Masterclass mobile? Fix eerst de basics!

20 maart 2015, 08:30

Vorige week zag ik op tv een commercial voorbij komen van RTL Z en Nyenrode Business Universiteit voor een masterclass mobile marketing. Een dame die indringend in de camera keek stelde mij de vraag: “Wilt u weten wat online en mobile marketing u concreet kunnen opleveren?” Mijn professionele interesse was gewekt.

De exacte url die in de commercial werd genoemd, had ik natuurlijk niet onthouden. Dus ben ik gaan zoeken. Op mijn mobiel.

Mijn eerste zoekopdracht ‘masterclass mobile marketing’ leverde onderstaande resultaten op. Twee advertenties van een ander opleidingsinstituut, maar geen van RLT Z of Nyenrode. In de natuurlijke zoekresultaten moest ik een stuk naar beneden scrollen om RTL Z tegen te komen.

Om mijn zoekopdracht specifieker te maken heb ik RTL toegevoegd ‘RTL masterclass mobile marketing’. Het resultaat: nog steeds twee advertenties van concurrerende opleidingsinstituten. In de natuurlijke zoekresultaten staat RTL nu wel bovenaan. Aan de titel en zichtbare url zie ik echter niet meteen dat het hier om de juiste pagina gaat. Pas in de tekst snippet wordt duidelijk dat dit waarschijnlijk wel de pagina over mobile marketing is waar ik naar zoek.

Nog geen man over boord, maar wel al twee keer een gemiste kans. Door niet te adverteren op de non-branded term ‘masterclass mobile marketing’ zal een gedeelte van het publiek dat naar de RTL Z masterclass op zoek was, niet bij RTL, maar bij een concurrerende instelling terecht komen.

Daarnaast had RTL, als ze wel had geadverteerd op de branded zoekterm ‘RTL masterclass mobile marketing’ zelf de titel, zichtbare url en advertentie tekst die ik te zien kreeg, kunnen bepalen. Daarmee zouden ze (voor een relatief klein mediabudget) tools in handen hebben gehad om te optimaliseren en bezoekersstromen meer gericht te sturen. Dit zou de CTR en dus het verkeer naar de pagina en uiteindelijk het aantal inschrijvingen positief kunnen beïnvloeden.

Zeker als je weet dat er synergie bestaat tussen tv en het aantal zoekopdrachten naar je merk, zou ik ervoor kiezen om minimaal rondom de tv-commercial juist wel te adverteren binnen Google op branded termen. Afstemming op het uitzendschema van de tv-commercial kan heel simpel door middel van custom ad scheduling. Onder de settings-tab van je campagne, vind je de subtab ‘Ad schedule‘.

Daar kun je via de adschedulebutton dag en tijd specificeren waarop je je advertenties wilt laten verschijnen. Daarnaast kun je ook nog een aanpassing van je bod specificeren voor het type device. Uit vele tv-attributiestudies blijkt dat de synergie met tv het sterkst is op tablet en mobiel. Juist daar wil je dus aanwezig zijn.

Maar goed, ik had (dacht ik) gevonden wat ik zocht, dus ik klikte. Ik werd opnieuw teleurgesteld. Ik kwam namelijk op een pagina terecht die niet was geoptimaliseerd voor mobiel en niet responsive was. Gelukkig stond er wel een video op de pagina. Een prima media formaat voor mobiel. Maar toen ik de video wilde gaan bekijken werd ik echt een beetje verdrietig. In plaats van een video die zich fullscreen opent op mijn iPhone, veranderde de tumbnail in een zwart vlak met de melding dat ik Microsoft Silverlight moest downloaden. Geen succes dus.

Inmiddels had ik niet meer anders verwacht, maar ook het inschrijfformulier was niet mobielvriendelijk.

Natuurlijk zijn RTL Z en Nyenrode niet de enige die hun mobiele aanpak niet helemaal honderd procent voor elkaar hebben. Ik zie het nog heel veel gebeuren en kan zo tal van voorbeelden noemen. Ook van grote adverteerders die flinke advertentiebudgetten wegzetten op mobiel. Maar die partijen geven dan ook geen masterclass mobile marketing. Voor alles is een masterclass, maar het lijkt me beter om te beginnen bij de basics.

Conclusie: er valt nog genoeg te leren op het gebied van mobile marketing, maar zo te zien niet van RTL Z en Nyenrode.

Guus Beekmans
Director Media Craft bij Greenhouse

Met een uitgesproken mening over online business en de rol van online media help ik grote merken met het opzetten en de uitvoering van hun online strategie.

Categorie
Tags

11 Reacties

    guusbeekmans

    Update: Inmiddels heb ik van Nyenrode en RTL Z de reactie ontvangen dat zij bezig zijn met de ontwikkeling van een nieuwe omgeving waar rekening wordt gehouden met de in het artikel aangehaalde punten.


    20 maart 2015 om 14:55
    Linda Balk

    Ohhh ja, tenenkrommend die reclame 😉 Heerlijk stuk Guus, top!


    20 maart 2015 om 18:35
    Marjan Ivonne Smit

    Niet eens een dankjewel voor al die gratis tips Guus? 😉


    23 maart 2015 om 09:03
    guusbeekmans

    Ha ha, jawel hoor. Ook dat 🙂


    23 maart 2015 om 09:12
    job

    De hele website van Nyenrode is een mobiele ramp. Opmerkelijk dat juist zij mij gaan vertellen hoe mobiel wél zou moeten.


    23 maart 2015 om 09:44
    Thijs van Beers

    Heerlijk artikel voor een maandagmorgen +1


    23 maart 2015 om 11:09
    Muriel Snijders

    Geweldig! Exact omschreven waar ik mij gruwelijk aan erger.

    Ik ben indertijd na stap 1 al gestopt. Gemiste kans…


    23 maart 2015 om 13:11
    Rob de Groot (Raaker)

    Practice what you preach…


    24 maart 2015 om 10:52
    Wouter Franke

    Precies dezelfde ervaring. Grappig om zo terug te lezen.


    25 maart 2015 om 11:40
    Ektor Tsolodimos

    Top artikel Guus. Precies hetzelfde dacht ik toen ik de reclame zag. Ook een jaar eerder over “big data”. What’s next? Wilt u weten wat VR-technologie concreet voor u kan betekenen?


    30 maart 2015 om 08:01
    Melchior van Velzen

    Heerlijk stuk. Prima opgemerkt en nagegaan. More more more!


    30 maart 2015 om 12:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!