Snapchat upcoming marketingtool?

1 april 2015, 11:30

Jij als marketeer bent altijd bezig met het volgen van de nieuwste ontwikkelingen en trends op het gebied van nieuwe media. Ben je nog maar net gewend aan het inzetten van Facebook en Instagram als marketingtool, komt Snapchat al weer om de hoek kijken. De jongeren van tegenwoordig zitten zeker niet stil en het blijft dan ook voor elk bedrijf, organisatie of merk een uitdaging om deze, ook wel bekende generatie Y’ers bij te houden. Hangt deze felbegeerde app samen met contentmarketing? En is Snapchat wel zo effectief als men beweerd of is het alleen weg gelegd voor het gebruik als groot sociaal platform? De antwoorden op deze vragen zijn zo simpel nog niet. Ik sprak met Gerrit van Leeuwen (werkzaam bij Yourzine) en Rik Spruijt (werkzaam bij Youngworks) over hun ervaringen op het gebied van jongerenmarketing en deze ook wel bekende pikante app ‘Snapchat’.

Deze gastbijdrage is geschreven door Sharella Ruts, student aan de Hogeschool Utrecht

Snapchat

Allereerst is het belangrijk om te weten wat Snapchat nou eigenlijk is, om onduidelijkheden uit de weg te gaan. De naam zegt het eigenlijk al, je chat met je vrienden of bekenden door middel van het sturen van foto’s. Het is een applicatie voor smartphones met iOS of Android. Het is vooral een populaire applicatie onder jongeren die ook wel bekend staan als generatie Y. Volgens Van Leeuwen: “Dit is de generatie die tussen 1980 en 1996 geboren is. Een generatie die is opgegroeid met internet en echt verschilt van andere generaties”. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 2,5 miljoen van de bevolking van Nederland valt onder deze zo genoemde generatie Y.

Met deze applicatie kun je foto’s en video’s delen met je vrienden die maar maximaal 10 seconden in beeld kunnen zijn. Nadat de foto is verstuurd en is geopend door de ontvanger, is de foto niet meer terug te halen. Je kunt geheel zelf bepalen hoe lang de foto in beeld blijft en wat je stuurt. De applicatie is dus gemaakt met het zicht op het gebruik van beeldmateriaal en niet zoals bij WhatsApp, de eindeloze teksten. Zo kun je met Snapchat in een oogopslag aan jouw vrienden laten zien waar jij mee bezig bent zonder dat het te veel tijd in beslag neemt. Uit onderzoek komt naar voren dat zo’n 800.000 Nederlanders gebruik maken van deze applicatie. Dit dekt nog niet de gehele generatie Y.

Voor- en nadelen

Uit onderzoek zijn verscheidene voor- en nadelen van de applicatie Snapchat naar voren gekomen. De voordelen:

  • Snapchat is persoonlijk in het gebruik door middel van closed sharing
  • De foto’s en filmpjes zijn na de aangegeven seconden niet meer terug te zien
  • De applicatie biedt vrijheid omdat je zelf kan bepalen wat je stuurt en hoe lang het zichtbaar is
  • Het is eenvoudig in gebruik
  • Doordat er geen lange teksten aan te pas komen, neemt het weinig tijd in beslag

Ondanks de vele voordelen die Snapchat heeft ten opzichte van andere applicaties, zijn er echter ook nadelen. Zeker als we praten om Snapchat in te zetten als marketingtool.

  • Er kunnen screenshots worden gemaakt
  • Het heeft op het moment een wat pikant imago en dat kan schadelijk zijn voor jou organisatie
  • Het is effect is nog niet meetbaar
  • Geen goede traffic driver

Behoefte vervulling ‘fun’

Tegenwoordig gebruiken de jongeren meerdere applicaties tegelijkertijd. Eerst was het al heel wat als je alleen WhatsApp op je telefoon had en nu is het de normaalste zaak om voor iedere behoefte die je hebt een app toe te voegen. Zo vervult Snapchat ook een behoefte bij de jongeren, namelijk ‘fun’. Nu we dat weten, is de grote vraag natuurlijk, is er überhaupt wel behoefte vanuit de consument (generatie Y) om benaderd te worden door een merk, organisatie of bedrijf via Snapchat?

Het antwoord hierop weten de jongeren ook niet zo goed. Zo blijkt uit onderzoek dat 90 procent van de geïnterviewden Snapchat een persoonlijke app vinden waar zij niet benaderd willen worden door bedrijven en dat zelfs als ‘irritant’ beschouwen. Echter krabbelen zij terug als er een voorstel wordt gedaan met het sturen van bijvoorbeeld sneakpreviews van de H&M of nieuwe games. Daarnaast vinden zij het ook interessant als er het zogenoemde ‘kijkje achter de schermen’ wordt getoond. Echter willen zij wel zelf kunnen kiezen welke bedrijven zij toevoegen.

