Viral Friday Week 14/2015: Amazon, Sony PlayStation en Google
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week een April Fools’ Day special met video’s van Amazon, Sony PlayStation en Google. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
Amazon – Introducing Dash Button: Place it. Press it. Get it
Deze viralhit van Amazon leek in eerste instantie een 1-aprilgrap, maar niets is minder waar. Deze innovatieve gadget die ervoor zorgt dat je voorraadkast wordt aangevuld is echt. De keus om dit product op 31 maart aan te kondigen heeft Amazon echter geen windeieren gelegd. Al snel ontstond het gerucht dat het postorderbedrijf de wereld om de tuin wilde leiden met de Dash Button. Alle buzz rondom de video genereerde meer dan één miljoen views in twee dagen tijd. Chapeau!
WestJet – #SmartSeats: the best way to board a plane
De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij WestJet legt het met deze 1-aprilgrap er wel heel dik bovenop. Stoelen die passagiers vanaf de gate naar het vliegtuig rijden lijken ideaal, maar in deze flauwe video bewijst Westjet het tegendeel. De zoutloze humor waarmee deze video geproduceerd is was al genoeg bewijs om dit bericht niet serieus te nemen, maar de producers vonden het tóch nog nodig om te verklappen dat dit ook echt een 1-aprilgrap was. Ondanks deze ‘spoof‘ slaagde WestJet erin om meer dan 1 miljoen views te scoren in twee dagen tijd.
Miz Mooz – Selfie Shoes
Na het zien van deze 1-aprilvideo vergeet je de naam Miz Mooz niet snel meer. Dit schoenenmerk – dat alleen in de VS te vinden is – heeft zich met de introductie van de #SELFIESHOE meteen ijzersterk op de internationale kaart gezet. Het YouTube-filmpje is meer dan één miljoen keer bekeken en yoga-scholen zien een goudmijntje aan zich voorbij gaan, want het maken van zo’n #SHOEFIE vereist (als je niet zoals in de video toevallig een brug passeert om tegenaan te leunen) behoorlijk wat lenigheid…
Sony PlayStation – Introducing PlayStation Flow
Sony heeft met de PlayStation 4 al een aardige console in huis, maar Sony zou Sony niet zijn om gaming naar een next level te brengen. In deze grappige video introduceert Sony de PlayStation Flow. Een wearable die het gamen wel heel echt maakt, virtual reality meets gaming. De reacties zijn gemengd, maar dat het om een 1-aprilgrap gaat is wel heel duidelijk door de gekozen titel. De video is goed voor meer dan 1 miljoen views!
Google – Smartbox by Inbox
Google en 1-aprilgrappen zijn als twee handen op één buik. Ook dit jaar pakken ze weer flink uit met onder andere Pacman in Maps en Google Panda. Hoe ze de panda presenteren komt wel heel bekend voor (*kuch* Apple). In de bovenstaande video presenteert Google een brievenbus die het beste van twee werelden bij elkaar brengt. Een tof product, maar het is allemaal té mooi om waar te zijn. Met meer dan 700.000 views kunnen we zeggen dat deze video een succes is.