Drastische verandering bij zoekfunctie Facebook – gevolgen vallen mee

17 april 2015, 13:00

Facebook kondigde onlangs grote veranderingen aan in haar Graph API, de manier waarop je binnen Facebook naar berichten kunt zoeken. Vroeger kon je binnen alle niet-afgeschermde profielen van mensen zoeken naar geplaatste berichten, maar dat is vanaf 1 mei 2015 voorbij. Dit heeft gevolgen voor alle socialmediamonitoring-leveranciers, o.a. die waarvoor ik werk. Lees hier wat er precies gaat veranderen.

Facebook stapt over naar Graph API v2.0

Door developers in de hele wereld werd vol verbazing gekeken naar de aankondiging van Facebook. Op blogs en kennisplatformen werd gezocht naar manieren om tóch te kunnen zoeken binnen openbare berichten. Dit blijkt voor geen enkele partij meer mogelijk. Ook al heeft iemand een profiel zichtbaar gezet voor iedereen, het is niet toegestaan om te zoeken naar deze berichten.

Voorheen was deze openbare informatie voor iedereen doorzoekbaar en konden monitoringtools vragen om alle publieke berichten te tonen waarin “merk A” genoemd werd. Dit kan dus niet meer vanaf 1 mei 2015, omdat Facebook vanaf die datum veel minder gebruikersdata prijsgeeft.

Minder user-informatie bekend

Vanuit privacy-overwegingen mag veel minder gebruikersinformatie worden opgevraagd. Zo is bijvoorbeeld bepaalde informatie over vrienden niet meer opvraagbaar. Ook is expliciete toestemming van de gebruiker nodig om informatie, zoals het e-mailadres, te mogen opvragen.

Een ander gevolg is dat hierdoor geen enkele partij meer kan zoeken naar openbare data op pagina’s van personen binnen Facebook. Er wordt aan oplossingen gewerkt waarbij wel informatie aan Facebook gevraagd kan worden over het aantal mensen dat over een onderwerp praat, maar niet laat zien wie dit dan zijn. .

Bedrijfspagina’s nog wél te monitoren

Bedrijfspagina’s op Facebook zijn nog wél te monitoren. Hoewel Facebook geen mogelijkheid meer geeft op woorden te zoeken, kunnen wel tienduizenden pagina’s doorzoekbaar gemaakt worden. Door de content van die pagina’s op te nemen in het eigen systeem, kunnen ze alsnog doorzoekbaar gemaakt worden. Zo zul je als gebruiker in de praktijk weinig merken van de verandering, omdat de overgrote meerderheid van de berichten over bedrijven ook op bedrijfspagina’s wordt geplaatst.

Tools moeten voldoen aan richtlijnen

De gevolgen van de nieuwe richtlijnen kunnen meevallen. Facebook staat alleen op basis van strenge voorwaarden toe dat bedrijven kunnen zoeken op bedrijfspagina’s. Hoewel Facebook met afstand Nederlands grootste sociale medium is, hebben ook vóór deze wijziging al veel Nederlanders hun profiel afgeschermd: bij een steekproef onder 1.000 volgers bleek liefst 90 van de Nederlandse profielen afgeschermd te zijn. Hierdoor vallen de gevolgen mee – niet voor niets halen wij met Buzzcapture nu al bijna twee keer meer openbare data op van Twitter dan van Facebook.

Jaap van Zessen
Chef Digitaal bij AD.nl

Chef Digitaal bij AD.nl, verantwoordelijk voor het online bereik van het AD en alle regionale titels.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!