Marketingtool

Zoals eerder besproken is Snapchat op het moment populair onder de generatie Y maar is het niet voor iedereen toepasbaar. Een oplossing hiervoor zou contentmarketing zijn: probeer achter de exacte informatiebehoefte te komen van de consument en speel daar je dan op in. Wel is het belangrijk om in het achterhoofd te houden dat er niet alleen naar de informatie gekeken moet worden, maar ook naar het middel die de informatie naar de consument overbrengt. Uit onderzoek komt naar voren dat Snapchat op verscheidenen manieren kan worden gebruikt, namelijk:

  • Laten zien van sneakpreviews
  • Promoten van aanbiedingen
  • Persoonlijke kortingscode
  • Snaps van achter de schermen van het bedrijf

Wie wel en wie niet?

Onderzoek toont aan dat Snapchat niet voor elk bedrijf inzetbaar is. Zo zegt Spruijt: “Het is belangrijk om te kijken of de doelgroep van je bedrijf zich al op deze applicatie bevindt”. Daarnaast is Snapchat op dit moment vooral inzetbaar voor de bedrijven die jongeren als doelgroep hebben. Zo zijn volgens Van Leeuwen: “Axe, MTV, Durex en H&M bedrijven die zeker een meerwaarde kunnen bieden door middel van deze applicatie”.

Effectiviteit van Snapchat

Het uiteindelijke doel van elke marketeer is natuurlijk het behalen van een hoge ROI. Het is echter nog de vraag of Snapchat wel zo effectief is. Zo stelt Van Leeuwen: “Snapchat heeft een goede potentie om effectief te zijn. Het probleem is echter dat het nog niet goed meetbaar is. Desondanks de goede potentie op effectiviteit en de kansen voor een verdienmodel zet ik mijn vraagtekens bij het gebruik er van. Dit om het feit dat het nog niet goed meetbaar is. Het is nog niet te meten of de winst bijvoorbeeld komt door een extra sneakpreview van de nieuwste collectie van H&M of van een reclamespot”.

Conclusie

Al met al, heb jij een bedrijf die zich richt op een jongere doelgroep, dan zou Snapchat een goed middel kunnen zijn om hen te benaderen. Wel is het belangrijk om de wensen en behoeften niet uit het oog te verliezen. Doe eerst een onderzoek onder jouw doelgroep om te kijken of er op deze manier meerwaarde kan ontstaan. Tot slot is het van belang te onthouden, ondanks dat de app gratis is, dat de effectiviteit nog wel eens in twijfel wordt getrokken.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Maarten Walraven

    ik mis in dit artikel heel erg de aandacht voor de functie “live verhaal”. Dit is echt een hele mooie marketing tool waar merken zichzelf mee kunnen profileren bij de snapchatgebruiker. Daarnaast creeert de gebruiker zef de content voor het merk. Ugc in optima forma! Hoe dicht wil je als merk bij je “gelijken” komen? Ik noem bewust het woord “gelijken” en niet het woord fans of volgers. Een verhaallijn op snapchat volg je niet je bent gelijk aan het onderwerp van het merk. Het gaat niet om het merk maar wat het merk te melden heeft. Er is geen interesse in het merk maar in de beleving die het merk door User Generated Content met hen deelt.

    Een paar voorbeelden

    Onlangs was er een “live verhaal” van fashionweek London. In de drie minuten durende snapfeed kwam je backstage bij modellen, frontrow catwalk, tussen de journalisten bij het interview van Michael Kors en zag je influencers fotos van elkaar maken. In drie minuten tijd zat je volledig in het event. De snelheid van de beelden zorgt ervoor dat merk en/of productcommunicatie prima plaats kan vinden. In de feed die ik zag zat veel Michael Kors en dat bleef met een erg goed gevoel hangen want ik was even zelf backstage en op het event.

    Afgelopen week werd ik live meegenomen door Ultra Festival Miami.. Tiesto, bezoekers, Afrojack, regen, vuurwerk etc. 3 minuten “live verhaal” waar je ingezogen werd. Resultaat? Ik wil daar een keer naartoe! Ik wil beleven wat ik zag.

    Marketing binnen de 1 op 1 snapchats wellicht niet maar de “live verhaal” functie zal voor merken kansen bieden om bij gelijken kort en krachtig beleving en interactie te realiseren.

    Ik verwacht dat Snapchat met de “live verhalen” en Snapcash nog flink gaan groeien in mogelijkheden.

    Dance event in 3 minuten live beleven en met snapcash je tickets voor de volgende dag kopen en je vrienden 1 op 1 berichten dat je uit je dak gaat omdat je gaat en dan je eigen verhaallijn opzetten als je er bent zodat je thuisblijvende vrienden jouw beleving kunnen volgen. Hier en daar een sponsored omgeving… Why not?

    Kom maar op met het doorontwikkelen. 🙂


    2 april 2015 om 20:31
    Bart Waterschoot

    Eens met je toevoeging Maarten. Juist op real-time gebied, snaps behind the scenes en UGC kan Snapchat een extra dimensie bieden voor merken die high envolved engagement willen aangaan.


    3 april 2015 om 07:20
    Charlesjah

    More info…


    2 september 2017 om 08:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!