10 interessante onderzoeken van afgelopen week
De meest interessante onderzoeken van week 13 2015
In deze blogpost heb ik de 10 meest interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Met deze week onder andere de volgende rapporten: ‘State of the Internet Report 2014’, ‘Communicatiejaaronderzoek 2015’ en ‘Iene Miene Media 2015’.
Smartphoneverslaving: vooral vrouwen en jongeren lopen gevaar
Door de een of andere oorzaak, ik weet niet meer exact welke, ben ik de afgelopen tijd getriggerd om eens wat dieper te duiken in het onderwerp van verslaving en het bewust opwekken daarvan door commerciële partijen. Over dat onderwerp zal ik de komende tijd vaker bloggen. Dit eerste artikel gaat over een recent onderzoek naar smartphoneverslaving van de Universiteit Twente waar ik zelf ook aan verbonden ben. Uit het onderzoek door van Deursen, Bolle, Hegner en Kommers (2015) blijkt dat hoe meer het gebruik van een smartphone een gewoonte (habit) wordt, hoe hoger de kans dat je er inderdaad aan verslaafd raakt. Frequentie speelt dus een belangrijke rol. Dat lijkt overigens sneller te gaan als je de telefoon meer voor sociale toepassingen gebruikt. En het zijn dan vooral vrouwen en jongeren die een hogere kans hebben om verslaafd te raken. Dus zo onschuldig lijkt het doelbewust aankweken van habits, zoals onder andere Nir Eyal ons wil doen geloven, nou ook weer niet.
3 redenen om nog eens goed naar je social media strategie te kijken #adv
Je bedrijf is actief op Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ en misschien nog wel op een set andere sociale media. Met andere woorden, je hebt werk gemaakt van je aanwezigheid op sociale media. Maar beschik je ook over een samenhangende sociale strategie gericht op het optimaliseren van de ROI van je social media inspanningen?
Verklaard: merkloyaliteit onder Gen Y
Velen zijn mij al voorgegaan met het schrijven van blogs en verhalen over merkloyaliteit onder Gen Y. Allen geven zij aan dat loyaliteit bij deze groep lastig te creëren is en dat dit op een andere manier moet dan bij eerdere generaties. Oplossingen worden niet gegeven, maar dat is nu verleden tijd!
State of the Internet Report 2014
Dit rapport van Akamai geeft inzicht in wereldwijde, regionale en nationale cijfers over de snelheid van internetverbindingen, breedbandadoptie op zowel vaste als mobiele netwerken, de hoeveelheid verkeer die gegenereerd wordt bij online aanvallen, IPv6-implementaties en of 4K al voet aan de grond krijgt. Uit het rapport blijkt dat Nederland op vrijwel alle gebieden hoog scoort in de rankings van het afgelopen kwartaal. Ons land bevindt zich bijvoorbeeld in de Europese top 3 van landen met de snelste internetverbindingen.
Fixing the Cracks: opnieuw uitvinden van klantloyaliteitsprogramma’s in het digitale tijdperk
Uit dit onderzoek blijkt dat de klantloyaliteitsprogramma’s van bedrijven niet zijn meegegroeid met de snelle digitale ontwikkelingen in de wereld en daardoor falen in het betrekken van consumenten bij hun merk. Het rapport Fixing the Cracks: Reinventing Loyalty Programs for the Digital Age onthult dat het aantal actief participerende klanten in loyaliteitsprogramma’s vaak laag is en dat 89 procent van de meningen die op sociale media over klantloyaliteitsprogramma’s worden geuit, negatief zijn.
Communicatiejaaronderzoek 2015
In dit onderzoek wordt gekeken naar de inzet van diverse communicatiespecialismen in 2014 en naar de verwachtingen en trends op het gebied van communicatie voor 2015. De communicatieprofessional verwacht een toenemende mate van aandacht voor crisiscommunicatie en issue management. In 2013 dacht slechts 1 op de 5 communicatieprofessionals hier veel mee bezig te zijn, maar in 2014 en 2015 is dit gestegen naar bijna de helft.
Iene Miene Media 2015
Ouders staan het mediagebruik van jonge kinderen (1-8 jaar) steeds vaker en langer toe. Ouders komen steeds vaker in een spagaat door de toename van het mediagebruik van hun kinderen. Aan de ene kant staan ze hun kinderen steeds vaker en langer toe om met tablets en computers te spelen, zelfs tot in de slaapkamer. Aan de andere kant zijn ouders er ook van overtuigd dat media geen ‘must’ voor hun kinderen zijn en vinden ze dat kinderen beter iets anders kunnen doen dan met media bezig te zijn.
MailMonitorBenchmark 2015
De MailMonitorBenchmark biedt inzicht in een database met 600 DM campagnes van Nederland samengebracht op met highlights, benchmark cijfers en praktische tips. Erg indrukwekkende bult cijfers. Je moet wel je gegevens achterlaten om het te downloaden.
State of the Industry Europe 2015
Retargeting boven als een oplossing aan de onderkant van de funnel, maar waar is het nog meer succesvol in te zetten? Is het alleen een effectieve oplossing voor conversie, of heeft het nog meer groeipotentieel?
ROI from video, mobile & content marketing is hardest to measure: report
Digital marketing is supposed to be entirely measurable, but we all know that in reality that’s not the case. The proliferation of digital touchpoints has made the path to purchase incredibly complex, which means marketing attribution and measuring ROI has also become more difficult.