Big data voor veel organisaties een brug te ver
Big data is hot. “Het klinkt hartstikke sexy, maar het is ook een hype”, stelt Peter Reddering. Hij werkt bij Cmotions, een fact based marketingbureau. “Bedrijven laten de pot goud die ze zelf al hebben nog onaangeroerd.”
Dat zegt Reddering in de aanloop naar de Multichannel Conference in de Utrechtse Jaarbeurs. “Big data voor multichannel succes”, luidt de titel van zijn presentatie op woensdag 22 april. “Ik heb daar bewust voor gekozen, big data trekt de aandacht hè. In mijn presentatie leg ik uit dat big data geen grote Excel-sheet is. Het draait om grote volumes, snelheid en veel verschillende soorten data met koppelingen naar externe databronnen. Bedrijven vinden het maar wat interessant, maar het valt op dat ze vaak nog onvoldoende doen met de schat aan informatie die ze al over hun eigen klanten hebben.”
Small data
Begin eerst eens met small data, wil de adviseur maar zeggen. Reddering: “Online retailers, weet ik ook uit eigen ervaring aan die kant, beschikken over super veel informatie over klanten. Maar ze worstelen met de vraag wat ze daarmee moeten doen en hoe ze het succesvol kunnen inzetten. Cmotions helpt bedrijven om integraal naar data te leren kijken. Dus niet alleen naar welke klanten je binnenhaalt, maar ook naar hoe die klant zich vervolgens ontwikkelt. Hoe staat het met de tweede, derde en vierde conversie bijvoorbeeld? Affiliatemarketing kan bijvoorbeeld lucratief lijken, maar duur blijken omdat je de verkeerde klanten binnen haalt.”
Smart data
Met name in de (online) retail vindt er heel veel optimalisatie plaats, aldus Reddering, “Maar vaak heel erg gefragmenteerd en binnen de verschillende kanalen. Wij propageren die integrale aanpak, noem het smart data. Daarbij beginnen we met de doelstellingen en kijken we naar alle gegevens die bedrijven eigenlijk al in huis hebben en de kennis die daar al uit te halen is. Daarna kun je doorgroeien naar bigdata-achtige trajecten. We hebben een managementmodel ontwikkeld dat houvast biedt bij het verbinden van die kennis aan marketingmiddelen en bedrijfsdoelen. Als je inzichtelijk maakt welke middelen welke effecten hebben ligt de winst dichterbij dan je misschien zou denken.”
Laten we stoppen met “Big data” te hypen! In 1939 is Herman Wehkamp begonnen met postorderen en het werken met klantgegevens. Dat heeft veel kennis en kunde opgeleverd. Met de komst van internet werd Direct Marketing ineens ouderwets. Wielen werden opnieuw uitgevonden met als dieptepunt de ontdekking van “Big Data”. Gegevens verzamelen is zo oud als de weg naar Rome. Verzamelen, opslaan en bewerken is makkelijk, betaalbaar en een routine. Er iets mee doen is iets anders. Dan moet je snappen wat verkopen-op-afstands is. En zolang ik nog reclame krijg van producten en diensten die ik al heb gekocht, hebben we nog een lange weg te gaan. Het gaat er niet om of de data Big of Small zijn, maar of je door hebt wat je er mee kunt kunt. Direct Marketing dus. Helaas blijkt het denken in data weg te zijn. Zelfs bij Wehkamp!