikcijfers van deze kanalen te combineren en te bedenken of dit genoeg voor je is. Denk in ieder geval aan de volgende middelen:
- YouTube
- Website (landingspagina met video en overige relevante content)
- Social kanalen (denk hier weer aan de trailer/promo en verwijs naar het YouTube-kanaal)
- Nieuwsbrief
- Medewerkers (stel mensen op de hoogte en laat het ze doorsturen als het relevant is voor hun klant)
Earned
PR
Niet alle video’s die je maakt, zullen interessant genoeg zijn voor media om online te delen. Maar met de opkomst van videocontent op nieuwssites zoals Nu.nl en De Telegraaf is het altijd de moeite waard om te kijken of de redactie het interessant vindt. Bedenk dan wel of je video aan deze voorwaarden voldoet. Bij tv gebeurt het al, dus waarom niet.
PR-partnership (exclusief bij …)
Maak je een reeks video’s die heel relevant zijn voor je doelgroep, dan is het het overwegen waard om een deal te maken met een redactie. Zij krijgen de video dan een dag voordat hij eigenlijk online zou gaan, exclusief. Wees er wel zeker van dat je video(-reeks) interessant en relevant genoeg is.
Shares, likes, retweets
Ook hier moet je de aandacht verdienen. Wel kan je het mensen makkelijker maken door deelbuttons in je video te zetten. Denk hier dus altijd aan. YouTube biedt genoeg mogelijkheden.